Tips nachtvoedingen afbouwen of rekken baby 3,5 maanden oud

Hoi allemaal,
Kunnen jullie mij helpen? Mijn 2e dochter is 3,5 maand oud (mijn eerste is 2,5 jaar) Toen ze ongeveer 6 weken oud was liet ze soms 6 tot 7 uur tussen twee voedingen 's avond (bijv van 19 uur tot 01:00 of 02:00) en daarna liet ze meestal 4 uur tussen de voeding (dus bijvoorbeeld van 02:00 tot 06:00 uur). Heel netjes dus!
Maar helaas duurde dit maar heel kort en meldt ze zich sinds dik anderhalve maand iedere 3 tot 4 uur overdag en snachts. Ze weegt ongeveer 6,5 kilo en krijgt overdag 5x 210 ml (laatste fles rond 24 uur, we maken haar hiervoor niet wakker maar ze wordt altijd rond dit tijdstip wakker), dus dat zou volgens mij voldoende moeten zijn. Ze drinkt haar laatste fles meestal niet helemaal op, laat 50 ml staan, omdat ze tijdens het drinken in slaap valt. Helaas meldt ze zich meestal na 3 uur al weer, en probeer ik het soms iets te rekken met een speentje tot 04:00, dan drinkt ze 140 ml en dan wordt ze weer rond 6 uur wakker en wil dan eigenlijk ook weer drinken (circa 140 ml). Mijn andere dochter is rond 6 uur wakker. De nachten breken ons best wel op. Ik weet dat het erbij hoort, maar hebben jullie tips hoe ik de nachtflessen kan afbouwen of de tijd tussen de flessen kan rekken? Ik heb al content voeding geprobeerd, maar dat hielp niet.

Gezien de leeftijd vind ik het normaal dat ze zich nog meldt in de nacht. Ik zou sowieso stoppen met 210ml geven. Dat is veel te veel per fles. Ik heb zelf nooit meer dan 180/6 gegeven. Meende dat 180/6 ook de max was per voeding. Ik zou ook geen voeding rekken.

Bedankt voor je reactie. Ik geef ook 180/6, maar dat is dan in totaal 210 ml. Ik snap dat het normaal is, maar het is beter geweest en ik vroeg me af of er mensen zijn die tips hebben, aangezien ze al vrij ruim voeding overdag krijgt.

Beste F, ik kan me voorstellen dat het allemaal erg zwaar is op dit moment. Het is inderdaad een fase maar mogelijk kunnen we het nét iets beter voor je maken. Ik heb op Oudersvannu.nl voor je gekeken en ik kom op het volgende:

Baby’s worden gemiddeld 2 tot 6 keer per nacht wakker, en sommige blijven daarna alert en actief, waardoor ze moeilijk weer in slaap vallen. Rond de 6 maanden kan een deel van de baby's de nacht doorslapen, maar nog niet allemaal. Nachtvoedingen kunnen nodig zijn in de eerste maanden. Vanaf 4 maanden kun je, in overleg met een consultatiebureau, nachtvoedingen geleidelijk afbouwen als je baby goed groeit en genoeg voeding overdag krijgt. Heb je dit al met het consultatiebureau besproken?

Verdere tips:
1. Overweeg om het slapen en voeden volgens een vast schema te doen. Hoewel het goed is om flexibel te zijn, kan een schema helpen om langere slaapcycli te bevorderen. Denk aan hun wakkertijden en let op de slaapsignalen van je baby. Lees meer over slaapschema's voor baby’s van 3 en 4 maanden:

Deze artikelen zijn medisch goedgekeurd door een kinder slaap coach en bron van het artikel is het Voedingscentrum.

2.Vermijd slaapassociaties zoals in slaap vallen tijdens de fles- of borstvoeding, want dit kan ertoe leiden dat de baby na elke slaapcyclus voeding nodig heeft om weer te slapen. Voorkom dat je baby in slaap valt aan de borst of fles, leg ze wakker maar slaperig in bed zodat ze leren zelfstandig in te slapen.
Lees hier het volledige artikel:
Dit artikel is medisch goedgekeurd door een slaap expert/ GZ psycholoog.

