tips voor hoofd omhoog houden

Hoi,

Lise slaapt graag op haar buikje, maar vind als ze wakker is en op haar speelkleed ligt op haar buik liggen niet leuk, waardoor ze dus ook nog niet haar hoofdje omhoog kan houden.
Kom net bij het cb vandaan en die merkte dat, moet nu veel oefenen.
Hebben jullie nog tips zodat ze dit wel leuk gaat vinden. Ze is nu 3 maanden.
Weet wel dat mijn zoontje ook vrij laat was daarmee, hij kon het pas goed met 4 maanden.

Verder was ze wel goed gegroeid en de prikjes vielen ook mee!

Caspar had hetzelfde probleem (i.c.m. voorkeursligging naar links en daardoor afgeplad hoofdje). Ik heb van de kinderfysiotherapeut een aantal oefeningen gehad die ik met hem kon doen en wat aanpassingen in huis van box en bedje. Daarna ging het heel snel beter en nu kan hij al een minuut of 5 zijn hoofdje omhoog houden en rond kijken. Omdat hij het beter kan vind hij het ook leuker. Met je neus op bed, de grond of bank liggen is natuurlijk ook niet leuk. Caspar is nu 14,5 week / 3 maanden.

hmm en wat als je zelf op de bank gaat liggen en haar op je buik zodat ze haar hoofdje wel moet optillen om jouw te zien.
misschien vind ze de box op haar buik nog een beetje onveilig. en jouw hartslag kan haar ondersteunen wat dat kent ze nu al een jaar!

hier is alicia morgen 16 weken en doet niets anders dan haar hoofd optillen. en ook als je met haar loopt tegen mijn lichaam aan gaat het hoofd hele tijd omhoog en lekker rondkijken!

Hoi Mirjam,

Je zou kunnen proberen haar op een kleed op de grond te laten liggen, maar onder het bovenlichaampje een rol (van een handdoek) leggen of klein kussentje.
Zo ligt ze wat opgeheven en kiept ze niet gelijk met haar hoofdje naar beneden.

Wat je ook kunt doen is lekker onderuit zakken op de bank, zoals Kelly zegt, en haar dan op je leggen.
Nadeel daarvan vind ik dat je dan niet echt met 'r kunt spelen. Is meer om te knuffelen en kletsen.

Verder kun je haar na het badje bijvoorbeeld ook even op de buik op het aankleedkussen leggen als je haar insmeert met babyolie of iets dergelijks.

Met Gideon moeten wij hetzelfde doen, maar dit i.v.m. een voorkeurshouding. Volgens het cb kun je dit ook beter verdeeld doen over de dag. Dus beter elke keer na de voeding een paar minuutjes, dan 1x per dag 10 minuten achter elkaar.

Succes!

Nog een paar tips. Tjerk heeft er namelijk ook een hekel aan.
* 30 seconden tot een minuut is lang genoeg en dat een keer of 10 per dag (vorige week het advies van de fysio)

* armpjes ondersteunen. met ringvinger en pink langs de onderarmpjes, middelvinger in de elleboog, wijsvinger en duim om de schoudertjes. Dan hoeven ze zelf nog niet zo hard te werken en kunnen ze zich concentreren op hun hoofd.

* gekleurde speeltjes voor ze neerleggen

* met je benen op de bank of tafel zitten zodat je knieen net zo hoog zijn als je borstkas en dan op de buik leggen over je benen met het hoofdje boven je knieen. Dan kunnen ze van zich af kijken.

En na ieder pamper even dat minuutje.

Dat is echt meer dan voldoende heeft de kinderfysio mij verzekerd.

Moet zeggen nu ik het gevarieerd door heel de dag heen doe, hij het nauwelijks in de gaten heeft.

Terug
Bovenaan