Op die leeftijd sliep mijn dochter 4 a 5 x 45 min. overdag.
Die korte slaapjes horen er op die leeftijd nog een beetje bij, geen probleem. Vanaf een maand of 4 gaan ze vaak pas leren om meerdere cycli aan elkaar te knopen. Nu slaapt die van ons 3 x. 45 min, 2,5 uur en 30 min. Ze is nu 6 maanden.
16.00 de nacht beginnen lijkt me heel erg vroeg. Ik zou dan na een uurtje slapen wekken en nog een rondje wakker doen. En dan tussen 18 en 19 naar bed voor de nacht. Ik denk dat als je dat een week of twee volhoudt, dat zijn ritme zal verschuiven. En als hij eind van de nacht wakker wordt, start niet voor half 6 de dag. Ook als dat eindeloos wiegen betekent. Gewoon boven in het donker blijven. Als je de dag dan wel start, hou die wakkertijd van max 1,5 uur aan en probeer hem dan op bed te leggen. Lukt dit niet, dan wandelen of in de draagzak.
Je kan hem moeilijk met de koekenpan slaan natuurlijk, maar als je zo een beetje bij stuurt, dan zou het kunnen dat na een week of 2 a 3 zijn ritme gaat verschuiven.
Rond de 12 weken begon onze dochter te spelen ja. We lieten haar dan met 1 of 2 speeltjes in de box liggen. Soms stond ik erbij en speelden we samen wat, en soms vermaakte ze zichzelf even 10 minuutjes. Spelen was toen wel alleen maar kijken en een beetje friemelen aan de speeltjes om zich heen, als het toevallig binnen maai-bereik lag. De babygym vond ze ook prachtig om naar te kijken, of een muziekmobiel. Een kort ommetje met de honden en dan bomen kijken viel ook in de smaak. Succes!