Tips voor de kraamverzorgster?

A

Anoniem

Guest
Hey moeders!!

Ik ben net begonnen met een opleiding voor kraamverzorgster.
Nu heb ikzelf een zoontje van 1,5 jaar en heb dus zelf ook een kraamverzorgster gehad, maar ik zou graag willen weten van andere moeders, wat voor een positieve of juist negatieve herinnering jullie hebben aan jullie kraamtijd/kraamverzorgster.
Ik hoop over een paar weken stage te gaan lopen en wil het de moeder(en partner) zo leuk mogelijk maken.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!!
Britt

hoi Britt,

echt super zeg Ik ben zelf al wat jaren uit het leer-traject en het lijkt me heel wat om weer de boeken in te duiken. En dan binnenkort stagelopen dat iks natuurlijk reuze spannend.
Hier wat van mijn ervaringen op een rijtje. Heb 2 kindjes en 2 verschillende kraamverzorgsters gehad, Dat kan je heel letterlijk nemen, want het was echt een wereld van verschil. De eerste was écht een RAMP!!!!! Het was bij de oudste dus nog geen andere kindjes om voor te zorgen, mijn man had verlof en die deed de nodige boodschappen, dus daar had ze totaal geen omkijken naar. De`1e dag vroegen we wat we van haar konden verwachten, bijv koken etc. Nou toen kregen we toch een sneer. "nou, dat doe ik echt niet, dat kunnen jullie wel vergeten!" dat waren letterlijk haar woorden. Nu ik er aan denk wordt ik er weer boos om.
Huishoudelijk was het geen held, ik moest na 2 dagen vragen (wilde haar de tijd geven) of ze de bebloede  badmat wilde wassen, moest vragen om drinken en fruit.
Het lijken misschien hele kleine dingen, maar wel precies die dingen waar je als kraamvrouw behoefte aan heb. Ook kregen we heel weinig privacy, waren we even met zn 3en kwam ze er vaak bij zitten  Zelf de 1e keer dat opa en oma er waren, toen hebben we vriendelijk doch dringend verzocht of ze aub koffie wilde zetten en ons even alleen wilde laten.........
Ik was dan ook best angstig wat er na mijn 2e bevalling zou gebeuren. Nou beter hadden we het niet kunnen treffen GEWELDIG!!!!!
Mike was 2,5 toen Brian werd geboren en had natuurlijk nog de nodige aandacht nodig, nou dat was echt dikke mik tussen die 2. Ze zorgde echt super voor ons zowel lichamelijk als geestelijk,ook niet geheel onbelangrijk.  Ze had `altijd` een luisterend oor. Met liefde heeft ze alle dagen gekookt of  al ze eerder wegging het eten klaar gezet (ik snap dat dit per kraamburo verschillend kan zijn) De laatste kraamvrouw heeft  heel veel goed gemaakt en daar kijk ik dan ook met heel veel plezier naar terug

Succes met je stagen en opleiding
Groetjes
Achnita

Wij hadden een leuke kraamverzorgster. Ze had niet veel om handen, omdat we klein woonden toen, dus gelukkig klikte het wel en hebben we ook gezellig zitten kletsen.
Ze vroeg ook wat ze moest doen en ik ben zelf iemand die het niet uitmaakt en ze heeft zelf de tijd ingedeeld. En aangezien ze van mij haar tijd niet uit hoefde te zitten (ze heeft zelf een jong dochtertje) hebben we haar gewoon vaak een uurtje eerder naar huis laten gaan (mocht ze wel gewoon schrijven hoor!)

Het enige minpunt: mijn borstvoeding ging niet goed en zij kon niet echt helpen. Dus ik heb voor de volgende keer (eind maart 2009) nu al opgegeven dat ik echt iemand wil met kennis van borstvoeding.
Veel succes met je opleiding en met je stage!

groetjes Mariska

Leuke vraag!

