tips voor inbouwen schema???

Hallo allemaal

Mijn dochtertje Jip is nu bijna zes weken en heeft tot voor kort alleen maar afgekolfde borstvoeding uit een flesje gekregen (ze wilde niet aan de borst). Sinds kort ben ik het kolven aan het afbouwen omdat ik het toch wel een beetje zat word en krijgt ze naast de afgekolfde melk nu ook kunstvoeding.
Er zit alleen totaal geen ritme in de voedingen, terwijl me dat toch wel handig lijkt. Ik geef nu ongeveer 125 cc per voeding. De ene keer gaat dat wel op en heb ik soms zelfs het idee dat ze nog meer wil en de andere keer drinkt ze maar 80 of 100 cc.
Soms komt ze ook netjes na 4 uur maar vaak genoeg zit er ook 3 of 2 uur tussen en soms begint ze zelfs na een uur al hard te huilen en heb ik het idee dat ze al honger heeft omdat ze op haar vuistjes begint te sabbelen.Als ik haar dan wat geeft drinkt ze ongeveer 50cc maar dan ligt mijn schema natuurlijk weer in de war.
Hebben jullie tips zodat ik een wat duidelijker schema kan inbouwen of is zes weken nog gewoon te vroeg om je aan een schema te houwen en kan ik beter blijven voeden op verzoek? Dan krijgt ze 7-9 voedingen op een dag met wisselende hoeveelheden (1 of 2 daarvan zijn 's nachts). Op zich is dit natuurlijk niet erg want ze krijgt over 24 uur wel meer dan genoeg binnen maar het is voor mezelf zoveel rustiger als er wat meer tijd tussenzit.
Misschien moet ik proberen om toch wat meer te geven dan 125 cc zodat ze langer verzadigt is maar ik ben bang dat ze dat meestal toch niet op zal drinken
Als ze na 2 uur al weer wakker wordt kan ik haar toch niet 2 uur laten huilen of rustig proberen te houden met de fopspeen (die ze meestal trouwens niet wil). Of heben jullie dit wel zo aangepakt. Dan heb je natuurlijk ook nog het probleem dat ik nooit zeker weet of ze hoger heeft of gewoon aandacht wil of krampjes heeft. Best moeilijk allemaal, maar voor de rest gaat alles prima hoor en ben ik echt superblij met dat kleine wondertje
Ik hoor graag hoe jullie dit gedaan hebben, of komt het uieindelijk vanzelf als ze ouder zijn en moet ik gewoon even afwachten.
Tenslotte nog een laatste vraagje, tot welke leeftijd kookte jullie de flesjes en dergelijke nog elke dag uit en wanneer zijn jullie dit gaan minderen???

Alvast bedankt voor de tips
groetjes marlies(tessel)
 
Hoi Marlies,

Ik denk dat de hoeveelheid die je per keer geeft wel ongeveer goed is. Het ligt ook aan het aantal kilo's dat je kindje weegt, maar dat weet je misschien al. Dagelijks moet je kindje het lichaamsgewicht x 150 cc krijgen.
Verder mocht er volgens mij bij Youri niet meer dan 3 uur tussen zitten toen hij nog zo jong was als ik het me goed herinner. Daar kan het dan misschien ook aan liggen.
Het is wel het beste om echt een schema te hebben als je fv geeft. Dan krijg je toch meer regelmaat.

Maar misschien kun je voor de zekerheid even het cb bellen. Daar zijn ze tenslotte voor. Zeker over het aantal uren dat tussen de voedingen mag zitten bij zo'n jong kindje.

Succes!

Groetjes,
Maike
 
Hoi,

Gewoon blijven voeden op verzoek! Klinkt misschien raar maar het is echt: na een tijdje komt er regelmaat in. Wat je wel kan doen is bijvoorbeeld zelf bedenken: vraagt ze de volgende voeding na 2 uur, probeer het te rekken en na bijvoorbeeld 3,5 uur geef dan gewoon een fles. Ik heb van begin af aan flesvoeding gegeven, mijn zoon vroeg vaak (om de 2 uur) en ik ben gewoon meer gaan geven dan er werd gezegt. Hij deed het toen prima, om de 3 tot 4 uur. Het is even zoeken naar de hoeveelheid, maar regelmaat komt er vanzelf bij!
Succes
 
