Tips voor oefenen met een flesje?!

Ons dochtertje is 9 weken te vroeg geboren. Ik heb de eerste 4 weken gekolfd en via een sonde kreeg ze dan mijn moedermelk.
Daarna ben ik in het ziekenhuis 3 voedingen van de 8 via de borst gaan geven en nu ze thuis is sinds 3 weken alle voedingen aan de borst.
Ik wil nog niet stoppen met borstvoeding maar wel graag met een flesje oefenen! Dit ter ontlasting van mezelf, zodat ik als het nodig is eens een keer weg kan en mijn vriend een flesje kan geven. Dit wil ik met afgekolfde melk doen.

Op advies van de lactatiekundige heb ik de breastflow fles, maar nu is mijn vraag hoe ga ik oefenen met een flesje?
1x op ee dag of vaker?

Ze heeft nu nog 8 voedingen, zou eigenlijk 14 april zijn uitgeteld, dus die 8 voedingen zal ze nog wel even aanhouden.
Ze meldt zich nu echt nog om de 3u! Soms zelfs al na 2u, terwijl ik echt denk dat ze voldoende gedronken had. Soms zit er ook wel eens 3,5 / 4 uur tussen.

 
Ik zou gewoon met 1 flesje per dag beginnen, en als dat goed gaat kun je het vaker proberen. Kies wel een goed moment uit voor het flesje, want als ze hele erge honger heeft en ze krijgt iets anders in de mond, wil het misschien niet lukken en raakt ze alleen maar gefrustreerd.
Ons zoontje was 4 weken toen we voor het eerst een flesje met gekolfde melk probeerden, het maakte hem allemaal niets uit en dronk het zo op.
Nog een tip: laat het flesje in eerste instantie door haar vader geven anders raakt ze misschien in de war.

Succes ermee!
 
Hoi,
Ten eerste wat super dat je borstvoeding geeft! Veel mensen hadden het niet volgehouden hoor! Tymo was niet te vroeg geboren, maar weigerde de borst de eerste weken. Hij is dus begonnen met de fles en daarna pas aan de borst gegaan haha.
Wij gebruikte altijd de difrax s-fles, met een kers speen. Die lijkt ook veel op een tepel.
Ik zou gewoon beginnen met kleine beetjes aan te bieden in de fles. Eerst gewoon vijf minuten je borst aan bieden zodat de eerste honger gestilt is en dan een kleine hoeveelheid(30 cc ofzo) aanbieden in een flesje. Ongeacht of ze dat op drinkt, daarna weer gewoon de borst aanbieden. Gewoon rustig opbouwen en als ze het goed doet steeds meer aanbieden tot dat ze een hele voeding uit de fles drinkt. Ik zou juist er voor kiezen om de eerste voedingen zelf te geven, ze is gewend bij jou te drinken, dus waarschijnlijk snapt ze het dan ook sneller.
Ondanks dat ik enorm blij was, toen het na 8 weken gelukt was om Tymo aan de borst te krijgen, vond ik het ook heel prettig dat hij de fles makkelijk pakte. Inderdaad fijn om af en toe de voedingen over te dragen aan iemand anders als het er nog zoveel zijn. Wij gaven zowiezo de laatste voeding ( 0.00) en de nacht voeding een fles.Altijd afgekolfde melk, maar uit een fles dronk Tymo veel sneller en meer en dus sliep hij daardoor ook beter door. Daarnaast konden mijn vriend en ik daardoor om ste beurt de nachtvoedingen doen. Zo blijf je allebei overeind!
Heel veel succes! En blijf vooral zo door gaan, je doet het super!
Liefs,
Mar
 
Dankjewel voor de reacties en tips.
1e keer oefenen: pakte flesje vast, zoog wat en dat was het dan.
2e keer vandaag: dronk 25 cc! Dus dat is een begin ;)

Aan de borst drinkt ze heel gulzig! Flesje gaat naar mijn gevoel erg langzaam, denk dat wij als papa en mama dan ook gewoon meer geduld moeten hebben.
Ons meiske moppert niet en neemt de speen van de fles gewoon in haar mondje. En zuigt best goed.

Blijven oefenen tot ze een volledig flesje drinkt ;) Ze drinkt nu nog 8x op een dag rond de 60 cc... hopelijk wordt dan snel 6/7 voedingen, hihi... maja aangezien ze vandaag oas 40 weken is en nog geen 3 kl weegt zal dat nog wel even duren!
 
Hoi Marjon,
Fijn dat de tweede keer al zo goed ging! Kindjes die uit de borst drinken, krijgen vaak ook veel melk tegelijk binnen, dus als je het idee hebt dat het te langzaam voor haar gaat kun je ook een grotere speen proberen. Dat wil zeggen met een grotere gaatje. Van difrax had je S en M spenen. Die m speen zit een net iets groter gaatje en komt dus iets meer melk uit. Misschien dat je dat kunt proberen. Voorlopig rustig oefenen en ik denk dat je al lang blij bent dat het ondanks dat ze zoveel te vroeg geboren is, het zo goed al gaat met haar! Heel veel sterkte!
Liefs,
Mar
 
Terug
Bovenaan