Tips over het voeden van de baby gevraagd

A

Anoniem

Guest
Hoi, hopelijk zitten er hier ook wat ervaringsdeskundigen:

Ik wil straks (ben 18 feb uitgerekend) ons kindje borstvoeding gaan geven. Maar ik wil ook kolven zodat mijn man de baby ook een flesje kan geven, lijkt me voor hem ook wel zo leuk.
Nu even praktisch: welke borstkolf adviseren jullie? En hoe lang kan je zo'n flesje met melk bijvoorbeeld bewaren in de koelkast of vriezer?

En voor het geval borstvoeding dus niet lukt (ik hoop dat dit niet het geval is maar je weet maar nooit), welke flesvoeding adviseren jullie?

Kan je evt. ook borstvoeding en flesvoeding combineren (als ik bijvoorbeeld niet kan kolven), kan dat? Dan zou mijn man ook 's nachts een voeding over kunnen nemen met gewone flesvoeding.

Het zijn wel veeeeel vragen, ik weet het maar ik heb nog geen idee wat we kunnen verwachten straks dus wil ik graag op alles voorbereid zijn!

Superbedankt voor alle tips alvast
xxx Muizeke
35 wkn  + 3 dgn

hoi,

haha wat een hoop vragen, ik hoop dat ik ze nog weet.

Ik heb een dochtertje van 15 maanden en ik heb ongeveer 6 maanden bv en fv gecombineerd.
A) Ik heb de avent handkolf gekocht. Die is niet geschikt om dag in dag uit te kolven als je bv full-time werkt, maar anders werkt het prima.
B)Ik heb na 3 weken voor het eerst een keer gekolfd zodat mijn man een fles kon geven en ik een keer weg kon zonder baby. (dat vergt wat oefening, vind ik!)
Eerder adviseren ze niet te doen omdat je dan tepel-speen verwarring krijgt bij de baby en dan heb je kans dat de borstvoeding niet meer zo goed lukt.
Vroeg wennen aan de fles (>3 weken)is altijd een voordeel omdat als je een keer plots weg moet je baby niet van slag is of niet wil drinken.

C) Na 6 weken was ik de borstvoeding zat, ik liep echt over van de melk en voelde me net Pamela Anderson in het kwadraat en ik durf niet in het openbaar te voeden dus ik voelde me opgesloten.
Overdag heb ik toen 1 borstvoeding vervangen door kunstflesvoeding, dus niet afgekolfd. Een week of 3 later gaf ik 2x de fles en uiteindelijk heb ik nog tot 6 maanden s morgens en savonds borstvoeding gegeven en de rest flesvoeding en toen stopte de borstvoeding ermee, want dat  is natuurlijk het risico.
Maar het ging dus heel goed samen. Maar je moet dus niet te snel kunstvoeding in het begin geven, want dan heb je risico dat de borstvoeding niet goed op gang komt. Maar later kan dat dus vaak wel.

D) er zijn zoveel merken flesvoeding, er zijn geen echt slechte. Mijn dochtertje spuugde makkelijk en dat deed ze veel en veel minder met een voeding tegen spugen, dus dat werkt echt wel.

E) Succes en je ziet dus, je kan alle kanten op.

groetjes Elke

hoihoi, mijn zoon  is inmiddels 3 jaar en ik ben nu bijna 39 weken zwanger van de 2e en deze ga ik ook weer bv geven.

ok bij mijn eerste hebben we na ongeveer een maand de voeding van 23.00 uur vervangen door nutrilon flesvoeding, en hij ging daardoor ook meteen doorslapen. Dit hebben wij gedaan daar mijn zoon om  elke   2 uur bleef komen en ik volledig uitgeput raakte, daarnaast heb ik ook gekolfd omdat ik anders overliep en mijn zoon de tepel dan niet kon pakken zo vol zaten ze alleen niet genoeg voedingsstoffen bleek later, omdat hij met fv meteen beter ging slapen. ik heb gekolfd met de medela elektrische kolf, je voelt je af en toe een beetje een koe maar het werkt goed.

afgekolfde melk kan je in de koelkast 1 tot 2 dagen bewaren

in de vriezer (bovenvakje koelkast)   1 maand
in de diepvriezer -19 0f -20 gr     6 maanden

niet opwarmen in de magnetron, maar in een pannetje water,

doe het wel proportioneel invriezen bv in de ijsblokjes bakjes of speciale zakjes of bekertjes die je kan kopen hiervoor.

de periodes zijn ongeveer hé, als je een kolf koopt staat het er precies in hoe lang je je melk kan bewaren, maar ik denk niet dat ik er ver vanaf zit.

sterkte en suc6   liefs linda

Hoi,

ik heb mijn zoontje de eerste 6 maanden volledig borstvoeding gegeven en daarna borstvoeding en bijvoeding. Na een jaar is hij ook gewone melk gaan drinken. Hij heeft nooit flesvoeding gehad, dus daar kan ik je niets over vertellen, maar voor veel van je andere vragen kan je een uitgebreid antwoord vinden op www.borstvoeding.com. Heb hier zelf ook veel aan gehad.
Ik heb 10 maanden gekolfd op m'n werk (3 dgn/week) en gebruikte daarvoor de Avent Isis handkolf. Dit is mij goed bevallen, maar als je snel last hebt van RSI zou ik je toch een electrische kolf aanraden.
Veel succes straks!

Groetjes,
Margrethe

Hoi,
Ik heb bij allebei mijn dochters tot 6 mnd volledig borstvoeding gegeven en daarna afgebouwd tot ik met 8 mnd de laatste voeding heb gegeven.

