tips om 'mopperen-voor-speentje' 's nachts af te leren?

Hoi,

Mijn dochtertje Julie is nu 10 weken.
Ze krijgt haar laatste voeding rond 19.30-20.30u en valt in slaap rond 20.00u-21.00u. Haar volgende flesje melk rond 5.30-6.00u.
Best wel leuk, maar we moeten ook 's nachts een paar keer opstaan om haar tuutje te geven, en dit is heel vermoeidend. Elke keer  rond 2.30u en  rond 4.30u. Ik denk echt dat dit uit pure gewoonte is. Soms floept haar tuutje er na enkele minuten terug uit en kan je terug de koude gang door om haar speentje opnieuw te geven. Alsook worden we soms met een fantastische glimlach ontvangen :))
Hoe leren we haar dit het beste af? Gewoon eens een paar nachtjes laten doorhuilen?

Nog een vraagje.
Hoelang zou het nog duren sedert dat ze tot 07.00u zou slapen?
Ik heb er geen idee van. Vanaf  wanneer slaapt een kindje de klok rond?

Als jullie van doorslapen spreken, bedoel je dan 'inclusief opstaan om tuutje te geven' of bedoel je dan ook effectief dat jullie kleintjes geen 'kik' meer geven?

Graag tips !

Groetjes,
Mama Els, Thomas 080904, Julie 081206

Hoi.
De mijnesliep door vanaf ongeveer 12 weken (laatste  fles om 19.00/20/00)
Ik besef me ook dat ik (wat ik tot nu toe uit mijn omgeving heb gehoord) 1 van de weinige ben met zulke luxe.

Maar ja, je had het over volledig doorslapen???
Nou, kijk dat zit er echt nooit werkelijk in natuurlijk, als ze een beetje ziekies/hangerig zijn (maar daar had je al rekening mee gehouden)
En als ze een "sprongetje"maken, toevallig had ik dus gisteravond een klein spookje in huis. En dat terwijl ze normaal lekker gaat slapen tot de volgende dag.

En dan het spenen verhaal... De mijne is nu 18 weken en heeft een speentje,ook s'nachts.
Ok ik ga er dus uit om hem weer in te pluggen, ik heb mezelf erbij neergelegd, en uiteindelijk komt er toch een tijd dat ze het zelf erin kunnen stoppen.
Maar ja als je het wil "afleren" (ik denk niet dat op die leeftijd al een gewenning naar is) maar meer een zuigbehoefte.... op wat dan ook.(vingers,doekjes)

Succes!

Wij hebben ook 2 spenen-mannen in huis. Een van ruim 3 jaar (die 's nachts z'n speen nog heeft) en 1 van 3 maanden. Voor de oudste moesten we er soms wel 12 x uit per nacht voor een speen...dat was echt extreem!! Nu voor de jongste is het gemiddeld 2x...voor ons luxe dus.
Het is of afwachten totdat ze hem zelf kunnen pakken en weer in doen (rond 1 jaar...weet ik niet meer precies?????) of de speen niet meer geven. Dit laatste zal wel wat moeilijke 1e nachten geven, maar dan ben je er ook vanaf!!!
Sterkte!

Misschien helpt een tutlapje ook bij jou?
Anne (10-10-2006) slaapt ook in met haar speen, als ze in slaap wil komen en het lukt niet ('s avonds) dan pluggen we nog een keer of 2 die speen terug maar 's nachts heeft ze het in de gaten dat ze dan haar tutdoekje pakt en daar op gaat sabbelen, we merkten dat ze ergens op ging sabbelen omdat haar lakentje of haar pyamamouwtje iedere ochtend nat was???? Dus nu pakt ze dat kroeltje.

Groetjes Gerda

Hoi Els,

Ik heb een tip voor je. Het is niet een a la minute tip, maar ik begin te ervaren dat het werkt.

De laatste week doe ik het volgende. Nadat Suzan de fles heeft gehad speel ik op schoot met haar met een rammelaar en met een knisperboekje. Ze pakte deze dingen al echt vast en probeerde ze meteen in haar mond te frotten. Je snapt hem al, ik speel met haar dan ook met de speen. Ik geef de speen in haar hand en begleid haar handje dan naar haar mondje. En tot mijn grote genot kwam ik gisteravond haar kamertje in om de speen weer terug te stoppen en zie ik nog net dat ze hem vastheeft  in haar knuistje en dat ze hem zo in haar mondje stopt.  Tot nu toe helaas nog maar 1malig, maar  ik hoop wel dat ze  het begint te begrijpen.

