Tips om te stoppen met borstvoeding

Hoi,

Ik hoop dat iemand me kan helpen of misschien tips heeft. Sinds vorige week ben ik de trotse moeder van een zoon. Na een moeilijke bevalling kwam ie met drinken niet op gang en heeft een paardagen in het ziekenhuis gelegen aan de sonde voeding. Aangezien hij gewoon weg de kracht niet heeft om te drinken aan mijn borst had ik in eerste instantie gekozen om alles af te kolven en hem tegeven met een fles. De eerste paar dagen ging dit prima, alleen nu ben ik echt alleen nog maar bezig met voeden en kolven dus in overleg met de wijkverpleegkundige hebben we besloten om toch maar volledig flesvoeding te gaan geven zodat ik nu echt kan gaan genieten van deze bijzondere tijd. Alleen nu adviseren ze mij om in 8 weken af te gaan bouwen en daarna rustig aan te stoppen, nu begrijp je vast mijn vraag wel. ik vind 8 weken nogal een behoorlijke tijd dus heeft iemand tips zodat ik eerder kan gaan stoppen met kolven.
Dank je wel

liefs ctje
 
Hoi

Jammer dat het niet goed lukt met het drinken van je zoontje, maar gelukkig hebben ze tegenwoordig hele goed flesvoeding.

Toen ik wilde stoppen met bv (mijn zoontje was toen 4 weken) is mij aangeraden door een borstvoedingsdeskundige om 1 voeding per 3 dagen af te bouwen. Ik moest beginnen met de 2e voeding overdag, daarna de 4e, toen de 3e, toen de 5e, toen de 6e en toen de 1e. Als je veel last krijgt van stuwing, dan kan je een paar dagen langer erover doen. Ik had weinig last van stuwing dus ik heb het iets sneller gedaan. Uiteindelijk heeft het bij mij 2 weken geduurd. Bij het afbouwen van de laatste voeding kan je bijvoorbeeld eerst om de dag gaan kolven, of alleen als de stuwing echt te erg wordt.

Succes
Caroline
 
Mag ik het van de andere kant benaderen? Na een week of twee heb je het kolven vast een stuk beter onder de knie en kost het je per voeding maar tien minuten extra. Even doorzetten en je geeft je kindje het beste wat je te bieden hebt! Van zo snel afbouwen weet ik niks. Ik heb het zijn beloop gelaten na zes maanden BV en geef nu nog 1 voeding zelf, de rest flessen. Waarom combineer je het eigenlijk niet? Dat je flesjes kolft die een ander kan geven? En misschien om de voeding een kunstmelk fles? Succes!
 
Lijkt me best frustrerend, alleen maar kolven en dan ook nog een ander het flesje laten geven. Da's toch het leukste deel.

Maar goed. Het is wel zo: hoe langer je kolft, hoe beter je het onder de knie krijgt.
Wat voor kolf gebruik je?


Ik ben het ermee eens dat bv het beste is dat je kunt geven en dat het allemaal even doorzetten is. Maar aan de andere kant: je moet er wel zelf écht achter staan en door willen zetten.
Daarbij heb je hulp nodig van je omgeving en het moet ook weer niet zo zijn dat je zelf een wrak blijft en aan niks toekomt en je ook nog doodongelukkig voelt bij het hele gebeuren... Toch!?

Van snel afbouwen weet ik ook niks. Volgens mij adviseren ze bij gewoon afbouwen 1 voeding per week. Als je te snel gaat, heb je weer meer kans op borstontsteking enzo. Is ook geen pretje.

Misschien even het cb bellen voor advies? Bij ons kun je via het kruiswerk ook een lactatiedeskundige aan de lijn krijgen.
 
ik ben zelf nu bezig met het afbouwen van de bv. Tibbe is nu 3 maanden en ik had het helemaal gehad. Ik doe 1 voeding per 3 dagen. Ik heb wel een aantal keer echt erge stuwing gehad, maar een massage onder de warme douche en met de hand de spanning eraf halen doet wonderen. Ook heb ik 1x een beetje gekolft om de spanning er snel f te halen (maar niet meer dan 10cc) verder is het volgens mij dan gewoon volhouden! Ben nu bij de laatste stap en het gaat nu goed, merk echt dat het terug loopt.
 
ik ben zelf nu bezig met het afbouwen van de bv. Tibbe is nu 3 maanden en ik had het helemaal gehad. Ik doe 1 voeding per 3 dagen. Ik heb wel een aantal keer echt erge stuwing gehad, maar een massage onder de warme douche en met de hand de spanning eraf halen doet wonderen. Ook heb ik 1x een beetje gekolft om de spanning er snel f te halen (maar niet meer dan 10cc) verder is het volgens mij dan gewoon volhouden! Ben nu bij de laatste stap en het gaat nu goed, merk echt dat het terug loopt.
 
Terug
Bovenaan