Je kunt veel informatie vinden op internet en bij een borstvoedingsvereniging. (Ik ken alleen borstvoedingnatuurlijk, maar ik geloof dat er 3 zijn)
Vanuit die verenigingen en vanuit thuiszorgorganisaties worden regelmatig voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd en voor specifieke vragen kun je je altijd richten tot een lactatiekundige (bij het consultatieburo kunnen ze je evt. aan adressen helpen of anders via de borstvoedingsverenigingen)

Veel succes!
Groetjes, J

Hi,

Mijn dochter wordt morgen 6 mnd en krijgt nog steeds bv,  met sinds kort een fruit- en groentehapje. Ik zou zeggen, ga ervan uit dat je in het proces eens zere tepels krijgt, maar zet door (desnoods een periode voeden met tepelhoedjes), het gaat weer over en je kind heeft er zoveel profijt van! Voor jezelf is het ook erg goed, en met een beetje geluk val je er super vanaf (ik weeg ondertussen minder dan voor de zw en heb nog geen dag gelijnd!). Maar als jhet echt niet lukt, moet je jezelf ook niet gek lopen maken. De flesvoeding is tegenwoordig ook erg goed. Ik  heb hier verder geen ervaring mee, dus tips kan ik je niet geven.  

Ik kolf 2x/dag op kantoor  (ik werk 4 dgn) en ik  gebruik de Medela Pump in Style (de dubbele elektrische kolf met het rugzakje). het is een reteduur ding (€ 300), maar ik heb er nog geen moment spijt van gehad: in 15 min kolf ik zo'n  180-220 cc. Besef wel dat je het kolven moet opbouwen, de eerste paar keren kwam er amper iets uit.

Ik heb de kolf gekocht met bonnen van de Prenatal, die had ik gevraagd  als kraamcadeautje (ik had al erg veel kleertjes van mijn nichtje)....dan doet het minder pijn dan als je'm helemaal zelf moet financieren.

Succes ermee!
Saskia    

Hé muizeke,

Ik heb m'n dochter negen maanden zelf gevoed, en tot een half jaar alleen bv.
Ik zou de eerste zes weken alleen bv geven zelf bedoel ik dan, en niet uit een flesje, dit ivm tepel-speen verwarring.

Kijk het is veel makkelijker om uit een flesje te drinken omdat het veel minder moeite kost, en uit de borst is voor kleintje moeilijker, want melk moet eerst toeschieten, enzo.

Ik kan me niet voorstellen, om al zo vroeg zonder je kleintje op pad te willen, zoals ik al las van een reageerder.
Ik ben toen ze twee weken ofzo was, alleen de hond wezen uitlaten, en was ik een kwartier ofzo weg, leek wel een dag, pfff. Kindje was gewoon bij papa.

X

Hoi,
De laatste loodjes voor jou, toch wel spannend heh!
Ik kan me voorstellen dat deze vragen in je opkomen  nu de uitgerekende datum dichterbij komt. Wellicht kun je met de volgende informatie uit de voeten?

De keuze van een kolft hangt af van de reden waarom je kolft. Als je incidenteel wilt kolven, dan is een persoonlijke handkolf al toereikend. Wanneer je meerdere dagen per week gaat werken, kan een persoonlijke electrische kolf (enkelzijdig of dubbelzijdig; de laatstgenoemde mogelijkheid is effectiever en bespaart tijd) prettig zijn. Zit je in een situatie dat je baby (nog) niet aan de borst kan drinken bijvoorbeeld i.v.m. ziekte of couveuse, dan is het aan te raden om een professionele volautomatische borstpomp te huren. De onderdelen die met je borst en met moedermelk in aanraking komen, koop je er dan nieuw bij. Op de  Prettymum.nl kun je een handige kolfkiezer invullen en er is ook een overzicht te vinden van de meest gangbare kolven en de prijzen. Ook op borstvoedingscentrumzwolle.nl kun je een overzicht vinden van de mogelijkheden. Meer informatie over het bewaren en opwarmen van moedermelk kun je vinden op borstvoeding.com (even zoeken op "Bewaren van moedermelk"   en "Opwarmen van moedermelk).

Uit je bericht leid ik af, dat je graag borstvoeding wilt gaan geven. Borstvoeding geven is een natuurlijke manier van voeden. Dat betekent inderdaad echter niet, dat het altijd vanzelfsprekend goed gaat. Toch is het denk ik goed om te weten, dat eventuele borstvoedingsproblemen met een goede begeleiding en de juiste, volledige informatie vaak goed zijn op te lossen. Sterker nog: als je zelf al beschikt over de juiste, volledige informatie, zijn eventuele problemen vaak zelfs te voorkomen.
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL organiseren in heel Nederland informatiebijeenkomsten over borstvoeding, die je tijdens de zwangerschap kunt bijwonen. Je zou kunnen overwegen om dat te doen? Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking  van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen of twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op borstvoedingnatuurlijk.nl en op lll.borstvoeding.nl .

Ook kun je altijd bellen met de VBN of LLL: als je op zoek bent naar meer informatie, vragen hebt of wanneer je tegen problemen aanloopt. Beide organisaties hebben een eigen telefonische informatiedienst en zijn zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar (VBN: 0343-576626, LLL: 0111-413189). Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus bel gerust! Tevens kun je altijd terecht op borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Daar tref je veel voedende moeders en er zijn regelmatig VBN-contactpersonen en LLL-leidsters actief. Een aanrader dus .

Het is overigens inderdaad mogelijk om borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding te combineren. De ervaring leert echter wel, dat in geval van combineren de melkproductie beter op peil blijft naarmate er langer alleen borstvoeding gegeven is.

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan