Tips voor gezond koken

Hallo lieve medemoeders,

Ik heb een dochtertje van 5 jaar en werk daarnaast fulltime. Daarom heb ik niet altijd evenveel tijd om uitgebreid gezond te koken.. Nu ben ik op zoek naar een makkelijke manier (tips etc.) om toch zo gezond mogelijk te koken.

Een buurvrouw raadde me aan om aan de start te gaan met na-aapje. Ze hebben een website en allerlei folders.

Heeft een van jullie ervaring met na aapje? Zo ja, h

liefs
 
Doe al je boodschappen in 1 keer, zodat je alles in huis hebt, je eventueel al van te voren iets kunt klaar maken (aardappels schillen bijv, vlees braden/snijden) en je niet elke dag ook nog naar de supermarkt toe moet. Ook roerbakgroentes kun je invriezen. En potgroente of groentes uit de vriezer bevatten net zoveel vitamines als verse.

Zorg dat je op tijd naar huis gaat, blijf dus niet op je werk hangen. Zo spaar je tijd.

Tips om tijd te sparen, smeer al het brood voor die week in 1 keer en stop het in de vriezen. Zo kun je elke dag pakken wat nodig is en heb je meer tijd voor andere dingen.

Je kan er voor kiezen om bijvoorbeeld vooral in het weekend verse groente te eten.
Dan kun je bijvoorbeeld op maandag een pasta koken voor 2 dagen (daar kun je ook heel veel groentes in doen trouwens) en de helft invriezen. Dan kook je op dinsdag weer iets met aardappels en groente uit pot.
Woendag snackdag, frituren of ophalen.
Donderdag kook je aardappels met potgroente of groente uit de vriezer.
Vrijdag uit de vriezer. Laatste werkdag is vaak een vermoeide dag en dan is niet koken een heerlijk vooruitzicht.

Wat ook heel makkelijk is, is wokken. Kipfiletje even goed doorbakken, roerbakgroentes met sojasaus erbij, erg lekker. In 10 minuten is het klaar. Rijst koken kun je tegelijkertijd doen en je bent echt zo klaar. Heel gezond en snel.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Fulltime werken lijkt me geen makkelijke job en om dan ook nog gezond te koken is een dubbele taak.

Eet smakelijk!
 
Nog een tip: aardappelpuree is tig keer sneller klaar als gewone aardappels. Gebruik heet water uit de waterkoker en je bent echt in een minuut al klaar. Scheelt schillen en is net zo gezond.
 
Terug
Bovenaan