Tips voor ouder van een tiener?

Ik ben bezig met contact herstel met mijn kind. Ze is 13+ en dus tiener. Heb zelf geen kinderen en ben dus dan voor het eerst echt vader en aan het leren. Ze zit in haar tiener jaren. Wat zijn jullie tips mbt het meedenken van een tiener zodat ze de beste ondersteuning en liefde krijgen die ze missen?

Ik wil er gewoon zijn voor haar. Dat ze weet dat ik er ben. Meer niet. Hoe gaan tieners hier mee om? Waar moet ik rekening mee houden? Moet ik gewoon alleen luisteren? Etc.

Ik vind het best wel eng omdat ik nooit een vader ben geweest. En zelf autistisch ben. Hebben jullie boeken tips die ik kan lezen? Of een goed youtube filmpje zodat ik mij goed in kan lezen?

Als iemand die zelf geen contact meer heeft met haar vader kan ik wel vertellen wat ik zelf erg gemist heb en zou willen dat mijn vader meer had gedaan.

(Dit betekend natuurlijk niet dat voor jouw dochter hetzelfde geldt, maar misschien kun je er iets mee. :) )

Mijn tip is om bewust aanwezig te zijn. En dat klinkt simpeler dan het is. Niet gewoon luisteren maar oprecht luisteren naar wat er gezegd wordt en inhoudelijk antwoorden geven of doorvragen.
Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat er wel een soort 'rol verdeling' is. Jij bent haar vader en zij is je dochter, ook al is ze een tiener, nog wel een kind. Als het soms wat stroef loopt probeer dan vooral niet je gelijk te willen halen, niet perse het beter willen weten omdat jij de ouder bent. En een oprechte sorry zeggen kan ook al een hoop doen.

Dankje! Dat was zeker ook mijn bedoeling. Ik wil echt luisteren en al komen er lastige vragen, er gewoon naar luisteren al is het niet antwoord wat ze wil als ik er maar ben. En dat ze voelt dat ik luister. Wil 90% luisteren en 10% zenden. Want sr heeft vragen. Dat verdient ze! Wil ik haar schoenen staan om haar te begrijpen en te steunen. De rest komt allemaal veel later. Gaat nu om dat ze weet dat ik er echt ben. Of zie ik dat verkeerd?

Terug
Bovenaan