Tips voor voeding

<p>Hallo!</p><p>Mijn dochter is nu 12,5 maand. Ze begint een beetje tegen te werken qua voedingen; fruitpotjes wilt ze niet meer, ze wilt het ene moment alles zelf eten en dan weer niet. Ook vind ze de ene dag haar koekjes lekker maar als je haar dan na een aantal keer dat weer geeft wilt ze het niet meer. </p><p> </p><p>Ook weet ik nou niet echt wat wel of niet mag. Want ze mogen in principe alles vanaf 1 jaar máár niet te veel kruiden/zout/rauw vleessoorten etc. Ik ben dus een beetje het overzicht kwijt.</p><p>Mijn vraag is dus: Wat mag een dreumes allemaal hebben qua fruit, lunch, tussendoortjes, avondeten & qua drinken??!!</p>

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/dreumes-en-peuter.aspxHet voedingscentrum heeft heel praktische info over gezond eten voor een dreumes. Wat betreft het tegenwerken... Het kan zijn dat ze grenzen aan het zoeken is en haar eigen mening aan het vormen is, dat is juist goed (maar niet altijd fijn voor paps en mams) en ze heeft recht op het krijgen van die grenzen. Er zijn een aantal vaststaande feiten bij een dreumes. 1, het lievelingseten van vandaag hoeft niet het lievelingseten van morgen te zijn. 2, ze willen alles zelf doen, behalve als ze geholpen willen worden. 3, het eten van mama is altijd lekkerder, ook al is het hetzelfde als op haar bord. En zo zijn er nog wel een paar. Houd zoveel mogelijk vast aan jullie structuur, dat geeft duidelijk en maakt eetmomenten voorspelbaar. Jij bepaalt wat en wanneer er gegeten wordt, maar zij mag de hoeveelheid bepalen (niets is ook een hoeveelheid). Leg rustig uit wat de consequenties zijn van het tegenwerken (je krijgt nog ... minuutjes om je fruit te eten, daarna ruim ik af). Geef niets ter compensatie, maar ontneem ook niets (geen toetje weglaten omdat ze haar groenten niet heeft gegeten, eten is geen middel om mee te straffen of om te belonen). En geef haar keuzes zodat ze het gevoel heeft in control te zijn (wil je appel of banaan? Ze kan zelf een keuze maken, maar dat er fruit komt staat niet ter discussie. Hetzelfde geldt voor avondeten en broodbeleg, wil je pindakaas of kipfilet?). Voorkom altijd strijd aan tafel, die wint je dochter namelijk altijd. Ze is nu eenmaal geen kalkoen waar je tegen de zin in eten in kan stoppen. En geef complimenten over het gedrag, maar niet over het eten (wat zit je netjes aan tafel bijvoorbeeld) Heb je hier wat aan?

Terug
Bovenaan