Je kan meteen vanaf de geboorte beginnen met het inbouwen van een schema,
het bespaart je een hoop onzekerheid en tijd!!!! Als je voedt op verzoek, weet je
eigenlijk nooit waarom je baby huilt. Heeft hij honger/krampjes wil hij gewoon aandacht????
Als er eenmaal een schema in hebt weet je gewoon waarom hij huilt, hij kan namelijk
nog geen honger hebben, dit is voor je baby veel prettiger en voor je zelf ook, je bent
dan een stuk minder onzeker. Mijn zoon is nu 5,5 week, en weegt ongeveer 4500 gram, mijn schema is als volgt:
7.00 uur 150 cc dutje van 9.00 tot 10.00
10.30 uur 150 cc dutje van 11.45 tot 14.00
14.30 uur 150 cc dutje van 16.15 tot 17.00
18.15 uur 150 cc 19.00 gaat hij naar bed
22.30 uur 150 cc
als hij 's nacht wakker wordt, krijgt hij 60/90 cc (meestal om een uur of 2/half 3)
als hij voor 7 uur nog een keer wakker wordt, krijgt hij afgekoeld gekookt water.
Waarschuwing: zo'n jonge baby water laten drinken kan schadelijk zijn.

Een hele goede tip: schaf het boek van Gina Ford aan!!! Het heet 'de tevreden baby' en ik heb er veel aan gehad!!! Vorige week heb ik deze tip ook ergens gelezen op dit
forum en heb het meteen aangeschaft. Sindsdien is Ruben veel rustiger en tevredener. (en ik ook) Je kan het boek kopen bij Bruna.

Veel succes!!!!

groetjes Daniella
 
Laatst bewerkt door een moderator:
O ja, en wat betreft de flesjes uitkoken,
ik heb laatst gelezen dat je tot 3 maanden de
flesjes elke dag moet uitkoken en vanaf 3
maanden mag het 1x per week.
 
Je wilt zelf graag een 'schema' inbouwen, dan moet je dus wel van je zelf weten dat je heel consequent bent de eerste paar dagen/weken.
Bij ons heeft het heel goed gewerkt, om de vier uur kreeg onze zoon een fles melk. Hij huilde wel eens tussendoor, maar inderdaad: dan moet je een speen geven of ze op een andere manier 'vermaken'.
Of je laat je kindje gewoon eens liggen. Misschien valt ze vanzelf weer in slaap.
En op een gegeven moment willen ze ook gewoon wakker liggen kijken. Dat ritme moet je zelf proberen te ontdekken bij je kindje.
En over het uitkoken: ik heb de eerste zes weken elke dag alles uitgekookt. Toen een tijdje twee keer per week en nu (7 mnd later) kook ik het nog ongeveer 1 x per week uit.
Succes ermee!
 
Hoi Tessel,

Ik reageer misschien een beetje laat, maar heb je niet nog eens geprobeerd of je kindje alsnog aan de borst wil?
Ik ken mensen wiens kindje in eerste instantie ook niet wilde en afgekolfde melk kreeg, en na een ppaar weken nog maals proberen, en toen dronken ze wel, zonder problemen......

Verder is het zo dat jouw melk niet altijd even vet is en je kindje dus eerder of later wil drinken.
Het sabbelen op de handjes kan ook buIkkrampjes betekenen (uit eigen ervaring)
En meestal begint dit dus een uurtje na de voeding.
Een ritme instellen bij borstgevoede babies lukt vaak niet, omdat de melk van verschillende vetheid is. Daarom word vaak het advies van voeden op verzoek gegeven.

Ik hoop dat je watkan met deze informatie.
Groetjes, Ans.
 
quote: tessel schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-05-2005 11:56:06'));

