Tips voor een slaperige mama?

Alle tips zijn welkom!

Dion is inmiddels ruim 4 maanden, maar lijkt steeds onrustiger te slapen. Kreeg hij tot 10 weken oud 's nachts nog 1 voeding, maar werd hij verder niet of nauwelijks wakker.... tegenwoordig is hij vaak minimaal 3x per nacht wakker en huilt om zijn speen.

Laten huilen heeft nog niet geholpen, ook na 20min. houdt   hij nog stug vol (en ik niet meer...) Vaak ligt hij ook met z'n ogen dicht te piepen en te draaien en wordt meteen weer rustig zodra hij z'n speen terug krijgt.

Inmiddels slaapt hij ook in een slaapzak, ik had de indruk dat hij misschien ook makkelijk wakker werd omdat hij het niet warm genoeg had. De slaapzak op zich went hij wel aan, maar beter er van slapen doet hij niet....

Wie heeft er nog ideeen?

Groetjes,
Yolanda & Dion

Hoi Yolanda,

Noa (nu 7 maand) sliep ook altijd met een speen. Wij moesten met regelmaat 's nachts uit bed om haar haar speen weer te geven. In eerste instantie was die 2 tot 3 keer per nacht. Dat is nog te doen. Totdat die tussenpozen steeds korter werden. Wij moesten er soms wel 10x per nacht uit. Meestal begon het om 02.00 tot 07.00 de volgende morgen. Dit was voor onszelf niet meer te doen, wij gingen zelf erg vroeg naar bed omdat we  na 02.00 niet meer konden slapen. Allebei erg moe en slechte concentratie op het werk. Wij lieten Noa ook huilen maar dat hield zij erg lang vol en omdat je dan zelf klaar wakker wordt was de speen wederom geven een snellere optie. Op een gegeven moment was ik het wel zat, wij hadden al in geen 10 weken meer goed geslapen. Op het CB hebben ze geprobeerd te kijken waar het aan kon liggen, voeding, andere dingen. Van een ouwe rot in het vak kregen wij het advies om Noa overdag en 's nachts geen speen meer te geven. Ik dacht dat is lekker makkelijk gezegd want ze heeft hem nodig om in slaap te komen. Die vrouw zei wel; het is even doorzetten maar je zult zien als je 2 tot 3 nachten verder bent ben je van het hele probleem af. Nou wij gingen deze uitdaging aan. De 1e nacht heeft ze van 02.00 tot 03.30 gehuild. Daarna werdt ze om  07.00 wakker.  En geloof me het ging me echt aan mijn hart. We hebben haar wel getroost maar wel in bedje laten liggen en we kregen het advies om haar een tutpopje te geven waar zijzelf troost van kan hebben. De 2e nacht heeft ze 45 minuten gehuild en de 3e sliep ze door. GEWELDIG! Ondanks dat het echt afzien is en erg zwaar (je wilt toch niets liever dan je kindje troosten, maar dit werkt op dat moment averechts omdat je ze dan beloond met het huilen) die paar dagen en nachten is het achter zeker waard. Noa slaapt nu iedere nacht van 19.00 tot 07.30 de volgende morgen, zonder wakker te worden.
Ik weet dus niet of dit bij jou kindje ook werkt maar het is het proberen waard.
Noa heeft nu helemaal geen speen meer en ze duimt ook niet.

Als je het gaat proberen, hou je me dan op de hoogte?

Liefs Anouk

Hoi,
slaapt hij misschien bij jullie in de kamer.
Mijn dochtertje sliep nooit vast zolang ze bij ons op de kamer stond.
De dag dat ze haar eigen kamer sliep, sliep ze in een keer door.
Misschien dat hij jullie hoort slapen, of draaien in bed?
Ik weet het niet of het zo is in jullie geval maar bij ons was het zo.
Veel succes en hopelijk heb je gauw een goede nachtrust!!

mama van Ineke(2,5j) en Ellen(6w)

Hoi

Mijn zoontje heeft ook een periode gehad dat hij snachts telkens wakker werd zonder echt wakker te worden. Hij heeft nooit een speen gehad, dus daar lag het bij ons niet aan. Het was inderdaad toen hij 4 maanden oud was en bij ons was het zo dat hij graag op zijn buik wilde slapen, maar dat zelf nog niet kon. Als we hem op zijn buik draaiden sliep hij verder prima door. Misschien ook een idee?

Caroline

Hoi Anouk, (en de anderen)

dank voor alle tips. Dion slaapt niet meer bij ons op de kamer, dus daar kan het niet aan liggen. Tijdens onze vakantie een paar weken terug lag hij inderdaad wel bij ons, en toen hoorde je veel meer dan je gewend was. Maar daar kan het nu dus niet aan liggen.

Ik moet zeggen dat ik ook wel neig naar het laten huilen, hier zijn we ook mee begonnen van het weekend; zaterdagavond heeft Dion eerst 's avonds ook al 40 min. liggen huilen. Toen ik hem eten zou gaan geven bleek wel dat hij veel vaster sliep dan ik van hem gewend was, dus uiteindelijk heb ik gewacht tot hij er zelf om kwam (rond half twaalf). Vervolgens heeft hij 's nachts vanaf 5 uur liggen huilen... normaal eet hij rond half 7 en dit heeft hij volgehouden! Hoewel ik het gevoel kreeg hem te 'belonen' door hem te voeden om half 7 heb ik dit toch gedaan omdat ik het niet fair vond om hem nog langer te laten huilen....

