Tips voor de kraamverzorgster?

Hey moeders!!

Ik ben net begonnen met een opleiding voor kraamverzorgster.
Nu heb ikzelf een zoontje van 1,5 jaar en heb dus zelf ook een kraamverzorgster gehad, maar ik zou graag willen weten van andere moeders, wat voor een positieve of juist negatieve herinnering jullie hebben aan jullie kraamtijd/kraamverzorgster.
Ik hoop over een paar weken stage te gaan lopen en wil het de moeder(en partner) zo leuk mogelijk maken.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!!
Britt

Hey Britt,

Alvast petje af hoor. Lijkt me een pittig baantje, dat kraamverzorgen.

Wij hebben 2 keer dezelfde dame gehad. Ze is een vriendin van mijn schoonmoeder en kon zelf inplannen dat ze bij ons kon komen. Heerlijk.

Wat ik heel fijn vond aan haar is dat we heerlijk ons verhaal aan haar kwijt konden.
Ze  weet heel veel (ze ging bijna met pensioen, dus ging al heel wat jaartjes mee) en we hebben dus heel veel bruikbare tips van haar gekregen.
Dat ze elke dag mijn bed verschoonde was zalig maar niet echt nodig.

Ze is een echt Miep-kraak en de wasmachine en strijkijzer maakte overuren, maar dat vond ik echt niet het belangrijkste.
Dat ze de tweede keer goed voor onze dochter zorgde en zelfs met haar Finn in bad ging doen was echt super.

Wat mij betreft is vakkennis en een goede verzorging voor moeder en kind het belangrijkste en dat ze daarbij het huishouden doet is maar bijzaak.

Veel succes met je carriere!

Liefs,

Tessie, mv Juli & Finn

Ik heb ook 2 positieve herrinneringen aan mijn kraamtijden. Vooral de 2e was echt geweldig! Jong meiske, heel klein, maar groot in de zaken die ze deed!

Ik vond het ook fijn dat ze geinteresseerd in je was en je je verhaal bij haar kwijtkon. S; ochtends vroeg ze ook altijd eerst heel oprecht hoe de nacht geweest was en maakte ze ontbijt. Tijdens het ontbijt bleef ze vaak nog ff zitten om gewoon even te praten. Ik kwam daardoor echt tot rust, kletste de oren van haar kop in een kwartiertje en dan begon ze aan haar dagelijkse 'klusjes'.
De was en strijk deed ze super, maar vooral de aandacht voor onze oudste dochter was voor ons belangrijk. Die vond de veranderingen van een zusje erbij soms heftig en de kraamhulp speelde daar goed op in door ook met haar te spelen,  betrok haar bij de verzorging van de baby en liet  altijd merken dat ze er ook voor haar was!

succes met je opleiding!

Lisenka mv Tessa & Meike

Natuurlijk kregen wij ook de goede zorgen voor moeder en kind. Wat wel een leuk detail is, dat ze van het fruit altijd een feestje maakte. Ze vond het heel belangrijk dat ik genoeg vers fruit at en maakte een fruitcoctail in een wijnglas. Ze had zelfs haar eigen paraplutjes meegenomen. Nu ben ik niet zo'n fruiteter, maar heb het allemaal op, hahaha.

Verder vond ik het erg belangrijk dat ze ons toen met z'n drietjes, maar straks met z'n viertjes ook tijd alleen gunde.  

Wij hadden eigenlijk twee kraamhulpen.  Er was nog een mevrouw bij, die  7 jaar  eruit was geweest en herintreder  was.  Ze moest nog één gezin bij wijze van stage meelopen met iemand anders.  Zij zat continue over haar eigen kind te praten. "Toen ..... baby was toen ging het zo." Constant. Da's dus een valkuil, waar je misschien iets aan hebt, want wij wilden het alleen maar over Renée hebben, hahahaha.

Wat ik tenslotte een leuke tip vond bij een vriendin. Die kraamhulp verschoonde de baby nooit op het eigen kamertje maar nam alle spullen mee naar het kraambed en deed het daar. Ik had een keizersnede gehad en mocht dus echt het bed niet uit, dus dat had ik wel leuk gevonden.

Verder hoop ik natuurlijk dat onze kraamhulp straks Renée er op een goede manier bij betrekt. Het is een hele ingrijpende gebeurtenis voor een peuter om grote zus te worden en het is heel fijn als je als kraamhulp daar ook wat begeleiding kan geven.

Heel veel succes met je opleiding!!
Evelien mv Renée en 14 wkn zwanger

Hoi Britt,
Wij hadden ook een hele fijne kraamverzorgster. Ze dacht constant met ons mee. Vroeg me waar ik me zorgen over maakte, en ging daarmee aan de slag.... super!

