Tips voor zelf spelen...

...Nynke is niet zo'n ster in zelf spelen. Ze wil altijd dat er iemand bij komt zitten en meedoet. Nu hebben we daar niet altijd tijd voor (of zin in). Ik vind het belangrijk dat ze ook zelf goed leert spelen. Met andere kindjes erbij speelt ze een stuk beter. In de box wil ze ook niet echt meer...

We zijn wel bezig met een echt speelhoekje (tafeltje en stoeltjes) en ik zit te denken om misschien wat ander speelgoed aan te schaffen, misschien dat dat helpt...

Hebben jullie nog tips?

Groetjes,
Patty mv Nynke (16 mnd precies vandaag)

Ik bedoel het niet verkeerd hoor,maar is ze ook gewend om vermaakt te worden?
Ik heb nl.een vriendin waarvan haar dochtertje ook moeilijk zelf kan spelen,omdat mijn vriendin altijd veel samen met haar speelde.
Nu ziet ze in dat er wel veel huishoudelijke taken ed blijft liggen en ze niet aan haar zelf toe komt.
Maar die kleine accepteert natuurlijk niet zomaar dat er niet zoveel meer met haar gespeeld wordt.
Ze doet er verder niet veel aan en laat het volgens mij maar zo.

Delano kan juist heel goed zelf spelen,maar die is ook gewend dat er niet constant met hem gespeeld wordt.
Ik speel wel met hem natuurlijk,maar wanneer het mij uit komt,en niet wanneer hij dat wil.

Je zou inderdaad kunnen proberen om het speelgoed interessant te houden,dat je het afwisselt,een deel bijv.naar boven en een deel naar beneden,en af en toe een paar dingen omwisselen.
Succes in ieder geval!
Groetjes Tanja.

Nee eigenlijk is ze helemaal niet gewend dat wij altijd met haar spelen. Want ik doe gewoon ondertussen het huishouden en ze gaat ook naar het KDV en naar Oma (totaal 3 dgn per week) Van de Oma's hoor ik wel dat ze redelijk speelt, maar bij ons doet ze het niet zo...

Eerst speelde ze een stuk zelfstandiger (toen ze nog baby was en niet echt rond kon kruipen/lopen). Misschien is het een fase ofzo...

Dus meer tips zijn welkom!

groet,
Patty

Hee Patty,

Wat ik meestal doe als ik bezig ben en Puck komt aan mijn broek trekken of wil opgepkat worden is even bij haar knielen en uitleggen dat mama nu even iets moet doen, dat ze even zelf moet spelen en dat ik als ik klaar ben met haar een boekje ga lezen (of iets ga bouwen ofzo). Dat doe ik dan ook echt na tien minuutjes, zo krijgt ze er vertrouwen in dat ik na een tijdje ook echt tijd voor haar heb. Ik merk nu ik dit doe dat ze steeds langer zelf speelt en mijn uitleg steeds beter accepteert. Als je je er steeds aan houd krijgt je kindje vertrouwen in deze methode. Misschien het proberen waard?
Succes!
Liefs, Marcia mv Puck

Hoi,

Ik doe eigenlijk het zelfde als Marcia, even vertellen dat ik straks kom spelen maar eerst dit of dat moet doen. Ook zeg ik vaak tegen haar ga maar even spelen. Tess wil graag op je hangen en stoeien dan heeft ze echt een zetje in de rug nodig. Het helpt ook als ik zeg ga maar even met je pop spelen of wat dan ook, dan heeft ze een idee wat ze kan gaan doen.

Tess is er ook niet heel goed in, nooit geweest, bij oma wel beter dan bij mij. Deze methode lijkt te werken.

Succes!

Groetjes Nanda

Je kan ook proberen om haar te laten "helpen". Dan is ze toch bezig. Bijv. als jij gaat stoffen, geef haar ook een doekje en doe voor wat je doet, dan zal je zien dat ze het na gaat doen. Heel leuk om te zien en ze zijn apetrots dat ze mama helpen.

Hi,

Ik doe ook eigenlijk hetzelfde als Marcia. Maar daarnaast doe ik het vaak van juist bewust vantevoren. Als ik weet dat ik nog het e.e.a. moet doen speel ik eerst bewust een half uurtje met ons mannetje (bijna 1,5 jaar). Daarna zeg ik dat hij nu zelf even moet spelen, omdat mama even iets anders moet doen. Ik merk ook dat hij er soms moeite mee heeft als ik teveel loop en in de weer ben in huis. Net alsof hij dan onrustig wordt van mij. Wanneer ik dan op de bank een boek of tijdschrift ga lezen gaat hij heerlijk in d buurt zelf spelen. Wat ook werkt is tegen hem praten wanneer je zelf bezig bent. Tijdens het inruimen van de vaatwasser klets ik veel met hem (vb. Wat zegt de koe? Waar is de klok, wat zegt de klok etc........)

Verder denk ik ook dat het een fase kan zijn. Zelf heb je ook het ene moment meer behoefte aan een ander dan de andere keer.

Groetjes Charlotte

Hoi Patty,
Ik ken Nynke natuurlijk helemaal niet, maar als ik jouw verhaaltje lees vraag ik me af of je misschien niet te veel van haar verwacht. Het is geen aanval hoor, maar ik heb met Julian ook wel eens gedacht: jongen, ga toch eens spelen (ipv aan mijn broekspijpen te hangen), en dan hoorde ik een dag later van oma: Wat kan hij toch leuk zelf spelen .
En eigenlijk kan hij dat ook best heel goed, zeker voor zijn leeftijd. Maar soms komt hij net op die momenten dat het mij helemaal niet past om aandacht vragen en wil hij met mij spelen. Ik heb dan wel eens het gevoel dat ik hem constant bezig moet houden, maar dat is een gevoel, als ik er objectief naar kijk (bij wijze van spreken met de klok erbij) dan valt het eigenlijk wel reuze mee.
Dit idee kwam bij mij naar boven, omdat je schrijft dat ze bij oma's wel zelf speelt. Misschien ervaren de oma's het anders dan jij, terwijl ze bij hun net zo lang zelf speelt als bij jou.

Maar goed, je vroeg om tips. Ik wissel het speelgoed ook af, de helft ligt voor het grijpen, de andere helft in de kast, en af en toe haal ik wat "nieuws" uit de kast. Soms helpt het ook als ik zeg: "waar is de bal?". Julian gaat dan op zoek naar de bal en is weer eventjes zoet. De meeste tijd verdrijft hij tegenwoordig met zijn loopfiets en de stereo... En ik "vlucht" ook vaak naar buiten, wandelen, fietsen, eendjes voeren, kinderboerderij, boodschappen doen, als Julian te lang thuis is wordt hij chagerijnig (tja, wat een karaktertje al he?).

En tot slot: als ze echt niet alleen speelt, bedenk dan dat het waarschijnlijk toch een fase is en dat het dus weer overgaat!

Groetjes,
Ellen m v Julian

Terug
Bovenaan