Tips voor eten en drinken baby 8 maanden

<p>Ons ventje is 8 maanden oud. Hij is een makkelijk mannetje alleen het eten en drinken is de laatste tijd echt een drama.</p><p>Flesvoeding ging vanaf drie maanden al wat lastiger. Drinkt fles niet leeg, draait hoofd weg.</p><p>Eten ging eerst goed, alleen gaat nu dus laatste weken ook steeds lastiger. Hij draait zijn  hoofd weg of slaat de lepel weg en houd zijn lippen stijf op elkaar.</p><p>Nu wordt ik zelf ook best gespannen als ik hem te eten/drinken ga geven en dat voelt hij misschien ook wel. Ik had op internet al gelezen dat je gewoon een paar dagen geen aandacht aan de het eten-niet-opeten moet geven, maar daarbij wel op moet letten dat hij goed drinkt. Maar dat is juist het punt, drinken is ook een ramp. Hij krijgt het meeste vocht binnen door fruithapjes en door flesjes waar ik pap van maak.</p><p>Hoeveel vocht heeft een baby ong. nodig?</p><p>Hij groeit goed en plast ook voldoende, maar ik ben die oneindige strijd om genoeg binnen te krijgen bij hem zo zat </p><p>Hebben jullie tips? Ik hoor het graag! </p>

Och dit herken ik heel erg. Ik hou helemaal bij wat hij ondertussen nog wel binnen krijgt maar ik word er ook gespannen van en focus me er (te) erg op. Mijn zoontje is 6 maand en vindt tot op heden het eten nog wel interessant maar de fles is al lange tijd een strijd. Door de arts werd gezegd: zolang hij nog 1 natte luier per dag heeft, krijgt hij voldoende vocht. En toch voelt het niet prettig want ik weet ook dat hij tijden had met soms wel 9 natte luiers per dag. Een tip heb ik niet echt maar ik snap wel hoe je je voelt. Ik hoop voor je dat het een fase zal zijn en dat je het een beetje los kunt laten ?

Vooral de strijd is heel herkenbaar. Wij hadden dat ook. Komt ook een beetje door internet, waar iedereen zijn succesverhalen en 'voedingsschema's' deelt. Daar wordt je onzeker van als jouw kindje wat minder makkelijk is...
Hoe lastig het ook is: laat die druk los en vertrouw volledig op de sturing van jouw kindje. Zorg dat je ontspannen bent tijdens elke voeding. Maar bovenal: forceer niets en blijf niet continu aanbieden. Wil jouw kleine de fles niet, of heeft ie aan 30 ml genoeg? Het zij zo. Het voedingsmoment is over. Het volgende moment is dan weer 3 uur later óf als jouw kleine erom vraagt (maar niet eerder dan een uur later). Wij deden dit en binnen 2 dagen zagen we al een groot verschil. Onze kleine had gewoon een negatieve associatie met de fles gekregen door alle opgelegde 'druk' van ons.
Zolang je kindje groeit en vrolijk is, hoef je je echt geen zorgen te maken!

Vervelend dat het zo lastig gaat. Heb je al geprobeerd om stukjes eten aan te bieden? Gewoon voor hem neer leggen en zelf laten ontdekken. Op deze leeftijd is eten idd nog niet heel belangrijk.
En als je z'n drinken in een andere beker ipv fles geeft? Geef je hem alleen water en kunstvoeding of ook andere dingen zoals thee of erg verdunde diksap? Misschien vind hij dat wel lekker en wil dan wel drinken.

