Tips: huilen bij naar bed brengen

Onze baby van 8 maanden heeft van het begin af aan al moeite met naar bed gaan. Als we het lichtje uit doen begint ze al hard te huilen. We hebben al van alles geprobeerd. Optillen, wandelen, laten liggen en zingen, maar helaas zonder resultaat. We zijn er altijd wel een poos mee bezig. Als ze eenmaal slaapt gaat het goed, maar het stukje om in slaap te vallen heeft ze veel moeite mee. Het is ook geen klein huiltje maar echt gillen/krijsen. Heeft iemand tips?

Wij hebben ook een lastige, met name bij het inslapen. Ook vanalles geprobeerd en de ene maamd lijken net weer andere dingen te werken dan de andere maand. Je hebt vast al veel van deze dingen geprobeerd, maar zo niet:

-Kamer beter verduisteren. Echt helemaal stikkedonker.
-Als je juist al een heel donkere kamer hebt: de kamer juist wat lichter laten of een (nacht)lampje aanlaten.
-Whitenoise aan (bijvoorbeeld Numsy).
-In de buurt blijven / op het kamertje blijven.
-Als dat juist averechts werkt natuurlijk juist níet op het kamertje blijven.
-Al relatief vroeg beginnen met afbouwen van prikkels. Half uur voor slapen al geen tv/radio/geluidmakend speelgoed meer. Misschien nog even in wippertje om alvast 'voor te relaxen'. Als je een uitgebreid bedritueel hebt met boekjes lezen en nog veel aandacht: doe dat eens een paar dagen niet. Alleen duidelijk gedag zeggen van de woonkamer, pyjama/slaapzak aan, beetje knuffelen en bedje in.
-Badje vlak voor naar bed gaan.
-Als de kleine daar juist actief van wordt, of niet van omkleden/aankleden houdt: dan juist níet het badje vlak voor slapen.

Hopelijk vind je de juiste combi die werkt!

Wij hebben al vanaf dat mijn zoontje geboren is een bedritueel. Daarbij gebruiken wij ook Zoë de pinguïn van Zazu. Zodra wij die aanzetten op het lampje en het muziekje (toen hij baby was hartslag of white noise) weet hij dat het tijd is om te slapen. Na 20 minuten gaat Zoë vanzelf uit en soms moet ze dan nog een keer aan, omdat hij nog niet in slaap is. We hebben nu ook Pam en die doen wij de hele nacht aan als nachtlampje (rode kleur). Misschien heb je er wat aan.

Hier ook een moeilijke slaper... Wij leggen haar slapend in bed, anders lukt het me gewoon echt niet. Op de opvang kan ze wel beter zelf in slaap vallen. 

Hier 10 maanden en ook een lastige inslapen en doorslapen. Is echt vermoeiend vooral omdat hij ‘s nachts ook wakker wordt en het dan ook niet altijd lukt. Dus vooral herkenning bij het probleem.
Ik geef borstvoeding en vaak lukt het ‘s avonds wel om hem na voeding slapend in bed te leggen. Overdag gaat het ook redelijk goed om hem wakker of na voeding in bed te leggen.
Maar ‘s nachts niet. Echt wakker, krijsen, onrust, bewegen, wegduwen, niet troostbaar. We proberen vanalles niet uit bed halen en in bed troosten, voeden, wiegen, rustig praten, muziek, etc. Als hij echt onrustig is laten we hem beneden spelen/onrust kwijt en dan als hij rustiger wordt/gapen naar boven en direct in bed. Maar ik wil hem liever niet aanleren dat hij ‘s nachts mag spelen.
Dus helaas nog geen oplossing of tips. Lees ff mee.

Ik heb een telefonisch consult gehad met een babyslaapcoach (www.slaaptipsvoorbabys.nl of instagram slaaptipsvoorbabys). Kregen de tip om de "chair methode" toe te passen:
https://m.youtube.com/watch?v=IEAzIIDqDFE
Misschien heb je er wat aan! Sowieso veel tips op hun instagram account en website.

Terug
Bovenaan