Tips voor overstappen naar flesvoeding?

Heel langzamerhand wil ik gaan overstappen op flesvoeding. Ik geef mijn zoontje nu vier maanden borstvoeding en nu hij fruithapjes enzo mag wil ik langzaam over op flesvoeding. Nu krijgt mijn zoontje al vanaf zijn geboorte voor het slapen gaan ' s avonds een flesje van mijn man. Dit is van Friso hyperallergeen. De verloskundige had ons toen dit gegeven ( proefzakje) en wij zijn er mee door gegaan. Nu vinden wij Friso veel te duur en willen graag over op een goedkoper merk. Wie heeft ervaring met de goedkopere merken en wat zijn de voor en nadelen. En hoe moeten we ons zoontje over laten stappen op een ander merk?

Groetjes Hanneke

Hoi,

Ik ben met 3,5 maand overgegaan op flesvoeding. Ik ben van de ene op de andere dag gestopt met bv. Dit was voor mijn dochtertje totaal geen probleem, maar voor mij was het achteraf niet zo goed. Ik had heel veel pijn van de stuwing, dus ik raad je aan het iets rustiger te doen. Misschien eerst nog één voeding vervangen ('s middags ofzo) en dan als je mekproductie gewend is nog één enzovoorts.

Ik ben eerst begonnen met Nutrilon te geven, maar ben met 5 maanden overgestapt op Kruidvat voeding omdat die gewoon de helft goedkoper is. Dat heb ik ook van de ene op de andere dag gedaan en mijn meisje heeft daar perfect op gereageerd.

Succes,

Desiree

Hoi,

om bv af te bouwen wordt geadviseerd om per week een voeding te vervangen met kv. Op die manier krijgen je borsten rustig de kans om te wennen en heb je minder kans om borstontsteking ed. te ontwikkelen.

Om over te stappen op een ander merk: ik lees hier veel moeders die kruitvat gebruiken, net zo goed en lekker en veel goedkoper. Je kan proberen of je kindje dit ook lust en anders elke fles een schepje meer vervangen, kan je kindje langzaam wennen aan de andere smaak.

Succes ermee, Joke.

hoi,
Hihi ik denk dat je hypo-allergeen bedoelt en niet hyper-allergeen? Het is het hypo-allergene dat het zo duur maakt. Die voeding bestaat deels uit gehydrolyseerde eiwitten en dat is een kostbare procedure om te maken. Als je niet perse een hypo-allergene voeding nodig hebt kun je niet zo goed voor een goedkoper merk kiezen.
Als je wel hypo-allergeen nodig heb: toevallig zag ik vandaag bij de kruidvat dat de nestle NAN 1HA 12,50 kost voor 750 gram, weet niet wat je nu betaalt?
groeten ELke

Hai Terra,

Mag ik vragen waarom je wilt overstappen op flesvoeding? Valt je iets tegen? Zie je tegen kolven op? Is er iets anders waar we je mee kunnen helpen? De goedkoopste voeding is nog altijd borstvoeding, weet dat het een afgezaagde opmerking is, maar hij is wel waar....

Dat het CB vertelt dat je vanaf vier maanden bijvoeding mag gaan geven, betekent niet dat de WHO het daar mee eens is... zij adviseren namelijk om 6 maanden exclusief borstvoeding te geven omdat de darmpjes pas met zes maanden klaar zijn om ander voedsel dan melk te verteren.

Het is jouw eigen beslissing, begrijp me niet verkeerd.... als jij wilt overstappen op flesvoeding is dat je goed recht. Maar je hebt nu al vier maanden gegeven en het zal steeds makkelijker worden. Ik geef nu al weer voor de derde keer borstvoeding en mijn jongste is nu 16 maanden. Ze heeft ivm allergieën pas vanaf zeven maanden voorzichtig bijvoeding gekregen, maar geniet nu volop van alle hapjes. Ze eet alles via de Rapley methode.

Ben gewoon benieuwd waarom je nu wilt overstappen....

Groetjes Nynke
Op http://www.borstvoeden.net deel ik mijn ervaringen met andere borstvoedende ouders
Op http://www.borstvoedingsforum.nl kan je terecht met al je vragen over het geven van borstvoeding

alsjeblieft niet weer die discussie over bv en kv! Hier wordt gewoon een vraag gesteld over het overstappen, waarom moet er dan meteen weer gevraagd worden waarom en wil je toch niet nog even doorgaan?
geef gewoon antwoord op de vraag zonder weer voorzichtig te pushen richting borstvoeding!
Sorry dat moest ik even kwijt. Ik heb op het forum zoveel discussies gelezen hierover, borstvoedende en flesvoedende mama's moeten hier niet zo'n punt van maken.

En om nu de vraag te beantwoorden: overstappen op een niet hypo-allergene voeding scheelt al heel veel in de kosten, maar is alleen verstandig als bij jou en je partner geen allergieeen voorkomen of voorkwamen. Zowel heeft je baby een verhoogd risico op allergieen en kun je dus beter wel hypo-allergene voeding gebruiken.
Voor zover ik weet zijn er van de goedkope merken geen HA producten te koop. Wil je standaard voeding, dan schijnen alle merken zo'n beetje even goed te zijn, en kun je dus rustig een goedkoop merk nemen (Kruidvat of Similac bijvoorbeeld). Deze voeding  moet aan zulke strenge eisen voldoen dat ze allemaal goed zijn.

groetjes, en succes!

Ellen

Beste Ellen,

Ik push niet, ik stel een vraag. Of ze over wil stappen of niet, is haar beslissing en dat zeg ik ook duidelijk. Maar soms kan een beetje meer info over iets waar je tegen aan loopt, je helpen te doen wat je wilt doen.

Als zij wil overstappen, prima, maar als er iets is wat niet lekker loopt en ze weet daar geen oplossing voor en er wordt geen hulp geboden, is dat jammer. Jammer omdat er nog teveel moeders zijn die vanwege gebrek aan goede hulp gestopt zijn met de borstvoeding en achteraf heel veel spijt hadden. Die zeggen nu, had ik maar geweten dat....

Een open vraag stellen is geen discussie openen, is niet pushen om BV te blijven geven.... is gewoon een helpende hand bieden. Heeft ze die niet nodig, prima, dan gaat ze er verder niet op in.

Groetjes Nynke

Hoi mama Bal,

Ik moet helaas overstappen op flesvoeding. Ik heb vier maanden met veel moeite bv gegeven en dan ' s avonds een flesje. Maar tijdens vooral de laatste controle op het cb bleek dat mijn jongetje alweer nauwelijks zwaarder was geworden. Dat speelde al maar nu is hij van 4960 gram naar 5060 gegroeid in vier weken en dat is veel en veel te weinig en hij zat al met 4960 onder de groeicurve en nu dus helemaal.
Ik heb gewoon niet genoeg voeding voor mijn kleine mannetje en dat is gewoon heel erg jammer. Ik moet dus gewoon afbouwen. En eigenlijk geeft het me ook wel een beetje rust, want in vier maanden is het nooit makkelijk gegaan helaas. Voorlopig zal ik wel proberen in de ochtend en in de avond nog een bv te geven, maar ik merk nu al aan mijn kereltje dat het niet voldoende is voor hem helaas.

Groetjes Hanneke

Terug
Bovenaan