Positieve dingen: bijna alles!
* zorgde heel goed voor het huishouden: vooral toiletten en badkamer, stofzuigde en dweilde iedere dag boven en beneden, nam iedere dag stof af in de woonkamer, slaapkamer en babykamer, zette het eten klaar in de pannen, deed de was en streek.
* was vriendelijk tegen bezoek, maar hield zich wel afzijdig. Ze ging dan bijvoorbeeld boven iets klaarzetten/schoonmaken. Zorgde voor koffie en beschuit met muisjes.
* gaf goede adviesen: als je onverwachts iets moet doen als je kind op de commode ligt, je kind nooit alleen erop laten liggen, maar desnoods op de grond leggen (in noodgeval). Als je kind 3 of 4 is en nog steeds een fopspeen heeft de speen aan het bed binden. Als je kind hem wil mag dat wel maar moet hij in de bed zitten! Aan jezelf denken en voldoende rust nemen, dus bezoek afzeggen als het echt niet kan of minder bezoek plannen.
* de dokter moest komen omdat onze dochter geel werd en ze belde naar de praktijk en zei dat ze maar tot 13 uur bij ons was. Dit deed ze omdat dokter altijd erg laat komt volgens haar. Ze was er eigenlijk tot 15 uur, maar dit deed ze om hem vroeger te laten komen.
* zorgde heel goed voor onze dochter en leerde ons goed hoe wij het moesten doen.

Negatief:
* ze neuriede steeds een liedje...
* ze zette uit zichzelf de radio aan omdat ze het anders zo stil vond...terwijl dat voor ons niet moest ik wilde rust...
* ze ging weinig rustig zitten, maar deed veel huishoudelijke klussen. Ik had het ook wel leuk gevonden als ze meer ging zitten...ik vond het soms echt onzin om weer al te stofzuigen en bij mij is het echt niet vies in huis hoor!
* ze vond het gek dat ik mijn dekbed niet strijk...

Overwegend positief dus! Ik zou haar bij een eventueel tweede kindje zeker weer als kraamverzorgster willen. Mijn man en ik hadden van tevoren afgesproken dat we echt niet de sleutel van ons huis zouden geven. De eerste dag deden we het al! Ze was echt heel aardig.

Groetjes Babybelle

Hoi Britt,

Mijn kraamverzorgster, een dame van 60 jaar was helemaal top!
Ze zorgde goed voor mij, gaf me mijn natje en mijn droogje en was helemaal toppie voor Vera.
Wat ik heel erg fijn vond dat ze elke ochtend koffie kwam drinken bij mij op de slaapkamer en ook dat ze de visite wegstuurde als het tijd werd om te gaan.
Ik zelf zou dat nooit gezegd hebben, terwijl ik mijn rust zeker wel nodig had.

Tegen de tijd dat mijn kraamverzorgster afscheid van ons nam (tranen met tuiten bij mij) begon Vera met vaak te huilen. Ze had haar telefoonnummer voor ons opgeschreven en als er wat was mocht ik bellen. Natuurlijk doe je dat niet gauw, want je weet zelf ook wel dat je één van de zovelen bent, maar toen de nood hoog was heb ik wel gebeld. En ze kwam, 25 kilometer rijden, om te zorgen dat ik me niet meer druk maakte!

natuurlijk kun je dat laatste niet als normaal beschouwen, maar wel supertof!

Groetjes Karin

Onze kraamweek was super! Zúlke fijne herinneringen aan!
Wij hadden een "oudere" kraamverzorgster (met 3 kinderen) en je kon merken dat ze veel ervaring had. Wat zo onzettend fijn was dat we haar uren in overleg konden plannen en zo konden kijken wanneer we haar hulp die week het meest nodig zouden hebben.
In het weekend kwam er bijv. veel familie helpen dus dan kwam ze alleen even 's ochtends. Ook adviseerde zij mijn man om pas vrij te nemen na de week dat zij er was.
We hebben haar ook de sleutel gegeven zodat ze zichzelf binnen kon laten, dat werkte prima. En ze beschermde mij heel goed, zorgde dat ik voldoende rust nam.
En ontbijt op bed, lunch klaargemaakt, zelfs een keer het avondeten al voorbereid...
Ik miste haar zo toen ze niet meer kwam!
(mijn moeder leeft niet meer misschien had dat er alles mee te maken)
Succes met dit geweldige en onmisbare beroep!
(in het buitenland hebben ze het niet, raar idee hè)
Groet, Marianne

Terug
Bovenaan