tips tegen obstipatie

Hoi allemaal,

Ik ben een actieve meelezer van het maart-forum, maar reageer niet zo veel.
Hopelijk hebben jullie wel de gouden tip voor mij.
Bij mijn eerste zwangerschap had ik er helemaal geen last van, maar nu dubbel en dwars.
Obstipatie, vreselijk! Niet echt een smakelijk onderwerp, maar misschien wel herkenbaar.
Voor mijn gevoel maakt het niks uit wat ik eet, maar ik kan maar 1x in de 3 dagen naar de wc. En dan moet ik er zoveel moeite voor doen, dat het gewoon zeer doet en soms zelfs ook bloedt.
Ik heb al van alles geprobeerd, veel peperkoek, pruimen enz., maar niks werkt voor mijn gevoel.
Heeft er iemand anders misschien nog een tip?

gr. Hanneke

Hi Hanneke,

Herkenbaar! heb er sowieso altijd veel last van, dus heb wel wat tips:
- drink minimaal 2 liter water  per dag
- drink kruidenthee (maar niet speciaal voor je stoelgang want dat mag niet tijdens je zwangerschap)
- eet veel rauwkost
- eet volkoren of meergranen brood
- eet 2 a 3 stuks fruit per dag
- eet verse groentensoep
- beweeg regelmatig, wandelen is een supergoede manier om je spijsvertering op te wekken
- wat bij mij ook  erg goed helpt: voetreflexmassage. Ik ga eens in de 6 weken en ook tijdens mijn zwangerschap. Zij (of hij) kan bepaalde drukpunten aanraken die eea op gang kunnen brengen. Wel belangrijk dat je vermeldt (mocht dit niet zichtbaar zijn ;-)) dat je zwanger bent.

Hopelijk heb je wat aan mn tips!

Groetjes Janneke

Hoi

inderdaad wat jannie zegt kan helpen!
verder heb ik nog een tip ik gebruik dagelijks roosvicee lacto(gewoon bij supermarkt verkrijgbaar) en mag je als zwangere ook gewoon hebben.ik heb een stoma dus zowiso een darmprobleem maar sinds de zwangerschap wel veel erger..
enne laat je man/vriend elke morgen sinaasappels uitpersen..errg lekker en volgens mijn oma ook heel goed voor de stoelgang:)

succes ermee!

groetjes yurah

Dag Hanneke,

Vervelend he, dit probleem. Ik weet er alles van, helaas. Hoewel het deze zwangerschap wat beter is dan de vorige twee. Toen had ik er ook vreselijk last van, ook met bloed en zelfs aambeien, heel pijnlijk en  irritant.  Toen heb ik van de huisarts lactulose gekregen. Dat hielp prima. In principe is dit gewoon verkijgbaar bij apotheek en drogist, zonder recept. Maar ik zou toch de huisarts om advies vragen i.v.m. de combinatie met je zwangerschap.

Ik hoop dat het je helpt.

X Roosmarijn

Ik had het bij mijn andere zwangerschappen ook heel erg, vervelend is het he!!!!!! Had soms het idee dat ik een hele bevalling door moest maken op de wc.
Nu ben ik 21 weken, en (nog) nergens last van, ik eet niet anders dan toen......
Wat ik nog even in het rijtje wilde zetten is s'morgens op je nuchtere maag een glas lauw water, en daarna een kiwi. Noten hielpen bij mij ook goed. En gekruid eten, maar ja, dat is dan voor andere dingen, zoals maagzuur weer niet zo fijn.
In elk geval sterkte, ik hoop dat het snel beter gaat!

Terug
Bovenaan