3. Hoeveelheid flesvoeding: de algemene richtlijn is ongeveer 150 ml per kilo lichaamsgewicht per 24 uur. Jouw baby weegt 6,5 kilo, dan zou 6,5 x 150 ml = 975 ml per dag genoeg moeten zijn.
Lees hier meer informatie over de aangeraden hoeveelheid flesvoeding:

4.Slaapregressie, wist je dat, dat baby's rondom de 4 maanden een slaapregressie krijgen? Mogelijk heeft jouw kleintje hier ook last van. Lees hier meer informatie over de slaapregressie bij 4 maanden:
Dit artikel is medisch beoordeeld door een kinderslaapcoach.

5. Als je bezorgd bent of je komt er niet uit de komende maanden kan het nuttig zijn om contact op te nemen met een consultatiebureau of een gecertificeerde slaapcoach voor persoonlijk advies.

Hopelijk heb ik je hier iets verder mee geholpen.
Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat het snel wat beter gaat.

Hoi Jetske,

Bedankt voor deze tips!
Ik heb een vraag m.b.t. `in slaap vallen tijdens de fles`. Onze dochter valt heel vaak tijdens de fles van 20 uur en alle nachtflessen tijdens het drinken in slaap. Ze is dan bijna niet meer wakker te krijgen, dus dan leg ik haar in bed. Overdag valt zij niet in slaap tijdens de fles, en als ik haar dan op bed leg, is dat altijd tenminste een half uur na de fles.
Moet ik me zorgen maken dat de fles een slaapassociatie is gedurende de nacht? Ze wordt sinds een week regelmatig ieder anderhalf uur wakker na de nachtfles en valt dan weer in slaap zodra ze iets (ookal is het maar 40 ml) gedronken heeft. Regelmatig drinkt ze de nachtfles van 00:00 uur niet op, omdat ze in slaap valt, en ik dacht dat ze daarom ook zo snel weer wakker wordt. Verwacht jij dat de fles een slaapassociatie is voor haar?

Beste F, ik ben helaas geen professional dus ik kan helaas hier geen antwoord op gegeven. Mogelijk kun je dit voorleggen bij het consultatie bureau of slaapcoach, zij kunnen je ook verder mee helpen. Bij mijn consultatiebureau kan ik ook bellen en dan mijn vraag stellen, dan hoef ik er niet helemaal heen met de ukkies, misschien ook fijn. Groetjes Jetske

Hoi Jetske,

Bedankt voor deze tips!
Ik heb een vraag m.b.t. `in slaap vallen tijdens de fles`. Onze dochter valt heel vaak tijdens de fles van 20 uur en alle nachtflessen tijdens het drinken in slaap. Ze is dan bijna niet meer wakker te krijgen, dus dan leg ik haar in bed. Overdag valt zij niet in slaap tijdens de fles, en als ik haar dan op bed leg, is dat altijd tenminste een half uur na de fles.
Moet ik me zorgen maken dat de fles een slaapassociatie is gedurende de nacht? Ze wordt sinds een week regelmatig ieder anderhalf uur wakker na de nachtfles en valt dan weer in slaap zodra ze iets (ookal is het maar 40 ml) gedronken heeft. Regelmatig drinkt ze de nachtfles van 00:00 uur niet op, omdat ze in slaap valt, en ik dacht dat ze daarom ook zo snel weer wakker wordt. Verwacht jij dat de fles een slaapassociatie is voor haar?
Ik zit gewoon even zomaar met je mee te denken…
Ieder kind is anders, maar hier hadden we het ook met 1 van de kinderen.
Wat hier hielp was een speen geven. Het bleek hier geen trek te zijn maar zuigbehoefte…

Het lijkt me als ze daadwerkelijk de fles zou associëren met slapen dat ze overdag ook in slaap zou vallen tijdens haar fles…

Ja, goede! Als ik een speen geef, valt ze vaak nog wel eventjes in slaap. Soms maar 10 minuten, en soms een half uur.. maar meestal wil ze dan iedere 10 minuten een speen, en begint ze na een half uur echt te huilen omdat ze wil drinken..

Overdag valt ze niet tijdens de fles in slaap dus ben inderdaad ook niet zo bang voor een associatie.

Terug
Bovenaan