Succes,

Mollie (Suzan 19-12-2006)  

Ik kom ff buurten van het zomer 2006 forum. Lukas is nu 7 mnd en pas sinds twee weken hoef ik er snachts niet meer uit voor een speen. In het begin moest ik er heel vaak uit, op een gegeven moment laten huilen en toen had hij door dat ik snacht niet elke keer kwam. Toen nog een keer of twee drie per nacht er uit.

Sinds twee weken slaapt hij op zijn buik (hij draait er zelf elke keer op) en slaapt eindelijk fanatstisch door. Ik mag eindelijk 'uitslapen' to 7 uur.

Geen gouden tip dus (tenzij je buikslapen aandurft met zo.n kleintje, zie ook het buikslaaptopic op het zomer 2006 forum). Geduld en je er bij neerleggen.

Succes in elk geval.
Annemieke

Jeetje Mollie, wat een wonderkindje die meid van jou!!
Mijn menneke van 9,5 week begint nu zijn knuistje wat in zijn mondje te doen, ben ik blij mee want dat scheelt inderdaad bij het spenenprobleem. Ik laat hem op zijn duimpje zuigen, is  zo schattig! (later weer moeilijk af te leren!!)
Hij pakt nog niet gericht dingen vast dus zijn speentje vastpakken zal nu nog niet lukken denk ik. (kan 't es proberen natuurlijk)

Wat tijdstippen betreft (doorslapen), Vilmar werd altijd rond een uur of 5 wakker, sinds kort laat ik hem gewoon even doormurmelen of stop zijn speentje in zijn mond, hij slaapt vervolgens nog even door tot een uur of 7! Dus wellicht is het een idee om de fles te rekken en valt ie gewoon nog ff in slaap?

Ik betrapte me erop dat ik redelijk gauw naast zijn bedje stond als hij een kik gaf, volgens mij hebben ze dat héél snel in de gaten want als hij me op de trap hoort wordt hij al stil...!!! Boefjes!! Nu laat ik hem iets langer zeuren, meestal slaapt ie vervolgens gewoon verder.

Hallo,

Wij hebben hetzelfde 'probleem'. Mijn dochtertje (25-10-2006) is nu 4 maanden en gebruikt al bijna 4 maanden een speentje. Al vrij snel na haar geboorte zagen we dat ze een enorme zuigbehoefte had en na een paar dagen hebben we haar een speentje gegeven. Na een aantal weken had ze geen nachtvoeding meer nodig en sliep ze door tot ongeveer 5 uur. Dan werd ze wakker en met een speentje sliep ze door totdat ze haar ochtendvoeding kreeg ( rond 7, 8 uur). Maar ze werd steeds eerder wakker en wilde dan weer haar speentje om in slaap te vallen. Ze heeft het nu echt wel nodig om in slaap te vallen. Lekker relaxed op haar speentje zuigen en dan is ze ook meestal meteen in slaap (werkt dus ook in ons voordeel).
Nu wordt ze rond 2 uur wakker en ligt dan te kreunen en gaat daarna huilen als ze haar speen niet krijgt. We stoppen die dan altijd in haar mond en zo gaat het nog een paar keer  op zo'n  nacht (varieert van 3 tot 10 keer). Het is dus steeds erger geworden. Mijn vriend en ik hebben afwisselend 'speentjesdienst' en zo houden we het vol. Het  scheelt ook dat ze nog in een wiegje  naast ons bed slaapt. Zo hoeven we er  niet uit  's nachts.  
Haar laten huilen vind ik moeilijk, het is immer ook onze schuld dat ze een speentje heeft. Bovendien sabbelt ze overdag op haar handjes en zal ze ook binnenkort wel haar duim vinden en dan kun je maar beter een speentje hebben denk ik.
Ik gun haar dat speentje ook wel, ze vindt het lekker, wordt er rustig van en als ze bijvoorbeeld een krampje heeft dan troost dat haar.
Wij zitten dus in dubio. Zo laten of het haar afleren.
Ik heb tips gehad zoals: Speentje met een speentjeskoord vastmaken aan dekentje zodat ze het dan makkelijker weer vind, maar dat werkt nog niet want ze kan hem af en toe best vastpakken maar nog echt niet goed in haar mond doen. Bovendien lijkt het me gevaarlijk om een speentjeskoord te gebruiken in haar bed.
Een andere tip was: met leukoplast de speen aan één kant aan haar wang plakken zodat het er nog wel uitkan bij spugen maar dat het er makkelijker weer inhaar mond geschoven kan worden. Maar ik ga haar speentje niet aan haar gezicht vastplakken. Dit gaat me te ver.
Wij zijn er nog niet over uit, maar staan (naast de twee tips) open voor adviezen en ervaringen.

groetjes,
Sabine

Terug
Bovenaan