Tips om tanden te poetsen

<p>Hoi! Hier een moeder van een 1-jarig zoontje.</p><p>Onze kleine man is niet gek op tanden poetsen.  Op het begin ging het nog wel,  maar tegenwoordig draait hij continu zijn hoofdje weg en duwt de borstel met zijn tong weg. Veel mensen zeggen maak er een spelletje van. Maar HOE doen we dat dan? Wil er ook geen strijd van maken maar ze moeten toch gepoetst worden. </p><p>Zodra hij de borstel ziet begint hij te lachen dus hij vind het niet eng ofzo.  Maar zodra de borstel erin gaat gaat het mis. </p><p>Alle tips zijn welkom :)</p>

Ik lees mee, bij ons is het precies hetzelfde verhaal zoon van 13 maanden vertikt het om te laten poetsen. Heb ook van alles en nog wat geprobeerd niks helpt.

Hoi! Mijn zoontje vond alleen zijn boventanden niet leuk om te poetsen, maar sinds we hem liggend tanden poetsen vindt hij het prima. Als ik hem verschoon, poetst mijn man zijn tanden.

Als hij moppert zingen we er liedjes bij over tanden poetsen (bijv. op melodietje van smakelijk eten) of laten we hem zelf ook 'poetsen' tussendoor. Spelletjes die we soms doen: net doen alsof je gaat poetsen, en dan op het laatste moment met veel bombarie wegtrekken, of poetsen we onze eigen tanden, of neus, of zijn neus, wangetjes, voorhoofd met grappige geluidjes, zulke dingetjes.

De ene dag lukt het beter dan de andere, dus ik ben ook benieuwd naar spelletjes van anderen!

Kan bet zijn dat er tabdjes doorkomen? Dan is het hier ook altijd drama. Maar gewoon blijven proberen en soms nam ik gewoon genoegen met alleen het probetenen elke kleine stukje wat gedaan werd, was mooi meegenomen.

Hier helpt het ook om hem zelf te laten poetsen tuxden door.

Hoi,
Wat hier heel goed werkt is net doen of je echt vanalles wegpoetst: “oh, ik zie een stukje banaan, en hier wat melk... oh en een hagelslagje..” Etc. Ik noem dan op wat hij die dag gegeten heeft dus hij denkt echt dat dat er allemaal zit. Ik weet niet waarom het werkt maar hij laat het heel goed toe zo.
Succes

Hoi!
Ik ben tandartsassistente en een tip die ik altijd meegeef is om je kindje neer te leggen met het hoofd tussen je benen. Zo kun je het het beste zien. Zet niet je kind voor je. Dit is een onnatuurlijke manier om te poetsen. Indien je kind tegenwerkt, kun je het met je benen in de ‘houdgreep leggen, maar je zegt al dat je er geen strijd van wilt maken. In het begin zullen ze het idd niet zo leuk vinden om liggend te poetsen, maar het is echt wel de beste manier. Ze wennen er snel aan.
Misschien kun je kijken of hij een elektrische tandenborstel accepteert. Mijn zoontje wilde eigenlijk al heel snel niet meer gewoon poetsen. Als je er een aanschaft, koop dan de kinderborstel van oral b. De sonicare is vele malen duurder en is lastiger poetsen. De kinderborstel van oral b heb je basis en een met een muziekje. Met een elektrische tandenborstel poetsen in vergelijking met een handtandenborstel is de verhouding 2 minuten elektrisch is 7 minuten met de hand…. koop echter niet een borstel op batterijen, want die verliezen heel snel de kracht in het aantal rotaties. Gebruik ook niet je eigen elektrische borstel, want die draait veel te hard en beschadig je het tandvlees. Sommige tandartsen zeggen dat elektrisch poetsen pas vanaf 3 of 4 jaar is, maar echt, ik ben zo blij dat wij het al eerder hebben gedaan. En mijn collega’s waren het zeer met mij eens ;-). Met de hand is daarnaast zoveel meer werk, en eigenlijk zoveel ingewikkelder bij je kind. Houdt de borstel 3 seconden (is 5 tellen) per tand per vlak stil. De borstel doet het werk. Het is echt wel even wat werk, maar je zal echt zelf al snel resultaat zien. En de tandarts dus ook. En een bijkomen voordeel is, het kietelt. En welk kind gaat er niet lachen als het gekieteld wordt ;-)
Liefs  Maaike 

Bij mijn dochtertje hielp het om haar ook een tandenborsteltje te geven.. ze bijt er op met haar tanden achterin en zo masseert ze haar tandvlees en tegelijkertijd ‘poetst’ ze het ook een beetje. Ondertussen poets ik met die andere tandenborsteltje ook stiekem met haar mee haha. En we zingen tandenpoets liedjes.

Wij doen ook vanalles voor een schoon resultaat zonder stress
Electrisch gaat heel goed. Soms willen ze er ook op bijten. Maken er een spel van door bijv even de wang te poetsen of even puntje van de neus aan te raken. Als ze de mond stijf dichthouden. Als ze lachen dan is de mond weer open. 
Ook het wegpoetsen van eten wat ik eerder las werkt goed.
Verschillende soorten tandenborstels helpt ook. Ze mogen dan kiezen welke ze willen. Of zij mogen mijn tanden poetsen als ik hun tanden poets. 
Of ik poets mijn tanden als voorbeeld en mijn man die van de kinderen. 
We laten ze zelf poetsen en controleren en zeggen heet daar zie ik nog stukje boterham. En poetsen dan goed na. Of wij poetsen en mogen daarna zelf. 
Sticker na t poetsen kan ook helpen.

Terug
Bovenaan