Tips voor de kraamverzorgster?

A

Anoniem

Guest
Hey moeders!!

Ik ben net begonnen met een opleiding voor kraamverzorgster.
Nu heb ikzelf een zoontje van 1,5 jaar en heb dus zelf ook een kraamverzorgster gehad, maar ik zou graag willen weten van andere moeders, wat voor een positieve of juist negatieve herinnering jullie hebben aan jullie kraamtijd/kraamverzorgster.
Ik hoop over een paar weken stage te gaan lopen en wil het de moeder(en partner) zo leuk mogelijk maken.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!!
Britt

Hoi Britt,

Leuk en knap joh dat je een opleiding volgt nu je kleintje nog maar 1,5 is.
Ik heb zelf ook in de thuiszorg(ouderen) gewerkt en wat ik altijd als heel belangrijke tip heb meegekregen is...onthoud dat je in andermans huis bent en respecteer dat.
Probeer je in hun normen en waarden te verplaatsen en daar je informatie (die je uiteraard over wil brengen) in te mengen.
Zodat de kraamvrouw en fam zich thuis blijven voelen in hun huis.
Verder vraag wat hun wensen zijn en heel belangrijk........eerlijkheid duurt het langst dus geef aan dat je het graag gelijk wil weten als hun bepaalde dingen anders willen.
Anders krijg je op het eind van het kraambed maar dit en dat en zus en zo.
Dat moet je echt niet willen en dat hoeft ook niet zolang jij je open en rustig opsteld komt het vast wel goed.
Natuurlijk heb je er altijd vreemde en rare mensen bij die een leerling een loer willen draaien probeer daar boven te staan, jij weet waar je goed in bent en wat jou sterkte en minder sterke punten zijn.
Wens je heel veel sucses.

Groetjes Louise

Hoi Britt,

Ik ben zelf al ruim 15 jaar kraamverzorgende en heb een zoontje uit maart 2007.

Wat ik zelf altijd probeer bij de gezinnen is om het naar hun wensen te doen.
De eerste dag of als het niet kan de tweede dag ga ik met de mensen zitten en bespreek wat ze voor wensen hebben en hoe ze de dingen gedaan willen hebben.
Dit moeten wij ook in ons zorgdossier vermelden.
Dus bijvoorbeeld hoe sorteren ze de was, hoe willen ze dat je afstoft, ( droog of mag het vochtig ). Moet er eten voorbereid worden, moeten er boodschappen gedaan worden.
Hoevaak moet het bed verschoont worden.
Al dit soort dingen gewoon goed overleggen.
Wij moeten officieel ook iedere dag aan het gezin vragen of alles nog naar wens is gegaan die dag. Dit probeer ik echt wel te doen, maar soms komt het er gewoon niet van.

En gewoon lekker verwennen, met fruitcocktails of leuke lekkere dingen.

Wat je allemaal wel en niet mag doen hangt ook erg af van wat er bij jouw kraamcentrum wel en niet mag....bij ons mag eigenlijk alles nog, maar ik weet dat dat bij veel kraamcentrums erg weinig is.

En zoals mijn voorganger al zij probeer respect te hebben voor de mensen waar je aan het werk bent.
Jij bent in hun huis dus in principe zullen zij zich niet aan jou moeten aanpassen, maar jij moet je aan hun aanpassen, voor zover dat reeel is natuurlijk. Kijk je hoeft niet in je blootje te lopen als zij dat normaal wel doen bijvoorbeeld. ( is een extreem voorbeeld, maar je snapt waarschijnlijk wel wat ik bedoel )

En verder gewoon goed overleggen en vragen aan de mensen wat voor ideeen hun hebben en wat hun wensen zijn.

En je hebt er altijd mensen tussen waarbij je het nooit en te nimmer goed doet.

Heel veel succes met je opleiding...

Beste Britt,

Zelf heb ik twee kinderen, een zoon en een dochter. De eerste kraamhulp die kwam schreef alles wat we gedaan hadden voor me op. Van het in bad gaan, het aantal voedingen, noem maar op. Ook de kleine dingetjes.
Ik vond het erg fijn dat ze dit gedaan had, want zelf leef je nog een beetje in een roes en ging het meeste een beetje langs me heen.
Dit is ontzettend leuk voor later.
Bij m'n tweede kindje deed de kraamhulp dit niet. Ik heb zelf geprobeerd het een en ander op te schrijven, maar het kwam er vaak niet van; druk, druk, druk.
Ik ben de eerste kraamhulp hier  dankbaar voor, misschien ook een leuke tip voor jou. Het hoeven geen lange verhalen te zijn, maar de hoogtepunten zijn voldoende.

Veel succes met je  stage.
Groetjes Eva.  

Terug
Bovenaan