tips ivm slecht eten 1 jarige

Hoi,

Ik maak me dus nu wel echt zorgen he. Ik heb een tijdje geleden al eens vermeld dat onze Wiebe slecht at. Toen was het al zo'n tijdje bezig dat hij zijn groentepap maar half opat. Maakte me niet echt zorgen, hij at nog. Nu is het al zover dat hij 's middags zijn boterham niet meer wil eten en 'savonds krijg ik er zijn groentepap niet meer in. Vandaag was het zelfs zo erg dat hij na 2 lepeltjes begon te kokhalzen en ja hoor, er kwam weer een deeltje terug. Omdat hij vanmiddag zelfs zijn cakeje niet had opgegeten, wou ik hem een speculoos geven, dat heeft hij heel graag, maar nu na 2 stukjes hield hij het ook voor bekeken. Dus je zou denken dat hij dan 's avonds zijn fles nog wel goed zou eten. Niks van, die laat hij ook staan, hij brult heel de boel bijeen als je zijn tut uit zijn mond haalt en er zijn fles wil instoppen. Na een tijdje wil hij wel eens een beetje drinken, maar hij raakt maar halverwege de fles.
's morgens eet hij ook alleen maar een fles met granen want een boterham wil hij niet.

Dus een vb wat hij vandaag gegeten heeft:
7u een fles van 180 cc
9.30u een doosje rozijntjes, want ander fruit wil hij niet eten.
12.00u een boterham, erin gestopt door mama terwijl ik hem afleidde met bestek
14.30u, een half cakeje
17.30u: 1 lepeltje groentepap, 2 kleine stukjes speculoos.
20.00u: fles van 180cc met rijstbloem met vanillesmaak omdat hij de laatste tijd zijn flessen niet meer uitat, dacht ik van er iets in te doen met een smaakje, mss dat hij ze dan liever zou hebben. Hij heeft ze uitgegeten, maarja, hij had geen groentepap gegeten.

Iemand tips????? Ik zou hem eigenlijk niks anders mogen geven als hij zijn groentepap niet wil eten, ik weet het, en normaal ben ik ook vrij streng daarin, maar omdat hij nu de rest van de dag zo slecht eet, ben ik al blij als hij iets eet.

grtjs, Bea

Ik zelf zou toch echt niets anders geven, misschien dat hij het dan uiteindelijk opgeeft.
Dwingen te eten heeft geen zin werkt alleen maar averechts.
Uiteindelijk gaan ze toch wel weer eten, zolang hij zijn vocht binnenkrijgt is er niets aan de hand.

Succes!

Ja, vervelend is dat he, een slechte eter! Mijn eerste dochter had het ook en volgens mij heeft mijn zoon er ook een handje van. Het is heel moeilijk maar probeer om nooit te dwingen. Dan gaan ze zich de volgende keer alleen nog maar meer verzetten.
Wat je zou kunnen proberen is veel afwisselende dingen aanbieden. Bij mijn zoon heb ik inmiddels gemerkt dat als hij elke dag pap krijgt hij het amper meer eet. Voortaan zet ik hem tijdens het eten in de kinderstoel ( als de andere kids eten) en leg vanalles op zijn bordje. Niet om hem te laten eten, want hij smijt het meeste op de grond, maar om hem er mee te laten spelen en als er iets in zijn mond komt, te laten merken dat proeven leuk is. Gevoerd worden vindt hij zo en zo niet leuk. Ik doe het wel hoor met het avondeten, maar dan laat ik hem ondertussen met steeds weer andere speeltjes spelen.
Ben overigens niet te bang met verschillende smaken, Lee is 11 maanden, maar hij krijgt bijna alles te proeven (als er tenminste geen allergie in het spel is): salami, spagettisaus met een pepertje erdoor, alle soorten toetjes, kruidenkaas, olijven. Noem maar op, gewoon alles wat er op tafel komt. En geloof me, juist de gekste dingen vinden ze vaak lekker.
En nog even dit: ik begrijp dat je je zorgen maakt, maar eigenlijk moet je naar het gedrag van je zoontje kijken ipv. naar wat hij eet. Is hij actief, blij, alert en groeit hij, dan is er niets aan de hand, ookal eet hij zo weinig. Is raar, maar het schijnt dat kids van die leeftijd met heet weinig toe kunnen (is mij destijds met mijn dochter vertelt).
Veel succes.
Ivy

