TIPS oudste kind voorbereiden op de baby

Mijn dochter is inmiddels 5. En ze vindt mama haar bolle buik met haar zusje er in reuze interessant. We betrekken haar zoveel mogelijk bij alles. Ze is nu 2x mee geweest naar een echo. Ging mee toen we de babykamer aanschaften. Ik ben nu een grote muurtekening aan het maken op de babykamer waarop ze uitbundig meewerkt met het verzorgen van het behang ( honderden tekeningen haha ) Dus goed betrekken doen we zeker wel.

Maar toch merk je dat ze het soms ook wel heel spannend vindt... In de voorjaarsvakantie was ze ineens heel verdrietig. En de reden was "omdat mama een baby'tje in de buik heeft" .. Ik was even verbaasd, maar hierna hebben we er even goed over gepraat en was ze er weer :)

Kan het me ook wel voorstellen dat het best wel impact heeft op zo'n kleintje.. Ze heeft 5 jaar in het middelpunt van aandacht gestaan. Er stond toevallig een uitdrukking in de WIJ die ik wel heel toepasselijk vond, je kan het vergelijken met dat je Man tegen Jou zegt : schat ik vindt je zo leuk, ik neem er nog een vrouw bij..

Met veel praten en veel betrekken bij de baby gaat het hier aardig goed tot nu toe. Maaaaaaaaaar hebben jullie ook nog tips?

- Leuke voorleesboekjes over ik krijg een broertje/zusje?
- Filmpjes???

hihi die uitdrukking is idd wel heftig!! lijkt me niet echt heel leuk als mn man dat zou zeggen ;)!!

ik weet dat er boekjes zijn maar titels weet ik zo gauw niet! in de bieb zijn er vast wel boeken en anders ff googlen!

mijn zoontje is nu 1,5 en straks 2 als de baby komt dus die snapt er nog niet echt veel van. we laten hem wel vaak voelen aan mn buik en hij geeft er kusjes op maar verder is het volgens mij nog veel ???? bij hem! ach hij ziet het vanzelf wel :)! maar bij een ouder kind is het idd wel belangrijk.

ik denk dat je in de eerste week als de baby er is haar er ook veel bij moet betrekken en haar af en toe ff alleen knuffelen of voorlezen zodat ze niet denkt dat de baby in haar plaats gekomen is ofzo... succes ermee!

Toen mijn oudste 6 was , was ik zwanger van de tweede.
Kinderen hebben nog geen tijdsbesef dus ze kunnen 9 maanden niet overzien .
Vanaf dat het zichtbaar was, dus echt bolle buik heb ik het mijn zoontje verteld.
Hij vond t leuk was noeuwsgierig maar was al snel weer met zijn vriendjes en speelgoed bezig.
Babykamer en kleding vond ie niet interessant, ik heb hem een speeltje voor zijn nieuwe broertje/zusje laten kopen wat hij mocht geven als de baby eenmaal was geboren.
Dat hij dat mocht doen maakte hem supertrots.
Nu zijn mijn kinderen er ook niet erg mee bezig, 13, 7 ,5 en 2. Ze vragen er wel af en toe naar maar zijn met een simpel antwoord tevreden.

ik weet een leuk boekje.
is van bobbi.
bobbi wordt grote broer erg leuk om voor te lezen en niet te lang vind ik.
zijn vast meer leuke boekjes erover.
maar wou ff zeggen deze hebben wij.

Ik las hier even mee en zag je berichtje. Mijn zoontje wordt over 1,5 week 5 en zijn kleine broertje is 2 weken geleden geboren. Ook mijn oudste vond het af en toe wel moeilijk en hing een tijd lang echt heel erg aan me. Ik heb toen vooral bewust tijd genomen om dingen met hem te doen en hem te volgen in wat hij wilde. Zo kwam spelenderwijs zijn vragen en zo er uit. Dat deed hem (en mij) goed. Ook hebben we veel samen in het boek "mama, wat zit er in je buik" gekeken. Zo leefde het voor hem.

Verder vertelden we hem altijd als we bij de vk waren geweest, en soms ging hij mee. Meestal kwam dat uit hem zelf, dat hij mee wilde. Ik heb nooit iets opgedrongen en de ruimte voor zijn gevoelens en gedachten gegeven.

Nu zijn broertje er eenmaal is, vindt hij het helemaal leuk en normaal.

Gr Ingrid (maart mama)

mijn zoontje loopt de hele dag te sjouwen met het boek.
Mama,wat heb jij in je buik? van Abby Cocovini
het is een eel leuk boek je waarin je smane de dagen kan aftellen en ze laten per maand ook zien oe ver de baby nu is.
Voorbeeld maand 5.

De baby is nu zo groot als een literpak melk.
(en dan staat er een pak melk naast)
Nu kan mama de baby voelen als de baby beweegt,en jij ook als je geluk heb.

Er staan veel van dat soort weetjes en dingentje in echt heel leuk!
Mijn meid heeft het gekregen toen ik zwanger was van die kleine jongen en heeft er veel aan gehad.

Terug
Bovenaan