tips voor groente

mijn zoontje is 2jr 8mnd eet al 1,5 jaar geen groente
Het is altijd al een slechte eter geweest maar aardappels en vlees gaat er inmiddels wel in stampot en pastas wil hij nog niet proberen. Iedere keer als we aardappels eten doe ik ook wat groente naast de aardappels, het mag er ook beslist niet doorheen. De groente veegt hij iedere avond van zijn bord. Hoe krijg ik deze puber in hemelsnaam zover dat hij een hapje neemt. Groente eerst moeten eten is ook geen optie dan eet hij liever niks
 
Moeilijk probleem!!
Ik ben bepaald geen expert op dit gebied: onze Luuk eet meestal goed (alhoewel hij de laatste tijd ook zegt dat hij geen groentes meer lust). Afkloppen! Maar ik ga brainstormen: wie weet heb je er wat aan. Hier komen wat ideetjes (er staan wel rare bij). Je zult er een aantal heus wel zelf al geprobeerd hebben, maar goed.

Zou het helpen om de groenten te pureren en eventueel door de aardappelen te doen (eerst een beetje dan stiekem steeds meer)? Niet ideaal omdat hij zo de groentes niet leert herkennen, maar dan krijgt hij er in ieder geval iets van binnen. Misschien dat hij zo ook langzamerhand open gaat staan voor nieuwe smaken. Of misschien groentenpuree maken in plaats van aardappelen? (Maar dat wijst hij dan misschien weer af omdat het er al anders uit ziet?).

Heb je misschien het idee dat hij  controle wil hebben over zijn eten? Misschien kun je hem dan twee groentes aanbieden in plaats van een, waarvan hij er dan één mag afwijzen en de andere opeten.  

Zou hij misschien wel op een ander moment groentes willen eten? Als tussendoortje of zo?  Lekker fris reepje komkommer om op te knabbelen. Koude gekookte sperziebonen zijn ook lekker (worden ook salades van gemaakt). Reepje wortel. Misschien eet hij liever rauwe knapperige dingen? Alles is meegenomen.

Lekker sausje erop zul je al wel geprobeerd hebben.

Misschien lust hij wel groentensap om te drinken. 's middags als hartigheidje. Dan krijgt hij toch ook iets binnen en went hij ook aan groentensmaak. Zou je zelfs iets op kunnen warmen als hij het koud niet lust of verdunnen als het te pittig is. 100 cc sap is toch weer een beetje groenten gescoord! Beter dan niets.

Lust hij zoetere smaken? Rozijntjes bij de boontjes of worteltjes? Weet je wat trouwens ook heel lekker is: feta door de sperziebonen: vindt die van ons GEWELDIG. Ik trouwens ook.

Vindt hij eten wel leuk? Misschien helpt het om hem af te leiden met een filmpje of zoiets, zodat je min of meer ongemerkt een hapje naar binnen kunt schuiven (en dan hopen dat hij het niet uitspuugt zodra hij het in de gaten krijgt....). Heeft gedeeltelijk gewerkt bij mijn nichtje.

Ik heb thuis een bordje  met een sleuteltje en een dubbele bodem. Je kindje moet dan eerst het bordje leegeten, voordat hij met het sleuteltje de bodem open kan maken: daaronder zit dan het toetje. Ik weet niet of het werkt, want we hebben hem nog nooit gebruikt. Ik heb er zelf ook wel mijn twijfels over. Volgens mij belandt die gewoon ondersteboven op tafel. Maar je weet nooit! Ik kan het merk voor je opzoeken als je het wilt proberen.

Als je de groenten altijd heel goed gaar maakt is het misschien een idee om ze beetgaar te koken. Misschien vindt hij dat gewoon lekkerder. Als je ze stoomt zijn ze ook smaakvoller heb ik ontdekt. Is nog eens heel gemakkelijk ook (ik heb vorige week een stoomkoker gekocht).

Mag hij met zijn handen eten? Misschien vindt hij het dan leuk.

Als laatste: hebben jullie al omgekeerde psychologie geprobeerd? Als hij roept dat hij een groente heel vies vindt, zelf ook heel nadrukkellijk (op het overdrevene af) roepen dat je het vies vindt en gekke bekken trekken (en dan toch zelf een hap in je mond doen). Ik doe dat wel eens bij Luuk als hij bij alles alleen maar NEE roept. Dat roep ik ook heel hard NEE, dat wil ik niet!!! iedere keer dat hij het roept. Na een paar keer moet hij dan heel hard lachen en dan is de lol van het provoceren af. Daarna doet hij gewoon wat ik hem vraag. Dit helpt volgens mij alleen als hij zijn zin door wil drijven zonder dat hij er een andere reden voor heeft. Dus als jullie zoontje groentes gewoon echt vies vindt, zal dit denk ik niet werken. Als hij het doet omdat hij gemerkt heeft dat jullie het heel belangrijk vinden dat hij zijn bord leeg eet en dat hij er dan ook veel aandacht voor krijgt, dan zou het wel eens kunnen helpen. Je doorbreekt dan een soort spanning.

