tips voor het kdv en psz

Ik heb altijd gewerkt waar mijn kids bij waren, ik heb namelijk een eigen bedrijf en dit kan vrij makkelijk. Maar nu ben ik bezig met een opleiding, waar ik echt voor moet leren en ik heb ondertussen 2 kids (2,5 jr en 5mnd). Ik breng dus nu de kids 1 dag in de week naar het kdv, kan ik leren en kunnen hun spelen en de aandacht krijgen die zij nodig hebben.
Nu heb ik ze 2x weggebracht, 1 keer om te "oefenen" (n halve dag) en 1 keer echt. de eerste keer ging het kei goed, toen we thuis waren wilde ze terug, de 2e keer ging het best, de oudste wilde eerst geen doei zeggen, maar toen mama ging zwaaide hij uitgebreid, doei mama riep hij enthousiast.
Maar bleek dat hij later alles bij elkaar heeft gehuild omdat hij naar mama wilde. Nu heb ik ze vanmorgen voor de 3e keer weggebracht en dat ging echt niet hij bleef huilen en hield me echt vast, hij ging zeker weer mee naar huis of mama moest blijven. Ik heb hem uitgelegt dat hij daar lekker mag spelen en mama even weg moet, en hem straks weer komt halen en hij weer mee naar huis mag. maar niets werkte. een vd leidsters heeft hem uiteindelijk maar gepakt en ik ben gegaan. Maar dat was natuurlijk echt niet leuk.
Nu "moet" hij volgende week voor de eerste keer naar de psz, 2 ochtende in de week en naar het kdv. Als dit steeds zo gaat wordt dat natuurlijk allemaal strafkamp en dat is niet de bedoeling.
Heeft er iemand tips, sugestisch, of iets dergelijks???

chantal
 
Hai Chantal,

Wat een rotgevoel, he, als je ze zo huilend moet achterlaten..  Mijn zoontje (21 mnd) gaat 3 dg naar kdv en huilt ook vaak als ik wegga. Gelukkig is dat altijd heel snel weer over als ik weg ben en zit hij altijd heerlijk te spelen als ik hem weer kom halen.

Het zou best even kunnen duren voordat  jouw zoontje  gewend is, hij is natuurlijk toch van kleins af aan gewend om jou om zich heen te hebben. En dat is helemaal niet erg! Maar waarschijnlijk went het kdv uiteindelijk echt wel. Het belangrijkste is volgens mij dat je niet laat zien dat jij het moeilijk vindt om hem (zo) achter te laten, want dat voelt hij haarfijn aan!

Ik ken echter ook een kindje dat echt niet kon wennen op het kdv, maar op de psz juist wel, en dat in dezelfde periode! Daarom hebben zijn ouders de kdv dagen anders opgelost, met de hulp van opa's, oma's, vrienden, familie, etc.  totdat hij naar school ging.

Jij kent jouw kinderen natuurlijk het best, dus vertrouw op je eigen gevoel. Ik hoop dat jouw zoontje het na een tijdje wennen toch naar zijn zin krijgt op het kdv!

Groetjes, Wendy
 
Hoi Chantal,

Jeetje wat een dilemma's zeg! En ik kan me heel goed voorstellen dat je het erg moeilijk vindt om je huilende kind achter te moeten laten!

Maar even een vraagje: waarom EN naar het KDV EN naar de PSZ?? Is dat niet een beetje teveel van het goede?? Ik snap dat het KDV echt niet anders kan maar ik zou mijn kind echt niet zoveel "wegbrengen" hoor. Helemaal niet als hij er al zo'n moeite mee heeft.

Aan de andere kant steekt mijn zoontje wel veel op van het PSZ en heeft het daar erg naar zijn zin. Maar goed, hij gaat niet (meer) naar het KDV.

Als je die mogelijkheid heb, zou ik echt nog wachten met het PSZ totdat je zoontje wat rustiger is op het KDV en er dus aan gewend is dat mama echt wel weer terug komt.....

Misschien een gesprekje met de teamleidster? Of met zijn mentor? (Die hebben ze meestal bij het KDV).

Succes ermee!!

Groetjes,
Rosanne
 
Terug
Bovenaan