Tips m.b.t. probiotica

even wat tips:

Ik werk met probiotica dus vandaar de tips....

het is wel slim om dit in zakjes te kopen (per portie). bijvoorbeeld Orthica verkoopt dit ook maar dan in een pot. na een paar dagen zitten hier net zo veel goede als slechte bacteriën in en dat is natuurlijk niet de bedoeling. als je het in de flesvoeding doet dan kun je beter het zakje verdelen over verschillende voedingen dan in één keer alles. de kleintjes hebben overigens ook genoeg aan een half zakje per dag. dat scheelt weer! je doet er twee keer zo lang mee.

ik hoop dat jullie er wat aan hebben!!

Groetjes

Hoi!

Mooi dat jij meer van probiotica weet, ga ik meteen wat vragen op je afvuren :) |s dat goed?

Ik heb net een AB kuur gehad ivm borstontsteking. De borstontsteking is weg, maar mijn weerstand volgens mij ook.
Ben een tiep die normaal eigenlijk nooit ergens last van heeft maar nu vind ik het niet meer grappig:

Ontstoken ogen, koortslip, hooikoorts, jeuk neus/ogen en keel, jeukdoos (sorry;s) Werkelijk ALLES wat kan jeuken jeukt op het moment. In combinatie met wat slaapgebrek is dat niet fijn.

Nu heb ik gehoord dat het helpt om probiotica te gaan slikken na een AB kuur, maar dat de drankjes uit de supermarkt meestal je maag niet overlegen. Heb nu bij de tuinen een pot met capsules gekocht. Gaan die helpen om me weer een beetje normaal te voelen?

En je zegt dus dat je die pillen niet moet aanraken om er geen andere bacterien bij te krijgen, hoe moet dat dan? Er voorzichtig een uitschudden?
Op de pot staat dat je ze nuchter moet innemen in de avond? Dat is toch nooit nuchter of ligt dat nou aan mij?

Ik ga het proberen en ben erg benieuwd :)

Groetjes, Marijne

@ Missping

door het potje in de koelkast te bewaren zal het wat langer duren voordat de slechte bacteriën zich ontwikkelen maar ze zullen het ongetwijfeld gaan doen. er wordt idd veel van probiotica in potjes verkocht, zakjes zijn beter. niet alle goede bacteriën komen aan in de darmen door de weg die ze moeten afleggen en als er dan ook nog een aantal worden omgelegd door slechte bacteriën al in het potje.... worden het er steeds minder.

Groetjes

@ Missping

door het potje in de koelkast te bewaren zal het wat langer duren voordat de slechte bacteriën zich ontwikkelen maar ze zullen het ongetwijfeld gaan doen. er wordt idd veel van probiotica in potjes verkocht, zakjes zijn beter. niet alle goede bacteriën komen aan in de darmen door de weg die ze moeten afleggen en als er dan ook nog een aantal worden omgelegd door slechte bacteriën al in het potje.... worden het er steeds minder.

Groetjes

@ Marijne

Antibiotica dood alle goede darmbacteriën. die darmbacteriën zorgen er mede voor dat je veel weerstand hebt en allergievrij bent. Allergieën heb je niet alleen doordat er te weinig goede bacteriën zijn maar ook doordat er een tekort is aan een bepaald eiwit in de darmen. maar dat terzijde.

het is dus heel logisch dat na het antibiotca gebruik je weerstand verlaagt en je allerlei klachten kunt krijgen. het is zeker raadzaam probiotica te gebruiken na antibiotica.

bij de capsules zit de werkzame stof erin. je hoeft er dus minder voorzichtig mee te zijn dan met een potje losse poeder.

die probiotica in de supermarkt bevat sowieso te weinig goede soorten bacteriën om je 'op te lappen' na antibiotica.

ik weet niet welk merk je gekocht hebt maar de probiotica waar ik mee werk mag je meerdere malen per dag innemen, als dat bij jouw merk ook zo is zou ik je dat zeker adviseren te doen.

als je nog meer vragen hebt zie ik ze graag hoor!
ik hoop dat je hiermee wat meer duidelijkheid hebt.

groetjes

Hoi!

Wat fijn dat jij er meer over weet. Er is weinig over te vinden op het net. Of misschien zoek ik niet goed.

Ik heb gekocht bij de Tuinen: kauwbare acidophilus met aardbeiensmaak. Het zijn dus kauwtabletten met lactobacillus acidopilus en bifidobacterium BB12.

Is die dan goed genoeg om me weer op te lappen?
En kan je die ook besmetten door ze aan te raken? Er staat op de pot dat een per dag voldoende is.

Als dit nu helemaal niks is, wat zou je dan aanraden?

Hoi Marijne,

het is slim om zo veel mogelijk verschillende bacteriestammen binnen te krijgen en dit zijn er twee.
ik weet dat Orthica verkocht wordt bij veel drogisterijen en tijdens / na antibiotica adviseren zij Orthiflor Plus. dit is waarschijnlijk wel een potje met poeder maar ik weet eerlijk gezegd niet of er ook probiotica in zakjes wordt verkocht die zo specifiek werken na antibiotica. (in mijn praktijk werk ik ook met orthica).
je moet er gewoon rekening mee houden dat je het met zorg gebruikt en niet het potje te lang open laten e.d.

1 kauwtablet per dag is waarschijnlijk voldoende als je niks te herstellen hebt.

sterkte enne.... die kauwtabletten kun je altijd nog slikken hoor mocht je orthica kopen. het houdt misschien je weerstand op pijl nadat je weer helemaal opgelapt bent ;-)|

het duurt trouwens een maand of drie voordat je darmen weer de oude zijn na antibiotica.

groetjes

Terug
Bovenaan