Hoi!
Ik ben tandartsassistente en een tip die ik altijd meegeef is om je kindje neer te leggen met het hoofd tussen je benen. Zo kun je het het beste zien. Zet niet je kind voor je. Dit is een onnatuurlijke manier om te poetsen. Indien je kind tegenwerkt, kun je het met je benen in de ‘houdgreep leggen, maar je zegt al dat je er geen strijd van wilt maken. In het begin zullen ze het idd niet zo leuk vinden om liggend te poetsen, maar het is echt wel de beste manier. Ze wennen er snel aan.
Misschien kun je kijken of hij een elektrische tandenborstel accepteert. Mijn zoontje wilde eigenlijk al heel snel niet meer gewoon poetsen. Als je er een aanschaft, koop dan de kinderborstel van oral b. De sonicare is vele malen duurder en is lastiger poetsen. De kinderborstel van oral b heb je basis en een met een muziekje. Met een elektrische tandenborstel poetsen in vergelijking met een handtandenborstel is de verhouding 2 minuten elektrisch is 7 minuten met de hand…. koop echter niet een borstel op batterijen, want die verliezen heel snel de kracht in het aantal rotaties. Gebruik ook niet je eigen elektrische borstel, want die draait veel te hard en beschadig je het tandvlees. Sommige tandartsen zeggen dat elektrisch poetsen pas vanaf 3 of 4 jaar is, maar echt, ik ben zo blij dat wij het al eerder hebben gedaan. En mijn collega’s waren het zeer met mij eens ;-). Met de hand is daarnaast zoveel meer werk, en eigenlijk zoveel ingewikkelder bij je kind. Houdt de borstel 3 seconden (is 5 tellen) per tand per vlak stil. De borstel doet het werk. Het is echt wel even wat werk, maar je zal echt zelf al snel resultaat zien. En de tandarts dus ook. En een bijkomen voordeel is, het kietelt. En welk kind gaat er niet lachen als het gekieteld wordt ;-)
Liefs Maaike