tips om eten leuker te maken???

Hoi,

Onze zoon is een slechte eter.

S ohtends met moeite 2/3 boterham
tussendoor 1/2 stuks  fruit
s middags 1 boterham
tussendoor soms een koekje of rozijntjes ( gaan wel goed)
s avonds klein schepje groente, 1/5 aardappel en vlees ( vlees gaat ook goed)

drinken doet hij wel voldoende maar vooral fruit en aardappels moet ik 5 van de 7 dagen proppen.
hierdoor wordt het eten niet echt leuk.

Dus alle tips zijn welkom

groetjes  
 




Hoi

Ik weet niet hoe oud je zoontje precies is, maar wat bij ons werkt is : zelf eten.
Onze jongste is nu 13 maanden, we geven haar een vorkje met daar wat aardappel of groente aangeprikt en tussendoor doen wij hapjes in haar mond. Dit geldt ook voor brood, dat eet ze ook het liefst met een vorkje. Fruit eet ze ook inmiddels zelf, ik doe stukjes   in een bakje wat ze met haar handje eruit haalt.
Onze oudste (bijna 3) is ook een slechte eter, brood gaat goed, maar fruit en groente is een ramp. Soms eet ze een paar dagen geen groente/aardappels, dan maak ik maar weer macaroni of spaghetti en dan eet ze weer eens goed.

groetjes
 
Waarom eten proppen als hij niet wil?

Mijn dochtertje is 2 soms heeft ze dagen dat ze 3 boterhammen per maaltijd eet. Helaas is dat een uitzondering .Nu is het al dagen zo niet weken dat ze nog geen boterham per maaltijd eet. En dan al geen korsten.

Groente eet ze verschillend soms veel soms niets nou ja dan niet.

Fruit meestal goed.

Ik maak er geen probleem van. Zo wie zo gaan ze na de eerste levens jaar minder eten. Ondanks dat wij willen dat ze meer eten hebben ze minder nodig omdat ze lminder hard groeien.

Mijn dochtertje is dun onder het gemiddelde maar ik denk dat kinderen heel goed kunnen aan geven of ze willen eten of niet. Ze krijgt bij ons vanaf 6 maanden (zijn toen begonnen met bij voeden) zelf haar eten en in het begin was het een troepie gewoon een stuk groente gaar of een stuk aardappel zonder te pureren enz.
Dat ging goed. En nu nog eet ze genoeg en als ze vol is is ze vol soms na een heel bord leeg te eten soms na een paar hapjes.

Kijk misschien ook eens naar hoeveel hij drinkt want waar drinken zit kan geen eten meer bij.

Het klinkt misschien wat bod maar ik vind dat je een kind niet mag dwingen om te eten. Maar nogmaals dat is mijn mening en zeker geen aanval.

succes
 
Hallo
inderdaad, waarom eten proppen als je kindje niet wil. Zo maak je het eten volgens mij  meer en meer een machtstrijd en dat is wel het laatste wat je moet doen. Vooral met het oog op de toekomst. Ik wil je zeker niet veroordelen en  begrijp dat je niets liever wil dan dat  je kindje goed eet, maar probeer elke maatlijd toch leuk te houden.  
Ik heb  wrsl makkelijk praten omdat ons zoontje vrij goed eet. Vooral fruit en brood zijn favoriet. Met het warme eten ben ik ook vaak zoekend maar met afleiding kom ik een heel eind. Ik geef hem een plastic bakje met wat eten en een lepeltje en heb  daarnaast nog een ander bordje. Vaak gaat zijn mond automatisch open en heeft hij het veel te druk met zijn eigen bakje. Ook het eten anders bereiden in de vorm van roerbakken of ovenschotels e.d doen het goed. De extra kruiden  geven een andere smaak en dat is natuurlijk ook lekkerder. Ik hoor ook vaak dat mensen hun kindje in de ochtend pap geven, heb je dit al eens geprobeerd?
Echt op weg helpen kan ik je verder niet maar probeer het eetgebeuren als een  leuk sociaal iets te zien en ik denk altijd maar zo......ik heb liever 5 happen die lekker zijn en een gezellige sfeer  dan  een bord leeg maar frustraties alom.
Succes en laat je nog eens weten hoe het gaat?
Groetjes......
 
 
hoi,
min zoontje is wel al wt ouder, maar ik herkende je verhaal zo dat ik ook even wilde reageren.
zoals de andere mamma's ook al zeggen niet proppen, gewoon laten, het si het moeilijkste wat er is maar alles wat moet is niet leuk! dus gewoon neerzetten aan tafel een lepel of vorkje geven en lekker laten gaan! geeft wat zoi maar tom kreeg dan tenminste nog wat binnen..... en na 20 minuten alles weghalen, lat je ukken nooit langer dan 20 minuten over het eten doen dan gaan ze vanzelf wat opschieten.....
fruithapjes kun je ook opleulen met bijv van die balletjes die je ook op en taat doet of doe er es wat rozijntjes in, mij uk eet alles wat ik versier dheb hij zegt MOOI en gaat meteen eten....
ook is het tot ze een jaar of 4 zijn nog niet zo heel erg nodig om de groente en fruit te eten, wel beter natuurlijk maar ze maken nog heel veel aan dus het valt wel mee, wat ik trouwens deed was een fruitshake maken een smoothie met of zonder joghurt dat ging er wle in en zo had ie ook weer alles binnen

groetjes brenda
 
Hoi,

dank jullie wel voor de tips.

proppen lijkt misschien een beetje vreemd maar onze zoon is veel te mager en dan word je soms erg moedeloos als hij helemaal nog niks op heeft op een dag. het werkt trouwens wel, als het eerste stukje er eenmaal in zit begint hij wel.

Joost is trouwens bijna 17 maanden.

We zijn al ene tijdje bezig om hem zelf met zijn vrork te laten stoeien en met een andere vork bij te geven. Sinds een paar dagen snapt hij zijn eigen vork en begint er een beetje meer eteen in te gaan.
Joost lust ook erg weinig, macroni of spaghetti geft hij niks om tot afgelopen week, meneer lust opeens spaghetti en heeft heerlijk zitten smullen.

Ik zal dus voornamelijk veel geduld moeten hebben en dan komt het wel goed.
De   fruitshake en smoothies ga ik trouwens zeker voor hem klaar maken is erg gezon en een beetje weerstand voor mijn kleine mannetje met dit weer is wel zo prettig.

groetjes
 
Terug
Bovenaan