Tips voor zindelijkheidstraining

<p><span style="caret-color: #ffffff; color: #ffffff; font-family: UICTFontTextStyleBody; font-size: 14px;">Mijn zoontje van bijna 2,5 zit sinds 2 weken ineens op het potje en vooral de avondplasjes gaan goed. S middags ook regelmatig. Gedurende de dag heeft hij er nog geen tijd voor haha. Ik wil nu wel gaan doorpakken, want de interesse is er zeker. Daarom ben ik op zoek naar tips. Hoe hebben jullie het aangepast/opgebouwd? Weet niet zo goed hoe nu verder te gaan en hoe gaan jullie ermee om als ze moeten plassen als je op bezoek bent bij iemand? Een potje meenemen doe je niet. </span></p><div style="caret-color: #ffffff; color: #ffffff; font-family: UICTFontTextStyleBody; font-size: 14px;"> </div><div style="caret-color: #ffffff; color: #ffffff; font-family: UICTFontTextStyleBody; font-size: 14px;">Ik hoor graag jullie tips ?</div><p> </p>
 
Thuis op vaste tijden op het potje zetten. Voor en na het slapen, na het eten, als je weggaat, als je thuis komt. 
Ik neem als ik op bezoek ga wel potje of brilverkleiner mee, of doe mijn dochter toch nog een luier aan(afhankelijk van waar we op bezoek gaan). 
 
Ik heb thuis de luier maar gewoon uitgedaan toen ik merkte dat ze er aan toe was. Dat ging al snel heel goed!
Alleen deed ik buitenshuis en naar het kdv nog wel een luier aan. Na een dagje kdv had ze dan thuis ineens veel ongelukjes. Alsof ze het weer een beetje vergeten was. Meteen helemaal stoppen met de luier was denk ik beter geweest. 


Ik had “geluk” met de corona lock down. Geen kdv en hele dagen thuis. Toen werd te luier niet meer gebruikt en werd ze officieel zindelijk.
Maar ik vond het ook lastig hoe te beginnen.. Misschien kun je je zoontje thuis ook zonder luier laten spelen? En dan het potje in de kamer zetten zodat hij ook meteen kan gaan als hij moet? Succes!
 
Wij hebben afgelopen voorjaar de zindelijkheistraining gedaan. We merkten al aan onze zoon dat hij geen ongelukjes meer had als hij sochtends naakt rondliep. Toen het een paar dagen prachtig weer was en ik niet hoefde te werken, zijn we met de training begonnen. Hij kon een sticker verdienen voor ieder plasje/poepje. Na 10 stickers, kreeg hij zijn 1e ballon. In verloop van tijd opgehoogd naar 20 stickers voor een ballon. Na 2 A4 papiertjes vol, heeft hij een fietsbel gekregen en toen wat het klaar met beloningen.
De eerste 2 dagen van de training heeft meneer half naakt rondgelopen (als hij wel een onderbroek aan had maar geen luier liet hij het namelijk ook lopen). Dus 2 dagen gewoon bij huis gebleven en in de tuin lekker spelen ipv naar de speeltuin ofzo. Dat ging toen prima. Daarna met onderbroek & broek aan. Ging goed en hij was super trots. (buurkindjes kwamen ook vragen; "heb je al weer een ballon?" en de meneer "nee, ik moet nog 3x plassen" :D. ) Hij gaf het zelf aan wanneer hij moest. Verder hadden wij de regel voor het slapen gaan en voordat we op pad gaan buitenshuis. Een luier krijgt hij alleen voor het slapen. In de auto bijvoorbeeld geen luier, wel een extra zeiltje in zijn autostoeltje gelegd. 
Verder lekker je zoontje aanmoedigen, boekje meenemen naar de wc voor de grote boodschap, en het niet erg vinden als er af en toe een ongelukje gebeurd. 
Bij de grootouders zijn potjes voor de kleinkinderen. Bij anderen gaat hij gewoon staand plassen, want de grote wcbril vindt hij wel wat eng. Binnenkort gaan we op vakantie, dan neem ik de kleine wcbril wel mee.
Veel succes!
 
Hallo, 
Wat een interssant topic. Ik denk dat de belangrijkste punten hierboven al vernoemd zijn. Hier vindt je nog enkele leuke tips over hoe jij, je peuter nog meer kan stimuleren, en van de zindelijkheidstraining een aangename ervaring maakt voor zowel mama als kind
Succes en laat ons zeker nog iets weten over hoe je het nu hebt aangepakt!  ?
 
Terug
Bovenaan