tips over voeding

Hoi allemaal,

Ik heb een zoontje van 7,5 week.
In de eerste maand kreeg mijn zoontje borstvoeding helaas liep de voeding terug en viel mijn zoontje af.
We zijn daarna overgegaan op hypo allergeen van nutrilon, hier had hij niet voldende aan dus na een paar dagen moest ik van het CB Johannesbroodpitmeel toevoegen (zodat hij langer vol zit en niet voor het spugen zoals de meeste andere dat gebruiken).
Dit ging anderhalve week goed, maar na  ong anderhalve week had hij weer niet voldoende, volgens het  CB mocht ik niet beginnen met nutrilon voor hongerige baby's maar moest ik de flessen ophogen en terug naar 5 flessen.
Dit was echt onmogelijk want de kleine liet gewoon voeding staan en wilde perse een 6de fles.
Dus ben ik zelf overgestapt op nutrilon hongerige baby's en omdat hij last kreeg van verstoppingen gestopt met JBPM, Dit lijkt tot nog toe goed te werken!!!!!
Hij komt sinds de flesvoeding enorm goed aan en weegt inmiddels 5400 gram.

Nu heb ik wat last met het creeeren van een schema/ritme, hij bepaalt namelijk zijn nacht (meestal tussen 4 en 5 uur)  en vroege ochtend fles (altijd verschillende tijden, soms komt hij al na 3 uur)  zelf, waardoor het elke dag op een andere tijd is maar daardoor heeft hij soms zijn late avond fles pas om half 1.
De nacht fles blijft qua tijd eigenlijk altijd gelijk ook al krijgt hij de avond fles erg laat of om half 10 al.
Wij kunnen niet slapen voor de late avond fles omdat de kleine tussen die twee voedingen altijd zijn wakkere uurtjes heeft dus we zijn soms echt helemaal op van het wachten op de fles.

Heeft er iemand tips om hier een wat vaster ritme in te krijgen?  

Ook heeft het CB  aangeraden om te kijken om de 5de fles (volgens hun de late avond of nacht fles) weg te laten, Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken.
Volgens mij geeft een kindje dat toch zelf aan waneer ze geen behoefte meer aan een 6de fles hebben?

Verder heb ik een heel tevreden kindje, hij heeft alleen af en toe last van krampjes en huilt verder weinig tot niet.
Het is gewoon een kleine smulpaap en zolang hij vol zit is het goed!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, dank je wel
Groetjes Patricia

p.s hij krijgt nu 6 flessen van 150 water + 5 scheppen
 
ha meid,

Jammer hè dat de bv toch op niets is uitgelopen. Bij mij was het precies hetzelfde, maar ik kreeg na 1 week zo'n kloven dat aanleggen te pijnlijk was. Ik ging kolven maar daar werd het alleen maar erger van en ik kreeg huidirritatie op mijn borsten en uitslag van de zoogcompressen.... ik heb een hele gevoelige huid. Nou na 5 weken was ik helemaal klaar met dat gekolf en alle jeuk! Loïs onze dochter was vanaf het begin ook zeer zeer hongerig en wij zijn na de bv bijna gelijk gestart met nutrilon forte voor hongerige baby's. Je merkt verschil maar het blijft een hongerwolf. Ze heeft heel lang op 6/7 flessen gezeten, totdat ze ging doorslapen. Dat deed ze vrij vlot overigens (met 8 weken, we zijn verwend). Om de vier uur voeden lukte in het begin nog niet echt, ze was er gewoon weer binnen drie uur. Het was soms echt puzzelen met de flessen.

Schema in het begin (eerste 4 weken):
3.30 uur (hierna direct slapen)
6.30 uur (hierna echt een tijdje wakker)
10.00 uur
13.00 uur
16.00 uur
19.00 uur (daarna ging ze vaak al dieper slapen)
23.00 uur

na  5 weken begon Loïs 's nachts al iets langer te slapen en konden we de eerste fles om 4.30 uur geven en de laatste om half 11. De 7e fles verviel toen, doordat we om de 3,5 uur gingen voeden en iets meer in de fles deden.

Schema week 5 - 8
4.30 uur (hierna direct nog weer slapen)
8.00 uur
11.30 uur
15.00 uur
18.30 uur
10.30 uur

Pas toen ze ging doorslapen zijn we 5 flessen om de 4 uur gaan geven

Schema week 8 tot nu (ze is nu 4 maand)
7.00 uur
11.00 uur
15.00 uur
18.30 uur
22.30 uur

Ik zou willen adviseren, probeer de laatste fles altijd rond 11 uur te doen. Dan went je kindje daaraan. En als het wel wakker is na die tijd, leg het dan in de kinderwagenbak beneden... en ga zelf lekker slapen. hebben wij ook wel eens gedaan. En het na 19.00 uur altijd donker in het kamertje maken helpt ook... dan wennen ze aan dag en nacht.

Ja, ik hoop dat je kindje snel wat langer gaat slapen, maar de meeste kinderen slapen pas door met 12-15 weken, dus het hoort er echt bij hoor dat je kindje nog zo vaak komt.

SUCCES ERMEE!

Ps. als je kindje altijd heel hongerig is, mag je ook extra water in de fles doen, zoveel als je kindje wil. Water kan geen kwaad en is goed voor de darmen.
 
