tips graag!!

Mijn zoontje is nu 2 jaar en heeft nog steeds een speen. Ik wil hem er nu graag van af hebben overdag. Maar dat gaat zo moeilijk hij vraagt er constant om en is erg huilerig en vervelend ervan. Soms word hij zelfs onhandelbaar. Moet ik hem die speen gewoon weer geven?? Want dan is hij rustig.
Hebben jullie nog tips?? Want hier word je ook radeloos van.
Groetjes Bianca

Hoi Bianca,

Het is een lastig probleem die speen.
Ik weet het, want ik heb zelf 3 kindjes waarvan de oudste twee(4 en 3) er gelukkig vanaf zijn sinds anderhalf jaar.

Het voordeel was bij hun wel dat ze alleen in bed een speen hadden.
Ik heb hun toen allebei tegelijk van de speen afgehaald(anders krijg je onderling weer geruzie, of vragen van 'waarom ik wel en zij niet')

En ik heb het zo gedaan:
goed voorbereiden dat de speen weg gaat( een paar dagen voor je het uitvoert) door steeds te zeggen dat ze nu groot genoeg zijn en een hele knappe meid dat ze heel goed zonder speen kunnen. En dat vaak zeggen
Niet in discussie gaan, anders kunnen ze er heel lang over doorzeuren.

Ik heb hun toe een week lang elke dag een beloning gegeven als het was gelukt.
Een klein kadootje of wat lekkers.
Zo waren ze erg trots elke morgen als ze wakker werden en kregen ze wat. En heel veel complimenteren als het lukt.

En belangrijk is : doorzetten en niet denken oh, wat zielig nou, of 'laat ik maar toch even die speen geven dan is ie stil' nee, gewoon doorzetten.Probeer hem dan af te leiden met iets anders.
Het is de eerste dagen misschien even moeilijk, maar daarna ben je ervan af.

Als je overdag dan heel consequent de speen niet geeft, kan je hem 's avonds bijvoorbeeld belonen met een klein kadootje als het lukt.

Bij mij werkte het goed en ik moet zeggen dat ik eigelijk nooit iets op deze manier heb afgeleerd bij mijn kinderen, maar bij hen werkte het goed en wie weet, bij jou ook wel...

veel succes ermee, groetjes van Esther

Hoi Bianca,

Onze dochter van ruim 2 is nu ook ongeveer een jaar van de speen af, ik zag er erg tegenop om het af te leren, maar het ging vrij snel. Ik heb geen kadootjes gedaan ofzo, maar wel net als Esther gezegd dat ze al zo groot is dat ze geen speen meer nodig heeft, dat spenen eigenlijk alleen voor baby's zijn. Het is wel even doorzetten en het huilen enzo, daarbij heb ik het gevoel dan wel : doe maar, dat hoort er ook bij, want ze missen ineens iets, dus je kunt moeilijk verwachten dat ze daar erg blij mee is. Bij ons was het huilen al na 2 dagen voorbij en heel kort,maar ik denk wel dat ieder kind anders is, dus moeilijk te voorspellen hoe lang het afleren duurt. Ik had wel zoiets van : hoe langer je wacht hoe moeilijker het voor je kind is (voor mijn gevoel). Wij hebben alleen het afleren wel in etapes gedaan : eerst overdag afleren en toen dat gewoon was, de nachtspeen gestopt.
Veel succes ! Jacqueline

hoi bianca ik heb hetzelfde probleem ik heb een dochtertje van 18 maanden en die heeft ook een speen ik hhad hiervoor ook zoiets van mijn kind krijgt echt geen speen ik vond het zo asociaal staan bij kinderen die nog met 5a6 jaar nog met een speen in de mond lopen mijn dochtertje kan wel zonder speen maar als ik ergens op visite ben en ze begint een beetje vervelend te doen dan geef ik de speen en is ze weer stil maar ze kan zonder en was van plan deze week ermee te stoppen ik denk dat het gewooon even doorbijten wordt succes

hoi,
wat bij mijn zoontje op dit moment erg goed helpt (hij heeft echt al heel lang geen speen meer overdag) is zeggen dat het speentje moet slapen als hij uit bed komt, dat krijgt de speen nog een kusje en is het klaar. Dit werkt ook als we willen dat de tv uitgaat omdat we gaan eten ofzo. wat een schatje he, dat ie dat zo accepteert....

Je kinderen kunnen je ook echt verrassen hoor, ik denk soms ook van : dat zal wel moeilijk gaan, bijv. toen we na een vakantie (samen slapen in de tent), onze dochter weer alleen op haar kamer ging slapen. Ik zei haar : we zijn nu weer thuis en Lisa slaapt nu weer op haar eigen kamer. Nou dat was goed ! en het ging ook goed.Daarom denk ik ook wel dat een speen afleren makkelijker is als ze jong zijn, dan dat ze ouder zijn. Als ze jong zijn accepteren ze de dingen voor mijn gevoel makkelijker. Maar ja, ieder kind is wel anders en wat bij het ene kind wel goed werkt, werkt bij het andere kind niet. Consequent zijn is wel belangrijk heb ik gemerkt...

hadden we ook met onze zoon (toen 2,5). We hebben tegen hem gezegd dat de spenenfee kwam om zijn speen te halen om deze aan andere baby's te geven. Onze zoon heeft zelf aangegeven wanneer dit mocht. Dit was binnen een week. Hij heeft er nog à ©Ãƒ ©n keer naar gevraagd en toen hebben we tegen hem gezegd, dat hij zijn speen had weggegeven. Dit terwijl zijn kleine zusje nog wel een speen heeft...

Wij hebben een heel andere oplossing. In een boekje van het consultatiebureau stond dat je het zuiggedeelte van de speen af moest knippen. Wij hebben dit gedaan, maar in etappes. Eerst een heel klein stukje en dat accepteerde onze zoon, hij zei 1 keer 'bah' en stopte 'm toen gewoon in zijn mond. Steeds knipte ik er een stukje meer af. Let wel op dat er geen scherpe randen of rafels ontstaan. Totdat er niks meer aan zat en hij 'm niet meer in zijn mond kon houden, toen vond hij die speen ook niet meer interessant.

Terug
Bovenaan