Tips langer slapen, vroeg wakker

Hoi,

Mijn zoontje is in mei 2 jaar geworden en sinds een aantal weken is hij standaard om 6.15 uur wakker. Hij wil dan echt niet meer slapen en blijft roepen. Nu is hij altijd al vroeg wakker geweest Rond 7 uur, maar 6 uur /6.15 uur vind ik wel echt te vroeg.

Smiddags slaapt hij ook nog steeds 2 a 3 uur en kan echt nog niet zonder z'n slaapje. Savonds gaat hij rond 19.15/19.45 uur naar bed. Soms loopt het uit tot 20.00 uur maar dat maakt geen verschil.

Herkennen jullie dit en hebben jullie tips? Ik hoor het graag :)

 
Ik zou ervoor tekenen! Hier is het al jaren  tussen half 6 en 6. Alles geprobeerd...
 
maar misschien is het een poging waard om het middagslaapje in te korten naar Max 1,5u?
 
Het klinkt als hele normale slaaptijden en normale ochtend tijden. Zelfs luxe vergeleken met veel andere kinderen. 
ik denk ook niet dat je er veel aan doet. Wij hebben veel fases gehad waarin de kleine soms 5u al wakker was of niet voor 8u eruit kwam. Je geeft al aan dat de middag dut nodig echt nodig is dus waarom zou je dat verkorten? Alleen omdat het vroeg voor jou is betekent niet dat het vroeg voor je kind is. Zomer tijd kan er ook mee te maken hebben... leeftijd....
 
accepteren en doorgaan zou ik adviseren. 
 
Poeh ik wil je niet ontmoedigen, maar dat is een heel normale tijd voor kinderen om wakker te worden. De interne klok van mijn oudste dochter stond totdat ze 2,5 jaar was rond half 6 ingesteld. Toen opeens vanzelf veranderd naar 7:30. Wij hebben niets veranderd, deed ze helemaal zelf
 
Zoals hierboven gezegd, er is weinig wat je hier aan kunt doen. (We hebben ook van alles geprobeerd, zelfs met 2 verschillende slaapcoaches...)
Onze zoon had dit ook vanaf 2,5 jaar en zelfs een tijd dat hij om 04u wakker werd. En dan keihard ging liggen zingen en ons en zichzelf wakkerhield...
Toen hij 3 was hebben we een slaaptrainer geintroduceerd. Hij snapte op een gegeven moment dat rood slaaptijd was, oranje speeltijd en groen opstaantijd. Nu na de eerste lange zomervakantie (hij is nu 4 jaar en 3 maanden), wordt hij eindelijk pas weer tussen 06u en 0630u wakker. Bedtijd is al die tijd ergens tussen 1830u (als hij heel moe en overprikkeld is) en 19u of zelfs 1930u gebleven. Hij blijft een vroege vogel, maar nu wel met een voor ons acceptabeler tijdstip.
 
Mijn dochter is ondertussen 8 en slaapt altijd al erg goed maar is eigenlijk standaard rond 6 a half 7 wakker. Uitslapen lukt zelden. Zelfs niet als ze pas om 10 uur naar bed ging. Ze gaat normaal 8 uur a half 9 naar bed trouwens. Toch hardnekkige biologische klok denk ik. Misschien dat de wintertijd binnenkort je nog iets kan helpen? Als het weer langer donker blijft, etc..
 
Mijn ervaring is dat je er weinig aan veranderd, het klinkt mij als normale tijden. Wij hebben recent wel die middagslaap ingekort maar puur om t feit dat hij voor 21u niet erin te krijgen was waardoor hij juist oververmoeid raakte en nóg eerder wakker was. Nu zitten we weer tussen 6 en 7. 
 
 
Wij mogen momenteel niet klagen met een superslaper, maar vorig jaar werd die kleine rond deze tijd van het jaar steeds eerder wakker. En 06:00 is nog te overzien, maar met zicht op de wintertijd....
We zijn toen langzaamaan elke dag een klein beetje later naar bed gaan doen..echt maar steeds 5 minuten ofzo. Na een maand telde het op naar een uur. In het begin merk je daar meestal niet zoveel van, maar het werkt op een gegeven moment wel in. Toen werd ze ook langzaam steeds wat later wakker. Dit is echt een proces van minimaal een maand, dus verwacht geen merkbaar resultaat in een paar dagen.
Ook wordt het nu steeds vroeger donker, wat invloed heeft op hun ritme. Wij deden daarom 's avonds steeds overdreven veel verlichting aan. En de slaapkamer moet dan liefst ook zo donker mogelijk om niet het vroege licht binnen te krijgen.
Alles samen heeft bij ons gewerkt en daardoor zaten we ná de wintertijd weer op 06:00 ipv 05:00 :)
 
Terug
Bovenaan