Nog wat tips:

* wissel de late fles af: dan kun je om en om al lekker naar bed gaan. als je kindje dan veel wakker is voor de laatste fles hou het dan lekker beneden in de kinderwagen zodat degene die gaat slapen, ook lekker kan gaan slapen.
* wij deden in het weekend altijd om en om: de ene nacht deed ik de nachtvoeding en mijn man de vroege morgenvoeding en de andere nacht andersom, zo kun je wat bijtanken. Degene die de vroege morgenvoeding deed, gaf ook de late avondvoeding.
* ik legde Loïs na de vroege morgenvoeding altijd in de kinderwagen beneden (doe ik nu nog). Ze was dan altijd erg wakker en kon soms zomaar zin hebben om een halfuurtje te huilen. Ik kon dan toch lekker slapen. Je kunt dan nog even bijtanken.
* jbpm werkte bij ons kindje ook stoppend, dit komt ook denk ik omdat de speciale melk soms ook al wat harde ontlasting kan geven. jbpm verdikt en geeft dan dikkere poep. Maar ik heb ook wel gehoord dat het laxerend werkt, nou bij ons totaal niet. Toch harde poep? Extra water tussendoor, een paar theelepels olijfolie, Kindicol van VSM.
 
Ik weer:

Ik zou het CB lekker laten kletsen, 5 flessen voor een baby van 7,5 week is echt heel weinig. Dat kan pas als ze doorslapen. Dus hou het lekker bij 6 flessen, probeer te voeden om de 3,5 uur! En geef dan de laatste fles om half 11!
 
Hoi bloempje,

Dank je wel voor je reactie!!!!

Ik vind het niet erg hoor dat hij niet doorslaapt, maar het is zo vervelend dat we pas zo laat zelf op bed liggen.
Tot nog toe ging dat wel maar over 3 weken moet ik ook weer werken en dan moeten we gaan afwisselen dus wordt het slopend ben ik bang.

Maakte jij de kleine dan altijd wakker voor de fles met het schema?

Ik wil wel erg graag de laatste fles om 11 uur geven maar soms heeft hij pas om 9 uur de fles daarvoor gehad en dan zit er maar 2 uur tussen, is dit dan geen probleem?

Ik geef nu om de 4 uur de fles, zou ik dan hem wel de nacht en ochtend fles zelf kunnen laten bepalen maar dan de volgende flessen qua tijd aanpassen aan een schema, ook al zit er dan geen 4 uur tussen?

Het is mijn eerst kindje dus ik ben nog een beetje onzeker, dus ik ben blij met alle adviezen!

Groetjes Patricia
 
hallo ben ik weer,

Ja natuurlijk ben je soms wat onzeker, ben ik ook regelmatig, het is ook mijn eerste kindje! wij maken Loïs altijd gewoon wakker als het haar tijd is (nu nog), behalve 's nachts. Ze is dan al wel diep in slaap en je moet echt moeite doen om haar wakker te krijgen. Maar goed als we dat niet doen, komt ze 's nachts dus liever wakker maken dan een korte nachtrust.

als je om de 4 uur voedt en je komt 's avonds pas om 9 uur uit en de laatste voeding zou dan om 1 uur zijn, nou daar wordt je natuurlijk doodmoe van.  dan kun je je kindje ook steeds een kwartier of halfuurtje eerder voeden zodat je 's avonds weer op half 11 of 11 uur zit.
Zo krijgt je kindje een ritme te pakken wat jou ook lekker past. Slaapt ie wel van 11 uur  's avonds  tot een uurtje of 4/5? of komt ie dan ook om de 4 uur?

Wij deden het zo: Stel dat 5 uur 's morgens je eerste fles is, dan pak je je kindje daarna om  half 9, 12 uur, half 4, 7 uur,  11 uur. dan voedt je om de 3,5 uur ipv 4 uur en   je komt dat veel beter uit. als je kindje het lekker op drinkt maakt dat echt helemaal niet uit. Het cb heeft het mij juist geadviseerd. Komt ie een uur eerder dan voedt je wel eerst om de 4 uur en kort je de tijd tussen de  laatste voedingen in, zodat je toch uitkomt.

o, ja.... overdag lang laten slapen is niet bevordelijk voor het doorslapen 's nachts, vandaar dat ik Loïs overdag ook gewoon wakker maak als ze nog slaapt. En ik leg haar niet weer gelijk in bed. Pas als ze echt moe is dan leg ik haar weg.

Succes er maar mee, laat je weten als het werkt?

 
Hoi bloempje,

We hebben hem gister om  kwart voor  11 de fles gegeven (hij moest hem eigenlijk om kart over 11/half 12 hebben) en raar maar waar hij kwam gewoon om 4 uur s'nachts pas voor de volgende.
Dit is altijd zo en dat veranderde nu dus niet, voor de ochtend fles had ik de wekker dus om 8 uur gezet maar dat haalde hij niet.
Om 7 uur begon de kleine een beetje te jammeren en ik kon hem maar tot kwart over 7 rekken voor hij het echt op een hysterisch huilen ging zetten.
Als ik dit schema nu dus aan moet houden komt hij:

4,00
7,15
11,15
15,15
19,15
23,15

Dit is op zich voor ons een heerlijk schema, ik ga vandaag proberen om het zo vol te houden en maak hem dus voor iedere voeding gewoon wakker behalve s'nachts.
En als hij zou willen geef ik hem de late avond fles gewoon weer een half uur eerder.
Dan slapen we weer heerlijk voor half 12.

Bedankt voor je tips en ik hou je op de hoogte of het blijft werken
Groetjes Patricia

p.s meer tips zijn natuurlijk altijd welkom
 
Terug
Bovenaan