Hoi Bianca,
Het is een lastig probleem die speen.
Ik weet het, want ik heb zelf 3 kindjes waarvan de oudste twee(4 en 3) er gelukkig vanaf zijn sinds anderhalf jaar.
Het voordeel was bij hun wel dat ze alleen in bed een speen hadden.
Ik heb hun toen allebei tegelijk van de speen afgehaald(anders krijg je onderling weer geruzie, of vragen van 'waarom ik wel en zij niet&apos
En ik heb het zo gedaan:
goed voorbereiden dat de speen weg gaat( een paar dagen voor je het uitvoert) door steeds te zeggen dat ze nu groot genoeg zijn en een hele knappe meid dat ze heel goed zonder speen kunnen. En dat vaak zeggen
Niet in discussie gaan, anders kunnen ze er heel lang over doorzeuren.
Ik heb hun toe een week lang elke dag een beloning gegeven als het was gelukt.
Een klein kadootje of wat lekkers.
Zo waren ze erg trots elke morgen als ze wakker werden en kregen ze wat. En heel veel complimenteren als het lukt.
En belangrijk is : doorzetten en niet denken oh, wat zielig nou, of 'laat ik maar toch even die speen geven dan is ie stil' nee, gewoon doorzetten.Probeer hem dan af te leiden met iets anders.
Het is de eerste dagen misschien even moeilijk, maar daarna ben je ervan af.
Als je overdag dan heel consequent de speen niet geeft, kan je hem 's avonds bijvoorbeeld belonen met een klein kadootje als het lukt.
Bij mij werkte het goed en ik moet zeggen dat ik eigelijk nooit iets op deze manier heb afgeleerd bij mijn kinderen, maar bij hen werkte het goed en wie weet, bij jou ook wel...
veel succes ermee, groetjes van Esther