tips voor kolven..

Hallo!
Hebben jullie tips voor het gebruik van de handkolf? Ik geef genoeg melk, mijn dochtertje groeit prima, maar met de handkolf krijg ik met moeite 20cc uit een borst. Ik denk aan haar voor de toeschietreflex, maar na een minuut of 5 komt er niks meer uit! Alvast bedankt voor de reacties, Caro
 
Hallo,

Bij mij werkt het om de kolf weer opnieuw aan mijn borst te leggen. Dan eerst 5 keer heel snel pompen en daarna gewoon langzaam.
Wat ook kan helpen is om 's ochtends vroeg te kolven als je borsten erg vol zitten.

Succes
 
Hoi,

Kolven is iets wat je echt moet leren. Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met kolven. Maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker het gaat.
Zelf kolfde ik iedere keer maar weinig. Maar omdat ik de eerste 4 maanden thuis was kolfde ik gewoon een paar keer per dag na de voeding de borsten helemaal leeg en dat spaarde ik op. Zo had ik een vriezer vol toen ik ging werken.

Ik moet eerlijk zeggen dat er bij mij erg veel druk achterstond mijn dochtertje had koemelkallergie en allerlei andere allergieen voor voeding erbij. Waardoor ze alleen bv verdroeg (en ik moest daar voor op dieeet omdat ze bij ieder spoortje (foute voeding) ze onder de eczeem zat. Dus ik moest wel. Maar op het werk lukte het niet. Werk op een kdv en er liepen altijd kinderen op de gang. Mijn deur kon niet op slot en ging naar buiten open dus kon er niet voor zitten om hem tegen te houden.

Na een paar weken was mijn voorraad erg geslonken. Alle tips heb ik geprobeerd niets werkte en ja ik moest bv geven. Dus naar de huisarts en daar kreeg ik een neusspray
die het toeschietreflex opwekt. Ik sprayde voordat ik ging kolven daarna zette ik de kolf in elkaar en ging kolven dat was precies genoeg tijd dan ging het werken.
Zonder spray kolfde ik op een dag 60cc en met kolfde ik 100 per keer.
Dat was zo een verademing!

Ondertussen kolf ik al een tijdje niet meer mijn dochtertje word in november al weer 2 en krijgt nu nog maar 1x per dag de borst.

Nog wat losse tips (misschien heb je ze al geprobeerd)
-zorg dat je een rustig plekje hebt.
-ontspan je (ik ging altijd lezen)
-let niet op de tijd en op hoeveel je kolft niet naar kijken.
-een foto van je kind kan helpen
-of de geluiden van je kind opnemen,  kirren, brabbelen of huilen
-kolf ipv 2x 20 minuten 4x 10 of 8x5 op die manier blijf je je borsten prikkelen
-drink genoeg
-rust goed uit
- en vooral zorg goed voor je zelf.

Als ik een keer erg weinig had dan ging ik er s ochtends vroeg ff 10 minuten uit of in de nacht dan(want als je slaapt maak je de meeste bv aan) en dan kolfde ik een keer extra.

Wel had ik een electrische kolf. Ten eerste om dat ik carpaaltunnelsyndroom heb (iets aan de polsen) Ten tweede omdat het standaard ritmisch is net als je kind drinkt je kan de snelheid opvoeren en afbouwen en je krijgt geen lammer arm.

hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes en succes
 
Terug
Bovenaan