Tips voor na de bevalling

Ik denk ik zal eens doorgeven wat ik echt handig vond om in huis te hebben na de bevalling. Daar hebben jullie vast wat aan.
* Beschuiten en gekleurde muisjes
* Voldoende toiletpapier.
* Fleje voor water om na het plassen na te spoelen.
* Po en badedas voor de hechtingen in te baden.
* Arniflorzalf voor op blauwe plek bij de hechtingen. Helpt echt goed.
* Maak zelf ijscompressen voor op de beurse plekken beneden. Dit doe je door een dik maandverband half door te knippen. Laat er water op lopen, doe dit in een plastic zakje en leg het in de vriezer. Daarna in een washandje doen of bijv. in een wegwerpwashandje (nooit met alleen zakje op je huid!) en er tegen aan leggen. Super fijn en daardoor slinkt het e.e.a. veel sneller. Het is handig om deze al voor de bevalling te maken, dan kun je het meteen erna er in doen.
* De flesjes en spenen alvast steriliseren van te voren is ook handig.
* Voldoende kussens in huis, voor onder je rug, armen etc. Heb er een stuk of 5 op verschillende plekken in huis.
* Klein flesje voor 120 ml. met goede maataanduiding (liefst elke 10 ml.)
* Harde (houten) stevige stoel met armleuning. Met hechtingen zit je namelijk niet goed op een zachte zitting.
* Eventueel een kinderzwembandje waar je op kunt zitten als je niet op je hechtingen kunt zitten.
* Etenswaren die helpen om de ontlasting te laten komen. Bijv. 2 kiwi's op nuchtere maag, actimel, roosvicee Laxo, pruimen.
* Badlaken (140x70 cm. ongeveer) en voldoende sluitspelden (min. 8) om borsten in te binden als je last hebt van stuwing. En ook handig om te gebruiken als sluitlaken.
* Saliethee helpt ook bij stuwing.
* Paracetamol mag je gebruiken bijv. bij naweeen of pijnlijke hechtingen.

Het is wel een lange lijst geworden zie ik, maar doe er je voordeel mee. Hoef je na de bevalling een stuk minder te regelen, als je dit soort dingen in huis hebt, want je hebt het al druk zat. Misschien zijn er nog meer (kersverse) moeder met goed tips voor na de bevalling. Als ik er nog meer heb of de komende dagen nog meer ontdek horen jullie het.
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

goeie tips!!ik was ookal bezig met verzamelen,maar jij noemt nog wel wat praktische dingen op waar ik zeker wat mee ga doen.alleen flesjes steriliseren heeft nog weinig nut,die zijn niet langer dan een uur steriel.na een week of 6 kan je wel gesteriliseerde flesjes in de koelkast bewaren,maar net na de geboorte moet t echt supersteriel zijn,dus van te voren koken.ik heb ook wat extra van die netbroekjes bijgehaald die in t kraampakket zitten.die lijken me superfijn zitten met kraamverband(al dan niet bevroren)
en de kelder ligt vol met makkelijk eten voor de eerste dagen en genoeg te drinken voor onzelf en bezoek.
groetjes kari

Nog een paar:
* Voldoende koffie, thee, koffiemelk, suiker, beschuiten, boter.
* Dienblad
* Genoeg maandverband. Hier gaat in 3 dagen een groot pak er doorheen.
* Genoeg wasmiddel. Hier draait de machine gemiddel 2-3x per dag. Je vraagt je van te voren af of dat echt zo is en met wat dan, maar een machine is zo gevuld.
* Steriele handschoenen voor zalf mee te smeren.

Hoi Kari..
Klopt dat van die flesjes??
Ik heb het nog niet eerder gehoord,dat ze maar een uurtje steriel blijven.
Dacht dat als je ze dicht in de koelkast legt, het oke is!
Werk met babies, en ben zwanger van de derde..dus dacht het altijd goed te doen.
Op mijn werk zijn ggd regels van toepassing..dus?
Ik hoor het graag van je.
Groet R

Hoi!

Ik zag bij de tips staan een zwembandje voor als je last hebt van je hechtingen: Niet doen! Daar kun je alleen maar meer problemen van krijgen. Hoe beroerd het ook zit: even op een harde stoel en verder liggen en zo veel mogelijk bloot, dan heelt het het snelst. Dus extra celstofmatjes zijn ook erg handig...

groetjes vis78

Ook makkelijk, als je ben gehecht of geschaafd aan de binnenkant van je schaamlippen een creme van de apotheek tegen de pijn ook tijdens het plassen. je smeert het erop en het verdoofd de gehechte plek ideaal. De naam: Vaseline lidocaine 3 % creme.

GR Elmira.

Terug
Bovenaan