Hier ook herkenbaar helaas. Eerste 5 maanden van zijn leven strijd strijd strijd bij elke voeding. Borstvoeding maar daarna ook met de kunstvoeding. Flesjes wegslaan idd, huilen, hoofd wegdraaien, ontzettend lang voordat een flesje eindelijk op ging... allerlei trucjes uitvinden... steeds de onzekerheid of hij wel genoeg heeft of niet misschien nog honger blijft hebben... Je wordt er gek van!
Hier was ook het slapen een drama, ook elk slaapmoment was een strijd en na 5 maanden was ik er klaar mee.
Ik heb echt intern een knop om moeten zetten, van je eet maar wanneer je wil en als je niet wil of niet wil slapen, pech gehad... Ik ga niet meer met je vechten!
Wanneer hij huilde en ik dacht dat hij honger had, maakte ik een flesje met alleen water en bood het aan. Als hij begon te drinken, deed ik de melk erbij en anders niet, gingen we wat anders doen. De knop omzetten zit em in niet meer zelf willen bepalen wanneer en hoeveel hij drinkt of steeds denken hij heeft nu honger dus hij moet drinken. Maar hem laten bepalen. En ja dan zat er een dag tussen waar hij van 7 uur sochtends tot 13 uur smiddags niks dronk... Maar wat ook eerder werd gezegd, dit heeft misschien een week geduurd en langzaamaan heb ik zijn ritme ontdekt. Een flesje überhaupt aanbieden voordat er 4 uur voorbij zijn heeft bij hem geen nut, hij heeft dan echt geen honger. En toen gingen de flesjes ineens (bijna) allemaal leeg! In combinatie dat hij zelfstandig heeft leren slapen, hebben we nu een fijn ritme gevonden en is het een rustig vrolijk kind geworden.
Met vaste voeding heb ik het ook een beetje zo gedaan, als hij wil prima en anders niet, niet forceren want anders wordt het allemaal negatief. Rapley methode kan ook helpen, sommige dingen vindt hij leuk om mee te spelen en zo nieuwe smaken te proeven.
Als hij wel groeit hoef je er verder geen zorgen over te maken, dat was mijn grens dan.
Hij is nu 7 maanden en drinkt ongeveer 700 ml melk op een dag en 2x een fruit of groentemoment. Soms eet hij 3 hapjes, soms een half potje en soms ineens 100 gr, hangt heel er af ook van het moment waarop ik het aanbied.

Ik herken de strijd ook zo goed. The struggle is real. Ik ging ook steeds bijhouden hoeveel onze dochter kreeg en werd nerveus van de berekeningen over hoeveel melk ze zouden moeten krijgen. Op een bepaald moment ben ik gestopt met bijhouden. Nog steeds maakte ik me er druk om, maar dat werd daardoor al wel iets minder. Elk weegmoment bij het cb deed ze het hartstikke prima dus langzaamaan kon ik het meer loslaten. Rond 8 maanden gingen wij ook meer en meer oefenen met drinken uit een (munchkin)beker. Dat heeft wel 2 maanden geduurd voordat ze echt begreep hoe het werkte en nog steeds neemt ze soms wel een slok maar laat het vervolgens allemaal weer uit haar mond lopen (raar kind ?). Mbt vast voedsel, je kan zoals al aangaf proberen eens echt stukjes te geven, of juist weer heel erg gepureerd en afleiding kan soms ook werken. Onze dochter wilde toen ze 10 maanden was ineens weer volledig gepureerd voedsel...dus daar gingen we in mee. Duurde 2 weken en toen wilde ze juist zelf eten en hele stukken.
Nu geef ik haar s ochtends bijv. een bordje met fruit en drukt ze dat in 10 minuten volledig achterover, volgens mij soms zelfs zonder te kauwen haha.
Flesjes waren bij ons meisje ook ellende en leegdrinken is nog altijd de uitzondering. Ik ben toen het echt heel erg was, tijdelijk de flesjes in het donker gaan geven. Dus op onze slaapkamer en gordijnen dicht, licht uit of alleen een klein nachtlampje aan. Een prikkelvrije en rustige omgeving, waarschijnlijk werd ik daar zelf ook rustiger van en dat voelen de ukkies vast ook. Ook mag je een flesje best in delen geven. Dus als je kindje na 50 ml geen zin meer heeft dan gewoon even 15 minuten knuffelen/laten spelen en het flesje weer opwarmen en de rest geven.

die berekeningen die je ziet voor hoeveel melk ze nodig hebben, zijn echt een indicatie hoor. Onze dochter groeide goed op een stuk minder. Als ze 50 ml per kg binnenkrijgen drogen ze in principe niet uit en onze dame groeide dus als ze meer dan 50 ml per kg binnenkreeg. 
Het is frustrerend want je hoort overal verhalen van hongerige baby's, kindjes die met gemak alle flessen leegdrinken en meer willen etc. Zoals je hier al hebt gezien, geldt dat echt niet voor alle kindjes en dat is dus echt echt niet erg.

Ik ben heel blij met jullie reacties. Het is zo fijn om te zien dat er nog meer mensen hiermee zitten. (Niet fijn voor jullie natuurlijk ?
Bedankt voor de tips, ik ga proberen het gewoon even op zijn beloop te laten gaan en dat zien hoe het gaat!

Terug
Bovenaan