Met verschillende dingen laten proeven benik het eens hoor. maar hij wil gewoon zijn mond niet opendoen. Ik krijg er niks nieuws in. en hij heeft een koemelkallergie, dus we moeten al uitkijken. Hij heeft ook last van eczeem, dus we moeten alles nieuw eigenlijk 3 à 4 dagen uitproberen.

grtjs, bea

Hoi Beke,

is het misschien ook mogelijk dat hij buikgriep heeft of krijgt? Wij hebben ditzelfde ook een paar keer gehad met onze oudste dochter. En dat was ook al zo'n slechte eter, dus ik bleef ook de hele dag maar eten en drinken aanbieden, ook dingen die ze normaal heel lekker vindt. En uiteindelijk 's nachts of de volgende dag werd het duidelijk: spugen.

Misschien is dit bij jouw zoontje ook het geval?

Oh, en probeer er toch een beetje ontspannen mee om te gaan. Ze laten zichzelf heus niet verhongeren. En als jij heel erg gespannen bent, voelt hij dat echt wel aan (ook al denk jij dat je het niet aan hem laat merken.)
Ik leef met je mee, want wij hebben (helaas) ook zo'n slechte eter thuis. Ze heeft het zo erg verpest voor mij, dat ik het voeden van haar 4maanden jonge zusje ook niks aan vind. Die krijgt van mij eten omdat het moet, maar niet omdat ik het leuk vind. Terwijl zij een flinke eter is trouwens, want ze drinkt ruim voldoende en eet haar hapjes met veel smaak op.

Succes en heel veel sterkte ermee!

Liefs,

Ingrid

Hoi Bea,

Hoe vaak heeft hij een speen in? Alleen als hij slaapt of ook overdag? Een speen neemt het hongergevoel namelijk ook weg. Misschien dat hij meer behoefte krijgt aan eten (of in ieder geval aan zijn flessen) als hij zijn speen alleen nog maar in bed in heeft?
En inderdaad niets anders geven als hij niet eet en er ontspannen mee omgaan. Kinderen hongeren zichzelf niet uit, dus zolang hij genoeg blijft drinken moet je je maar niet al teveel zorgen maken (moeilijk, ik weet het). Ik heb op een kinderdagverblijf gewerkt en hoorde niet anders dan van kinderen die slecht eten. Je bent niet de enige, het zit hem grotendeels in de leeftijd en zolang jij er ontspannen mee om blijft gaan gaat het heus weer over.

Succes!

Eveline

HE, beke!
Ik herken je bezorgde gevoelens!
Zal ik je vertellen dat mijn zoontje al een jaar lang niet warm eet en ook geen fruit eet?
Als hij 3 keer per week een beetje fruit eet (op het kdv) dan is het veel... brood gaat nog, soms ook echt niet....Groente????????? never nooit niet! echt hélemaal niet!!!! Af en toe een beetje vlees, maar er gaan weken voorbij dat hij alleen maar een toetje eet. Alles hebben we geprobeerd, maar uit eindelijk helpt niets   (meer ).
Ik heb het bezorgde gevoel achter me gelaten, hij groeit goed, is vrolijk en gezond!
Op het CB zeggen ze alleen maar: het is normaal, geen aandacht aan besteden, totaal negeren!
Totdat ze wat ouder zijn natuurlijk. Hij is nu 2,4 jaar, met 3 jaar wil ik toch een soort beloningssysteem invoeren ofzo... zie wel!
Succes!

Misschien kun je proberen om hem wat vaker op dag  wat kleine dingetjes aan te bieden. Bijvoorbeeld; een plakje (lever)worst, een plakje/blokje kaas, een (halve) liga, een danoontje of andere (vruchten) yoghurt/kwark, sultana, ontbijtkoek, een koetjesreepje, een volkoren bescuitje, een volkoren soepstengel etc.
Mijn zoontje eet ook niet denderend veel, dus ik probeer het op deze manier. Krijgt hij toch nog wat binnen. Hij eet in tegenstelling tot jouw kindje wel graag fruit, dus een banaantje en/of een manderijntje gaat er ook wel dagelijks in.

Succes! Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Terug
Bovenaan