Tips gevraagd

Hallo mama's,

Ik was benieuwd hoe het bij jullie gaat met de slaapjes overdag.
Mijn dochter doet nog drie slaapjes van anderhalf tot twee uur overdag (8.30-10.30; 12.30-14.30 en van 16.00/16.30-18.30).
Alleen het laatste slaapje is vaak een drama. Het lukt ons niet om haar dan te laten slapen. Ze raakt vrijwel gelijk overstuur, en is alleen rustig te krijgen in een wipstoeltje met een speen of als we haar dragen. Dit terwijl ze duidelijk heel moe is.
We wachten dan tot het tijd is voor haar voeding van rond 19.00 en leggen haar daarna in bed. Meestal is ze dan wel zo moe dat ze haar flesje niet wil opdrinken.
Hebben jullie misschien tips van hoe jullie het doen met dat laatste slaapje? En hoeveel slaapjes en van hoe lang hebben jullie kinderen overdag?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Ons zoontje doet twee slaapjes overdag, 's ochtens en later op de middag. Het wisselt wel maar 1 van de twee slaapjes is wat langer, ongeveer 2 a 2 1/2 uur. Hij slaapt overdag ongeveer 4 uurtjes. En dan proberen we om hem 's avonds om half 8 weer in bed te leggen. Hij protesteert wel hevig als hij in bed wordt gelegd maar valt meestal wel vrij snel in slaap.

Vervelend dat het laatste slaapje niet lukt, ik heb niet echt tips, het ene kindje slaapt meer dan het andere.

Hoi Annet,

Ik vind dat je dochter het nog wel netjes doet!
Mijn zoontje gaat nog steeds niet voor 22:00 uur naar bed.... Voor de tijd in bed leggen? 1 groot drama; huilen, huilen, huilen!

Mijn zoontje slaapt van 22.00 - 03.00 uur
dan van 03.00 - 06.30 uur en weer van 06.30 - 10.30
en van 10.30 - 12.30 uur.
Dan gaat hij er rond 14.00 uur weer in tot 17.00 uur en blijft dan op tot een uur of 22.00...

Moet ook zeggen dat ik hem echt niet laat huilen.. (op het zeurderig-slaaphuiltje na, maar dan max. 10 minuten)
Meestal merk ik als ik hem op bed leg en hij huilt niet; hij wel toe is aan een slaapje.
Als ik hem op bed leg en hij huilt dan al, kan ik hem er net zo goed weer uit halen want dan word het slapen niks.

Succes!

Smorgens om 7 uur voed ik mijn dochter, dan gaat ze om 9 uur op bed, is best een lang end twee uur achter elkaar wakker. Ze slaapt dan tot 11 uur terwijl ik het liefst heb tot 12 uur.
Als ze dat niet redt overlappen we de tijd met wassen/badje etc. 12 uur weer voeden ( ik voed elke 5 uur inmiddels sinds een paar dagen probeer ik dit omdat het met haar laatste slaapje
ook niet goed ging)
dan rond 14:00 uur op bed tot 5 uur
weer wakker tot 19:00 uur
en dan maak ik haar wakker om 22:00 uur voor de laatste voeding.

Onze dochter huilt ook wel en vooral bij teveel prikkels overdag of als ze de twee uur achter elkaar heeft kunnen volhouden om wakker te blijven.

Ik zie dat als: ze is hangerig, moe en huilt dan veel. Ik geef haar de tijd om in slaap te komen op bed.
Ze slaapt trouwens alleen maar in de wieg bij haar op eigen kamer, zijn we onderweg dan alleen in campingbedje. Ze huilt maximaal 10 minuten ( wat erg lang lijkt, maar hou dat maar eens aan) en slaapt dan. Wat een verademing toen we dat in de gaten hadden.

Dus mijn tip:
altijd op zelfde manier laten slapen
en geef je kind in ieder geval 10 minuten tot een kwartier de tijd om in slaap te vallen. Je zult zien dat het huilen op een gegeven moment minder wordt!

Hoi allemaal,
Dank voor jullie reacties en tips!
Aaltje, tijd geven om in slaap te vallen doen we al. Werkt alleen niet bij het laatste slaapje. Hoe oud is jouw dochter? Op een gegeven moment gaan ze inderdaad naar twee slaapjes. Volgens mij was het rond de zes maanden?

Terug
Bovenaan