Hallo allemaal

Mijn dochtertje Jip is nu bijna zes weken en heeft tot voor kort alleen maar afgekolfde borstvoeding uit een flesje gekregen (ze wilde niet aan de borst). Sinds kort ben ik het kolven aan het afbouwen omdat ik het toch wel een beetje zat word en krijgt ze naast de afgekolfde melk nu ook kunstvoeding.
Er zit alleen totaal geen ritme in de voedingen, terwijl me dat toch wel handig lijkt. Ik geef nu ongeveer 125 cc per voeding. De ene keer gaat dat wel op en heb ik soms zelfs het idee dat ze nog meer wil en de andere keer drinkt ze maar 80 of 100 cc.
Soms komt ze ook netjes na 4 uur maar vaak genoeg zit er ook 3 of 2 uur tussen en soms begint ze zelfs na een uur al hard te huilen en heb ik het idee dat ze al honger heeft omdat ze op haar vuistjes begint te sabbelen.Als ik haar dan wat geeft drinkt ze ongeveer 50cc maar dan ligt mijn schema natuurlijk weer in de war.
Hebben jullie tips zodat ik een wat duidelijker schema kan inbouwen of is zes weken nog gewoon te vroeg om je aan een schema te houwen en kan ik beter blijven voeden op verzoek? Dan krijgt ze 7-9 voedingen op een dag met wisselende hoeveelheden (1 of 2 daarvan zijn 's nachts). Op zich is dit natuurlijk niet erg want ze krijgt over 24 uur wel meer dan genoeg binnen maar het is voor mezelf zoveel rustiger als er wat meer tijd tussenzit.
Misschien moet ik proberen om toch wat meer te geven dan 125 cc zodat ze langer verzadigt is maar ik ben bang dat ze dat meestal toch niet op zal drinken
Als ze na 2 uur al weer wakker wordt kan ik haar toch niet 2 uur laten huilen of rustig proberen te houden met de fopspeen (die ze meestal trouwens niet wil). Of heben jullie dit wel zo aangepakt. Dan heb je natuurlijk ook nog het probleem dat ik nooit zeker weet of ze hoger heeft of gewoon aandacht wil of krampjes heeft. Best moeilijk allemaal, maar voor de rest gaat alles prima hoor en ben ik echt superblij met dat kleine wondertje
Ik hoor graag hoe jullie dit gedaan hebben, of komt het uieindelijk vanzelf als ze ouder zijn en moet ik gewoon even afwachten.
Tenslotte nog een laatste vraagje, tot welke leeftijd kookte jullie de flesjes en dergelijke nog elke dag uit en wanneer zijn jullie dit gaan minderen???

Alvast bedankt voor de tips
groetjes marlies(tessel)



Hoi mijn baby was vroeg geboren en kon daardoor zelf niet aan de borst de verpleegsters zeiden tegen mij dat ze te zwakke kaken had omdat ze zo vroeg was gekomen. Hoe vaak ze ook soms met 3 zusters tegelijk mijn kind aan de borst probeerden het ging gewoon niet. Het ging ook niet eerst met een tepelhoedje, ik moest ook afkolven het was ook zo vermoeiend in het begin. Totdat ik een week later na haar geboorte nog een keer probeerde met een tepelhoedje haar aan te leggen (op verzoek van de verloskundige   ) . Het lukte toen ineens in eenkeer wel, met tepelhoedje dronk ze wel aan mijn borst. Pas toen ze  2,5 maanden was kon ze al zelf drinken uit mijn borst.

Heb je toevallig al geprobeerd met een tepelhoedje? Ze zijn verkrijgbaar bij apotheken en prenatal- en etoswinkels enz.

Ik was trouwens eerst ook in de war met al die schema's. Nu is het zo wanneer mijn kind echt wil dan geef ik haar gewoon. Ik let wel op hoeveel    voedingen ze minimaal en maximaal mag krijgen.
 ( Mijn kind had in het begin (rond  5 weken)   niet genoeg meer aan mijn borst voeding ik moest haar ook steeds een fles nutrilon erbij geven. Later gaf ik haar eerst borst en daarna fles en dat werkte wel of ik gaf 4/5 voedingen borst en 1 of 2  fles.)

Mijn kraamverzorgster vertelde mij dat je met borstvoeding  ; hoeveel je kindje wil kan je gewoon geven er zit geen maximum aan wat bij flesvoeding wel het geval is.

Maak je niet zo druk aan die schema's geef gewoon met je gevoel, zelf als moeder weet je vaak wat je kind echt  wil en wat het beste is voor je kind.

Ik heb me vroeger ook zo drukgemaakt hoor ik was zeer bang dat ik mijn kind te veel gaf. Maar ik kreeg ook van het CB  te horen dat  je gevoel vaakt het beste werkt.
Als je iets niet zeker weet overleg gewoon eerst met je wijkverpleegkundige of met het consultatiebureau die kunnen je ook wat helpen met je voedingsschema's. Zij hebben mij ook destijd veel geholpen.
.  
mijn kind is nu bijna 4 mnd en ik kook nog steeds haar flesjes uit, gewoon uit hygienische redenen doe ik dat nog steeds. Maar nu doe ik het met een magnetron stoomsterillisator. Vroeger tot 2 maanden   deed ik dat nog met een pan met water.


groetjes,
Dexen
 
Terug
Bovenaan