Ik heb alleen een wedervraag voor jou. Hoe ga jij het regelen om kraamverzorgster te zijn met zelf een kindje van 1,5.
Ik heb het ook wel eens overwogen, maar een kraamhulp komt toch 8 dagen achter elkaar. Ik kan mijn kleine niet 8 dagen achter elkaar ergens kwijt .... En ik wil graag parttime werken. Kan dat ook?
En die opleiding, hoe werkt dat? Is dat lang? Intensief?

Bedankt alvast voor de info!
Groetjes Nelleke

Hoi Britt,
Leuk dat je ervoor gekozen hebt een opleiding voor kraamhulp te gaan doen, lijkt me  veel voldoening geven  om in zo'n speciale, mooie tijd mensen bij te kunnen staan. Ik heb in de kraamtijd met Thom drie hele dagen een hele fijne kraamhulp gehad. Ik vond het heel fijn dat ze gewoon haar werk deed zonder al te aanwezig te zijn, dat wil zeggen ze liet ons gewoon genieten van onze baby. Ze bracht echt rust in huis. Zonder veel te praten of te vragen regelde ze vanalles; ze kwam 's morgens wel vragen hoe de nacht was gegaan en of er bijzonderheden waren, verder poetste ze, ze zette thee, bracht mij heerlijke fruithapjes en boterhammen, ze deed de was en natuurlijk vertelde ze ons vanalles over de verzorging van Thom.  Daarna kregen we een andere kraamhulp, zij bleef eigenlijk heel de tijd maar kletsen, zonder verder veel te doen,  en daar zaten we niet echt op te wachten. Ieder gezin is natuurlijk anders dus misschien is het handig om gewoon te vragen waar behoefte aan is.
Veel succes met je opleiding!
Groetjes Laura

Ik heb bij Ilse eigenlijk hetzelfde meegemaakt als Laura. De eerste 3 dagen een keiharde werker in huis en de laatste dagen een kletstante. Gelukkig was het niet andersom, want ik had de eerste dagen echt rust nodig en uitleg over de verzorging van mijn kind en geen geklets. De laatste dagen kon ik  het geklets  beter hebben en ging ik zelf ook vragen stellen. De slaapkamer was bij de tweede kraamverzorgster een stuk minder netjes en opgeruimd, waardoor het in mijn hoofd ook een chaos werd.

Bij Stan had ik een supergoede kraamverzorgster. Deze kookte zelfs voor ons als ik erom vroeg. Ook had ze tijd voor Ilse, wat ik heeeeeeeeeeel belangrijk vond. Voor haar was het nl allemaal nog veel spannender als voor ons. Over de verzorging van je tweede kind heb je veel minder vragen. Ik had het allemaal al een keer meegemaakt en wilde gewoon rust en knuffelen met mijn kinderen. Deze kraamverzorgster hield het huis en mijn slaapkamer netjes opgeruimd, want mij heel veel rust gaf.

Dus conclusie:
- vraag aan de kraamvrouw waar er behoefte aan is (maar als het een eerste kind is weten ze dit denk ik nog niet goed te beantwoorden)
- zorg voor rust in huis door het huis opgeruimd te houden (opgeruimd vind ik iets anders dan tot in de puntjes schoon, schoon moet het ook zijn, maar opgeruimd vind ik belangrijker)
- geef aandacht aan de andere kinderen in huis, betrek ze bij de verzorging en de zorg voor moeder (fruit maken, boterham maken en gezellig samen met het gezin opeten, in bad doen, na het middagslaapje uit bed halen zodat mama haar middagslaapje af kan maken)
- zorg voor rust in huis tijdens de rustmomenten (telefoon opnemen, baby mee naar beneden als het begint te huilen, etc)

Hopelijk heb je hier wat aan en succes verder met je opleiding.

Liefs Jeske
mv Ilse, 2jr en Stan, 7 mnd

Wij hadden 3 kraamverzorgsters toen Julian na een week uit het ziekenhuis kwam.
Niet bepaald ideaal, maar daar konden de dames ook niks aan doen. Ik had ze wel in de goede volgorde:
de eerste luisterde vooral naar ons verhaal. Erg fijn om je verhaal ook aan een vreemde kwijt te kunnen en niet direct te horen dat het nog veel erger kon of weet ik veel wat.
de tweede was erg    voor borstvoeding en heeft me daar ook ontzettend geduldig mee geholpen. het was een hele klus om de bv na 8 dagen goed op gang te krijgen, maar mede dankzij haar is het wel gelukt
de derde was er een van het huishouden; ze hield van wassen, drogen en strijken (ze had zelf 4 kids, dus ik  dacht dat ze er dan wel genoeg van zou hebben, maar nee dus!) Dat zij het huis op  orde maakte zorgde bij mij voor rust en overzicht.

Ook fijn vond ik het dat als er visite kwam zij de koffie'/thee en beschuitjes deed en dan naar boven ging om te strijken.

Succes met je opleiding en stage!

Ellen mv Julian

Terug
Bovenaan