tips om slecht eten en bewegingen te vermijden

Hallo allemaal,

Ik ben Letta, 27 jaar en heel pril zwanger. Pas in de 5e week.

Volgende week hebben we met mijn werk een soort teamdag. Wat we overdag gaan doen is helemaal niet bekend en 's avonds gaan we gezamelijk koken. Omdat het zo super pril is wil ik nog niets zeggen op mijn werk. Maar ik kan natuurlijk niet alles eten en misschien is het verstandig om niet aan alle activiteiten mee te doen.
Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit op een subtiele manier kan omzeilen en wat kan ik nou wel en niet eten? Alvast heel erg bedankt.

Liefs Letta
 
Hoi Letta,

Gefeliciteerd! Ik kan me voorstellen dat je nog niks wilt vertellen.

Volgens mij kan sporten/bewegen in dit stadium nog geen kwaad hoor. Het vruchtje zit nog helemaal achter je schaambot. Bovendien kun je gewoon tot het einde blijven sporten, dus dit zal ook niet echt kwaad kunnen.

Anders zou je altijd nog kunnen verzinnen dat je je rug verdraaid hebt o.i.d. waardoor je gewoon een beetje voorzichtig wilt zijn.

Je mag geen rauw vlees eten, geen orgaanvlees (lever) en geen rauwe melk. Je kunt natuurlijk als zoiets voorgeschoteld wordt zeggen dat je het niet lust.

Kus Syl
 
Hoi Letta,

Gefeliciteerd!! Kan me heel goed voorstellen dat je het nog niet verteld op je werk. Ik heb het met 12 weken verteld, ik ging met de 13de week met vakantie, dus moest het toen wel.
Maar sporten kun je gewoon blijven doen hoor, dat heb ik ook nog gedaan. Pas als je een dikkere buik gaat krijgen is sporten niet zo fijn meer.
Maar het vruchtje zit echt heel goed ingepakt, daar kan helemaal niks mee gebeuren.

Inderdaad kun je beter wel opassen met wat je eet.
Ik zelf ben een slechte eter, dus kon altijd zeggen dat ik dat niet luste. Of vertel dat je dan buik pijn hebt ofzo.
Maar er zal toch altijd wel iets bij zitten wat je wel mag eten. Want zoveel verboden dan er ook weer niet.

Heel veel plezier,

Ris
 
Hoi Ris en Syl,

Bedankt voor jullie reactie. Denk dat het wel gaat lukken.
Het is nog zo pril en het is de 1e dus ik ben ontzettend onzeker. Wil niets fout doen en wil dat alles helemaal goed gaat. Nu wil iedereen dat natuurlijk en maakt het niets uit of het de 1e of de 4e is. Maar het is nog zo onwerkelijk. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en hoop dat jullie en de rest mij de komende tijd kunnen helpen en steunen bij al mijn ontwikkelingen. Uiteraard ben ik er ook voor jullie.

Veel liefs Letta
 
Hoi,
Gefeliciteerd met je zwangerschap. Ook ik moest de eerste weken altijd vermijden dat iemand er achter kwam. Ben werkzaam in de horeca en dat gaat doorgaans gepaard met de nodige alcoholische versnapperingen. Vooral bij de eerste was het moeilijk. Als je ineens niet drinkt en niet meer rookt, dat valt echt op!!!! Ik heb het omzeilt door te doen alsof ik medicijnen slikte (voor een onschuldige virusinfectie/ontsteking) waarbij je niet mocht drinken. Bij voedsel kun je altijd zeggen dat je hebt ontdekt allergisch te zijn voor bepaalde voedingsmiddelen, bij andere dingen kun je zeggen dat je het echt niet lust (rood vlees bijvoorbeeld). Je moet even liegen, maar ik vond het altijd fijner om het pas met 12 weken te vertellen. Succes en veel plezier op het uitje.
Groetjes Ivy
 
Hoi,

grappig om je onzekerheid te lezen. Ik ga nu mijn 8ste week in, maar had ook met 6 weken een uitje van mijn werk. Nota bene allerlei strandactiviteiten: beach volleybal, estafette-run, elastiek om je buik en dan zo ver rennen als je kunt om punten te scoren. Nu moet ik toegeven dat ik me erg goed voel en ook een sportief type ben.
Toen de spelletje eenmaal begonnen, heb ik gewoon meegedaan, maar op een iets minder niveau. Niet duiken op een bal en niet te dicht in de buurt van fanatieke collega's die je wat aan kunnen doen .
Als toetje mochten we met een speetboot mee,  hoe vaak krijg je die kans. In een onbewaakt moment ben ik even naar de instructeur gelopen en gevraagd hoe het zit met net zwanegere vrouwen. Nou...voor zwanger vanaf de 5e maand mocht het niet, dus ik mocht wel. Ik vertrouw op die kerel zijn oordeel en heb me rustig gehouden en een geweldige rit gehad.

Later nog de BBQ. Op momenten dat de ober kwam voor de drank, was ik er even niet. En op de vraag, 'Wil je toch niet een drankje?', was mijn antwoord. 'We hebben nog een verjaardag en ik rij heen en mijn man terug, dus ik drink er daar wel eentje'.

Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen, maar je bent geen invalide. Je moet gewoon voorzichtig doen en dat doen waar je je zelf goed bij voelt. Heb ik ook gedaan en dat ging prima.

Succes en veel plezier !
Hanna
 
hallo,

Bewegen is op zich niet slecht, daar kan je wel gewoon aan mee doen. Het eten moet je erg mee opletten inderdaad en dat is enorm lastig, Toen ik net zwanger was, wist het officieel nog niet, maar had een heel sterk vermoeden. Had ik een vrijgezellenfeestje, we gingen naar een wijnproeverij, met daarbij allemaal franse kaasjes en pate enzo en 's avonds gingen we in een restaurant zelf ons eten koken en daarna stappen. Het hele wijnproeven en drinken had ik makkelijk opgelost, door te zeggen dat ik wel wilde rijen. Ze wilden eerst allemaal taxi's doen. Maar het eten vond ik heel erg lastig, ik wilde ook niet dat mensen het wisten. En heb toen ook wel wat dingetjes gegeten die misschien niet mochten tijdens de zwangerschap. Later voelde ik me daar heel schuldig over dus dat zal ik je niet aanraden!!! Die zwangerschap eindigde ook nog eens in een miskraam, nou ja je raad het al ik gaf de schuld aan dat hele vrijgezellenfeest!!! Ik denk dat als ik in jou situatie zou zitten en je wilt beslist niet dat mensen het weten, dat ik me ziek zou melden voor zoiets dergelijks.

Groetjes kirsten
37w1d
 
Hoi Letta

Doorgaan met sporten is helemaal niet erg.
Maar als je niet gewent bent om fanatiek te sporten en je gaat nu heel fanatiek meedoen dan kan dat gevolgen hebben.
Als je normaal niet sport, doe het dan nu ook rustig aan en "sloof" je niet uit!!

Dit alleen omdat je lichaam dat al niet gewend is en nu ook nog eens extra nog wat bij zich draagt.

En met eten, ja dat heb je nu wel hoord van andere dames.

Liefs Alma
 
Terug
Bovenaan