Tips tegen obstipatie

Hoi allemaal,

Ik heb momenteel erge last van obstipatie. Afgelopen zaterdag last gehad van diarree en sindsdien geen ontlasting meer gehad (dus nu al 5 dagen niet). Nu moet ik van de vk ook nog ad staaltabletten en uit ervaring weet ik dat deze ook niet echt bevorderlijk zijn voor de stoelgang. Wie heeft er tips om de ontlasting op gang te krijgen cq te houden.

Hoi espritfreak,

Erg vervelend kwaaltje, maar hier wat tips die mij goed helpen;
- beweeg voldoende
- 's ochtend een glas lauw water op de nuchtere maag
- eet voldoende vezels: veel vers fruit, vooral druiven,pruimen en kiwi's. Eet appels met     schil. Volkoren brood, yoghurt met zemelen etc.
Blijf hier wel goed bij drinken, anders werkt het averechts.
- gebruik om je ijzer op te krikken Floradix. Dit is er in drank en tabletvorm. Monsterachtig spul, wat tevens je darmen stimuleert. Ook appelstroop is erg goed
om je ijzergehalte op te peppen.
- Neem de tijd om naar de wc te gaan. Ga ontspannen zitten, boekje erbij, wie doet je wat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je darmen weer snel op regel hebt.

N.B. Klinkt misschien raar, maar soms wil een bezoekje aan een voetreflextherapeut
ook wel eens helpen.

Succes ermee,

Suus

O, ik heb daar ook zo'n last van gehad. En voor mn zwangerschap nooit problemen, dan ging ik gewoon 1 keer per dag.
Wat bij mij hielp was rustig ervoor gaan zitten, ook al heb je geen aandrang. En dan vooral met mn rug tegen de spoelbak leunen, alsof je op een stoel zit dus. Vaak kwam er dan na een minuut of 10 wel wat.... en alles wat je kwijt bent, is maar weer weg. Je moet er wel op letten dat je niet actief mee gaat persen, want dan kun je snel last van aambeien krijgen. 10 minuten op de wc zitten per dag is daar sowieso niet echt bevoorderlijk voor, maar je moet wat.

Ook voldoende water drinken, ongeveer 2 liter per dag, en liever geen koolzuurhoudende frisdranken. Koffie schijnt ook niet zo goed te zijn voor de stoelgang, maar dat kon ik toch echt niet laten staan (altijd 2 kopjes na het eten)

O ja, zodra je wel aandrang hebt, meteen een toilet opzoeken, ook al ben je op visite of op werk. Normaal hield ik het dan liever op, maar nu ga ik gewoon zitten, want als ik dan eenmaal thuis ben, is de aandrang natuurlijk weer verdwenen.

Hopelijk heb je er iets aan,

gr. Peet
(34+5 wk)

Hoi Espritfreak..

Ik herken je verhaal helemaal. Ik weet niet hoelang je inmiddels zwanger bent, maar  mijn darmen  hadden in week 9 a  10 een pauzeweek ingelast..   op vakantiestand ws net als ikzelf.. haha
Die week ervoor was ik er nog niet zo mee bezig tot ik ook opeens enorme darmkrampen had en inderdaad ook diaree.. dat was op een zaterdag.. daarna tot die woensdag niet  meer naar toilet geweest.. woendag diaree, maar niet erg veel en  daarna zijn mijn darmen echt op vakantie-stand gegaan.. Ik ben een week niet naar de wc gegaan. Veel last gehad van mijn buik.. ik leek gelijk wel een maand langer zwanger. Zo opgezet was mn buik. Schoonzusje is arts en die vertelde dat ik aan de roosvice lax moest gaan.. 2 glazen per dag.. Zo gezegt zo gedaan... daarbij in de ochtend eerst 2 glazen lauw water op nuchtere maag  en elke ochtend een bakje activia yoghurt met extra vezels... Nou zou je denken dat ik wel compleet leeg zou lopen hierna met al die laxeer middelen.. maar het heeft nog 2 dagen geduurd voordat het weer een beetje op gang kwam.. Nu 2 weken later heb ik het weer onder controle en let er goed op dat ik genoeg drink.. (minimaal 2,5 lt per dag!) en daarbij 1 glas roosvice lax en genoeg bruinbrood of een roggebroodje..
Vervelend is het zeker.... je kan je er goed beroerd door voelen..   Beetje extra olijven kunnen ook wonderen doen trouwens... hopelijk niet in de vorm van uitlaatgassen.. want die zijn minder prettig als je darmen al vol zitten...
Sterkte iniedergeval... het kan je goed beroerd laten voelen iniedergeval..
Groetjes
Isa

Haihai,

Bedankt voor jullie reacties en tips. Ik ben nu bijna 18 weken zwanger en dit is dus iets van de laatste 2 weken. Bij mijn vorige twee zwangerschappen had ik er ook last van, maar niet in deze mate. De meeste tips heb ik al geprobeerd, maar helpen toch echt niet (toen ook niet!). Ik dacht overigens dat je Roosvicee Laxo niet mocht gebruiken tijdens de zwangerschap of heb ik dat helemaal verkeerd? Verder voel ik me niet beroerd of zo. Heb vooral 's nachts wel wat pijn in m'n buik. Enne bewegen doe ik met 2 rondlopende en actieve meiden van 4 en 2 genoeg hahaha!

Hoi!

Ik heb het even opgezicht, maar tijdens de zwangerschap mag je gewoon roosvicee laxo gebruiken.. pfieuw.. schrok er even van.. want ik heb er nog al wat liters van naar binnen gedronken.. Maar het mag dus gewoon.
Geniet van je zwangerschap!! 18 weken? leuk voel je de baby al schoppen?? dat lijkt me echt geweldig.. voor mij is dat nog even wachten.. ik moet eerst nog de eerste echo hebben. Ik ben nu 11 weken zwanger. Maandag echo.
Sterkte met je darmen!

Groetjes
Isa

Wat bij mij heel goed werkt is 's ochtend twee kiwi's eten!
Heb er nu gelukkig minder last van,maar zo'n dikke opgeblazen buik
is niet fijn he?

liefs Daantje

Hier ook iemand met heel vaak obstipatie tijdens (en eigenlijk ook buiten) de zwangerschap).
Veel bewegen, veel drinken, veel vezels, dat zijn de 3 dingen die helpen. Maar bewegen doe ik nu weinig meer (hoogzwanger).
Ik ben begonnen met alleen nog maar donker brood, nog meer drinken, 2 glazen roosvicee laxo per dag, ontbijtkoek en regelmatig proberen op het toilet. Daarmee ging het een tijdje goed, maar uiteindelijk heb ik toch medicijnen van de huisarts gekregen. Eerst had ik die maar af en toe nodig, als het weer wat slechter ging, nu gebruik ik ze dagelijks.

Ga als het niet meer lukt echt naar de huisarts en blijf er niet mee rondlopen. Je buik zit al zo vol, daar hoeft geen obstipatie meer bij ;-)

Terug
Bovenaan