Nu moet ik hier nog wel iets aan toevoegen, tot nu toe kolfde ik 2x per dag af zodat hij z'n voeding van +/- 10.30uur met de fles kreeg (doordeweeks op het KDV) maar daar ben ik nu mee gestopt, hij krijgt dan flesvoeding, dus heeft nu "spontaan" veel meer voeding ter beschikking.

Gisteravond heeft hij heel goed geslapen, weer heb ik hem pas gevoed toen hij er om vroeg (01.00uur 's nachts) en weer werd hij om 5uur wakker. Eerlijk gezegd durfde ik het niet aan om hem weer tot half 7 te laten huilen.

En zo modderen we nog even verder.... ik heb toch in ieder geval de indruk dat we de goede kant op gaan. En inderdaad het kost mij aardig moeite. Als Dion 's avonds huilt kan je de  tv ietsje harder zetten, om 5 uur 's morgens hoor je alles...

Mochten er nog gekke dingen gebeuren dan hou ik jullie op de hoogte,
groetjes, en bedankt,

yolanda

Hallo,

Hoewel ik niet echt het type bent om te reageren op een forum wil ik toch even een reactie plaatsen.

Yolanda, je zegt dat je jouw zoontje van 05.00 tot 06.30 hebt laten huilen, heb je hem toen wel getroost terwijl  hij in bed lag of heb je hem gewoon in z'n eentje laten huilen?

Ik vind het persoonlijk zielig om een kind zo lang te laten huilen en helemaal als er niemand bij ze staat om ze te troosten. Ik vind het ook raar om dan te denken dat hij misschien denkt dat hij beloond wordt wanneer hij dan op 06.30 wordt gevoed. Een baby van 4 maanden kan nog helemaal niet denken van, ha, ik heb liggen huilen en nu word ik ervoor beloond.

Ik ben volgens mij één van de weinige moeders die hun kind niet laat huilen en al helemaal niet 's nachts, zo'n kleintje huitl om een reden, desnoods omdat hij geborgenheid wilt.

Mijn zoontje (bijna 6 maanden) is ook een onrustige slaper. Zo rond 4/5 uur begint hij onrustig te worden en dan wordt hij wakker. Hij duimt en heeft altijd een doekje vast, soms is hij z'n doekje kwijt en daardoor wordt hij wakker. Ik word dus ook een paar keer per nacht wakker maar om hem nu te laten huilen terwijl ik net zo goed zijn doekje kan geven vind ik voor mijzelf geen optie. Hij heeft ook tot voor kort gewoon bij ons in bed geslapen (op een veilige manier, er was geen mogelijkheid dat hij onder het dekbed zou komen). Op die manier kon hij 's nacht snel getroost worden en konden wij weer verder slapen.

Ik heb ook maar gewoon geaccepteerd dat mijn zoontje een onrustige slaper is en dat het wel een tijdje kan duren voordat hij volledig doorslaapt. Sommige kindjes zijn nou eenmaal onrustiger dan anderen en uiteindelijk komt het toch wel goed.

Helaas heb ik dus geen tip voor jou maar wou ik meer reageren op het gedeelte dan hij misschien kan denken dat hij beloond wordt wanneer hij 's ochtends gevoed wordt (na huilen).

In ieder geval succes!

HI,

Laten huilen, kon ik eerst ook niet.... Gut wat heb ik veel en vaak rondgelopen met mijn twee oudsten.... sliepen ze eindelijk, legde ik ze weg (heel voorzichtig) en ja hoor.... binnen tien minuten weer wakker!!!

Nu bij mijn derde baker ik in, en laat haar minimaal 15 minuten en maximaal een half uur huilen.... (niet helemaal over haar theewater...) ga er dan weer even heen, troost haar en laat eventueel een boertje laten... dan weer op bed, soms gaat ze dan weer huilen maar dat duurt dan meestal niet lang en valt ze in slaap. Dit doe ik echter alleen overdag en pas als ze  een uurtje ervoor  een voeding gehad heeft en moe is. Als ik haar laat huilen (wel met kromme tenen hoor!) en ze valt dan in slaap, slaapt ze inderdaad veel dieper dan dat ik haar in slaap tut of voedt.

Ze moeten leren om zelf te kunnen inslapen, zodat ze als ze tussendoor wakker worden en nog geen honger hebben, gewoon weer verder gaan slapen... Als ze 's nachts wakker wordt en begint te huilen, kies ik wel voor de kortste weg.... voeden en weer verder slapen...

Maar als je overdag stimuleert om zelf in slaap te vallen, zullen ze dat 's nachts ook gaan doen, tenzij ze honger hebben of een ander ongemak.... dus mijn ervaring is dat je ze 's nachts niet hoeft te laten huilen...... (ook veel vriendelijker voor je eigen en je gezins nachtrust).

Groetjes Nynke

hoi,

mijn zoontje van 6wk huilde de eerste week ook alle keren als we hem in bed legde maar toen gaf iemand ons een tip om hem in te bakeren..##
en dat heeft echt geholpen, hij valt nu veel dieper in slaap en word ook tussendoor niet meer wakker..en dat is voor iedereen echt heerlijk!!!

Terug
Bovenaan