Tips: wel naar buik rollen, niet terug

<p>Hoi dames!</p><p>Onze zoon van 5 maanden kan sinds 2 weken rollen van rug naar buik (superknap!) maar vervolgens komt hij niet terug. Hij gaat wel elke keer meteen huilen omdat hij terug wil. Gevolg is dat wij de hele dat bezig zijn hem op zijn rug terug te leggen en hij 10 seconden later wéér op zijn buik ligt ? Zucht!! Buikligkussen hebben we, vindt hij opzich wel leuk, maar ook heel kort. Lokken met een speeltje dan draait ie gewoon rond op z’n buik. Het kost veel energie, aangezien we ook een 2-jarige hebben rondlopen en het huishouden moet gedaan worden. Onze dochter kon al van buik naar rug voordat ze rug naar buik leerde. Heeft iemand de gouden tip waarmee we hem kunnen stimuleren terug te rollen? Op internet vind ik alleen tips voor rug naar buik ?</p>

Geen tips, maar hetzelfde ervaren bij ons zoontje. Hij heeft nooit echt de moeite genomen om te leren terugrollen, hij wilde veel te graag kruipen dus was meer bezig met zijn beentjes onder zijn buik te krijgen. Wellicht bij jullie ook het geval. Maar begrijp dat het veel energie kost op deze manier.

Ook geen tips. Hier rolde mijn jochie al vanaf maand of 3,5-4 naar buik en nooit teruggerold. Was wel snel met knieën optrekken en oefenen wat betreft kruipen en dat gaat nu als een speer (8 maanden). Niks is meer veilig. Maar ik hem heel vaak moeten terugrollen als hij het zat was. Frustrerend maar het gaat over.

Je kan proberen het trucje te leren door tegen de schouder te duwen, het zware hoofd volgt dan en de rest van het lijf erachteraan. Mogelijk valt het kwartje dan.

Nee, mijn dochters hadden dit ook wekenlang en ineens viel het kwartje. Een erg lastige periode vond ik het, dan ben je er continu druk mee... succes! Ik deed ze die hele periode maar wat extra in de wipstoel ;)

Ja, geduld hebben... ?
Er kan gerust weer een maandje tussen zitten voor hij dat zo af en toe gaat doen. Mijn dochter kon met 3 maanden rollen naar buik, maar vergat dat ook vaak weer. Bij 6 maanden bleef het goed hangen en deed ze de hele dag niets anders, en ook in paniek dat terug niet lukte. Pas 5 weken later ging ze af en toe terug rollen, het zag eruit alsof ze dit altijd al kon. Maar ze deed het nog niet vaak. Het kostte nog een week of 2 voordat ze door kreeg dat ze zich met rollen kan verplaatsen. En sindsdien rolt ze door, rol rol rol de kamer door. 
Ik heb gevonden toen dat je de beweging uit kan lokken door je baby naar een speeltje hoog boven het hoofd te laten grijpen. Dat ze hun armpje echt naar boven moeten strekken en daarbij hun hoofdje opzij kantelen. Dan is het een kleine stap om verder te 'vallen' en ligt je baby weer op zijn rug. Het duurde hier inderdaad even voor ze zo sterk was dat ze gecontroleerd die beweging kon maken (het reiken, niet rollen). 
Maar waar ze ging terugrollen: ons bed. Misschien geen angs om zich te bezeren? En door het matras wat in te deuken kon ik de zwaartekracht laten helpen. Niet zonder toezicht natuurlijk.

Soms hebben ze die frustratie even nodig om zelf tot actie te gaan komen om iets te leren. Dus ik zou zeggen, niet steeds terug rollen, maar echt een poosje laten liggen, ook al vind hij dat niet leuk (natuurlijk niet elke keer zodat hij hele dagen gefrustreerd ligt te mopperen...)

Ja inderdaad. Wat hierboven wordt gezegd! Die frustratie is echt nodig om de kracht te kunnen krijgen om terug te gaan rollen. Ik hielp ze nooit eigenlijk.... ja oké soms als het huilen me teveel werd... als jij steeds helpt duurt het misschien wel langer voordat hij het zelf gaat doen... 

Terug
Bovenaan