Er staan rare ideeën bij, maar verder kan ik even niks bedenken.  Misschien staat er iets bruikbaars bij. Ik hoop van harte dat het je lukt om hem aan de groenten te krijgen! Heel veel succes!!!!

Groetjes,
Anne-Marie
 
Wij hebben niet echt een slechte eter. De 1e 1,5 jaar zelfs een vreselijke alles en veeleter. Hij kreeg op een gegeven moment wel wat meer voorkeur voor zoet en dus toetje en besloot die alleen maar te eten. We vonden eerst dat we toetje niet als beloning of straf moesten gebruiken, maar daar maakte hij een potje van, nu hebben we de afspraak dat hij van alles iets eet, wat wij opscheppen, als hij het op heeft mag hij van wat hij nog wil. Toetje krijgt hij als hij zijn 1e bordje leeg heeft.

ik heb wel heel erg genoten van de vindingrijkheid van mijn voorgangster!
 
Ik prak altijd de groente en aardappelen  van onze dochter. Zij is nu 2,6 jaar. Als ik de groente los doe dan eet ze het niet op. Ikzelf trouwens ook niet, dus van wie ze dat nou heeft ?

Gr. Debra
 
Ik denk dat ik het toch wat radicaler zou doen. Ik doe met mijn dochter altijd een 'rondje bord' Dus van alles een hapje nemen. Als ze ermee gaat zitten knoeien maak ik meteen een afspraak. 5 rondjes eten en anders geen toetje. Op het cb hadden ze daar andere idee-en over, maar ik heb/had een slechte eter en ze doet veel voor dr toetje....

Wat ik wel merk is dat je juist niet teveel moet varieren. Wat de boer niet kent vreet ie niet, gaat echt op voor kinderen. Dus liever een paar weken dezelfde groenten laten passeren, zodat ze het herkennen. Lust hij dan bloemkool, dan ga je eens broccoli proberen, zelfde vorm, andere smaak. Lust hij worteltjes dan 1e dag worteltjes 2e dag iets nieuws zeg maar boontjes 3e dag roerbakmix 4e dag worteltjes 5e dag boontjes 6e dag bietjes 7e dag worteltjes 8e dag boontjes 7e dag boerenkool  enzovoort. Op het moment dat hij de boontjes ook gaat eten kan je de boontjes en worteltjes weer gaan afwisselen zodat er meer variatie in de week komt. Dus 1e dag bekend en eet hij, 2e dag onbekend herhalen tot hij het eet,  3e dag onbekend niet herhalen (anders word je er zelf ook niet blij van he haha)  

Als ze de groente van haar bord zou schuiven zou ik trouwens het bord wegnemen. Dat zijn tafelmanieren, dat is wat anders dan iets niet lekker vinden, dat kun je ook zeggen. Dan maar niet eten. Ze gaan uiteindelijk echt wel weer eten hoor.
Ze is nu 3,5 en ik merk dat ze steeds meer met plezier gaat eten. Nog steeds niet graag vreemde dingen. Helemaal niet na een drukke dag. Maar ik hoor nu zelfs af en toe: 'mama, dat heb je goed gekookt!' Dan doe ik echt een rondedansje in mijn hoofd, heeeeeerlijk dat ze nu eet. Mijn dochter eet nu zelfs spruitjes HOERA!

Heeeeeeel veel succes en geduld gewenst. En maak je niet druk aan tafel, het komt vanzelf!

Groetjes
Wasabi!
 
Wat kun je je soms zorgen maken! Ik weet zeker dat we als moeder van een peuter hier over 10 jaar erg over kunnen lachen! De tips van de anderen vond ik erg goed.

Wat bij ons goed werkt: mijn dochter (2jr) wil graag hetzelfde eten als ik, dus doe ik een stukje groente  aan mijn vork, dan doet zij hetzelfde en dan proosten we door de vorken tegen elkaar te tikken en zeggen we 'proost'! Vindt ze fantastisch! Zelf neemt ze nu ook vaak het initiatief tot 'proosten' natuurlijk met  datgene wat zij het lekkerst vindt.

Het belangrijkst vind ik dat we het gezellig hebben aan tafel. Mijn zorgen wil ik zo min mogelijk aan haar laten zien, anders krijgt het ritueel eten zo'n zware, serieuze lading.

Succes!
 
appelmoes is veel lekker bij de groente ik ben nu zelf een moeder van een dochter van drie jaa die gelukkig wel gewoon eet maar ik zelf lust geen groente zonder appelmoes zelfs nu nog niet want dan eet ik nog steeds liever niets ki nder achtig dat wel maar ik eet teminste groente mischien dat jullie kinderen dat ook lekkerder vinden
 
Terug
Bovenaan