Tips voor de kraamverzorgster?

A

Anoniem

Guest
Hey moeders!!

Ik ben net begonnen met een opleiding voor kraamverzorgster.
Nu heb ikzelf een zoontje van 1,5 jaar en heb dus zelf ook een kraamverzorgster gehad, maar ik zou graag willen weten van andere moeders, wat voor een positieve of juist negatieve herinnering jullie hebben aan jullie kraamtijd/kraamverzorgster.
Ik hoop over een paar weken stage te gaan lopen en wil het de moeder(en partner) zo leuk mogelijk maken.

Hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!!
Britt

leuk dat je de opleiding gaat doen. Wij hadden echt een hele lieve kraamverzorgster. Ze was nog maar 19! Maar dat maakte mij helemaal niet, want ze had in ieder geval enorm veel meer ervaring met baby's dan ik.

Volgens mij is het belangrijkste dat je de mensen waar je bent volledig in hun waarde laat. Wij zijn bv nog al rommelige mensen, dus ons huishouden is een beetje een chaos en schiet er vaak bij in, zeker toen ik hoogzwanger was. Zij was heel subtiel in het uitleggen van waarom bepaalde dingen echt schoon moest zijn.

Wat ik ook heel fijn vond, was dat ze altijd knuffeltijd inplande. Ze zei dan zoiets
als: eerst schone luier, dan lekker eten en dan lekker knuffelen met mama.
En dat ze me serieus nam toen ik zei dat ik even niet meer wilde aanleggen qua borstvoeding. Ik heb toen heel lang gekolvt en daar deed ze helemaal niet stom over. Dus wees een niet te streng lid van de borstvoeding mafia!

Heel veel succes met je opleiding!

Hoi hoi,

Leuk zeg, dat je kraamverzorgster wilt worden. Ik heb zelf de opleiding ook gedaan (al is dat al 13 jaar geleden) en hoewel ik er uiteindelijk niet in verder ben gegaan, vond ik het ook erg leuk!
Wat ik je als tip mee wil geven is om wel een duidelijke dagritme (structuur) aan te houden en je daar ook echt aan houden. Zoals om 12 uur lunchen en echt van 13 tot 15 uur slapen.
Mijn kraamverzorgster had dat niet echt. Met als gevolg dat ik 's ochtends soms pas om 11 uur kon douchen en de ene dag om 12 uur lunchte en de volgende dag weer pas om half 2.
En wat ik ook 'raar' vond, was dat toen de kraamverzorgster de was ging doen, ze niet even aan mij of mijn man vroeg wat wij allemaal wel in de droger deden en wat niet (dus hoe wij de was doen), met als gevolg dat al onze goede kleding in de droger terechtkwam met alle gevolgen van dien.
Dus wel met de ouders overleggen hoe hun 'gewend' zijn dingen te doen.
Het zijn maar kleine dingetjes, maar wie weet heb je er wat aan.

Veel succes met je stage!

Groetjes, Miranda

Bij ons 1e kindje hadden we een kraamverpl. waarmee het niet zo lekker klikte. Ze bemoeide zich een beetje teveel met wat mijn man deed bijvoorbeeld. Bij ons 2e kindje konden we pas echt het verschil merken; Corrie was top!
Wat ik het prettigst vond was dat ze zo ontspannen was. Ze heeft ons echt meegegeven om op ons gevoel af te gaan wat betreft onze zoon. Komt ie iets eerder voor een voeding? Geef die dan gerust een half uurtje eerder. Of juist later als ie lekker slaapt. Vindt ie het badderen maar niks; hoeft echt niet elke dag als die kraamweek eenmaal voorbij is. Elke dag even gezicht, handjes, kontje wassen en dan 2 a 3x per week in bad is ook prima.
En wat betreft de borstvoedingsmaffia; ik ben meteen flesvoeding gaan geven. Geen probleem! Zij vertelde ook dat ze soms ziet dat kraamvrouwen na 3 dagen al huilend een voeding tegemoet zien, vanwege tepelkloven/borstontsteking etc. daar wordt die moeder-kind band ook niet echt mee versterkt. Dus dan is een paar dagen kolven misschien een betere oplossing. En laat flesvoeding ajb ook geen schande zijn, waarvan een moeder een schuldgevoel zou krijgen.

Wat ik ook fijn vond is dat ze af en toe de zorg voor onze 2 jarige dochter even op zich nam, zodat mijn man even rustig kon douchen en kon genieten van z'n vrouw en baby. Al is het maar een half uurtje; 't is een heerlijke break voor de vermoeide papa!

En iets leuks om te doen tijdens de kraamweek; smeer het handje en/of voetje van de baby in met lippenstift en maak daar een afdrukje van op papier. Werkt echt top en is hartstikke leuk om te bewaren! (lippenstift is vrij makkelijk met een lotiondoekje te verwijderen of doe het vlak voor het badderen)
En neem ff de tijd om papa, mama, baby en evt andere kids op de foto te zetten; het eerste familieportret!

En als afsluiter nam onze kraamverzorgster het initiatief om op de laatste kraamdag samen met de papa (die was nog thuis) even de klossen onder het bed vandaan te halen. Bij ons eerste kindje hebben die er nog weken onder gestaan omdat we er niet aan toekwamen.

Afijn, veel succes met je opleiding en geniet van het werk!

Jacoline.

Allereerst heel veel succes met je opleiding en veel plezier dadelijk met je stage.

Wat ik heel fijn vond aan de kraamverzorgsters die wij hebben gehad is dat ze de zorg gaven die daadwerkelijk nodig was. bij de oudste hebben we 2 kraamverzorgsters na elkaar gehad en bij Stef hebben we 1 kraamverzorgster gehad. Alle drie anders, maar alle drie waren ze super. Vraag op je eerste dag wat het gezin van je verwacht, wat voor hen prioriteit heeft na  de verzorging van moeder en kind.

Zo was onze kraamverzorgster bij Stef een absolute voorstander van bv. Maar niet ten koste van alles. Ik had heel veel aan haar mbt tot de bv en ben na 6 dagen met een heel goed gevoel overgestapt op flesvoeding. Mede door haar zonder enig schuldgevoel. Ze heeft ons dus heel goed begeleidt om de bv te laten slagen, maar toen dat dus niet ging lukken heeft ze ons ook heel goed begeleidt met de overstap naar de fles.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan