Tips zwangerschapsdiabetes

Hoi,

Ik heb de diagnose zwangerschapsdiabetes en ben eventjes helemaal van de kaart.

In het begin leek het allemaal nogal mee te vallen. Waardes waren nauwelijks verhoogd, maar wel te hoog om goed te zijn. Ik kreeg een afspraak bij de verpleegkundige en de diëtist die mij meldden dat ik moest prikken om mijn suiker in de gaten te houden en zoveel mogelijk de snelle suikers moest schrappen.

Zo gezegd, zo gedaan. De waardes bleven overdag allemaal netjes binnen de grenzen, maar elke ochtend is mijn bloedsuiker te hoog (soms maar heel nipt erover, maar toch erover).

Ik dacht dat het wel niet zo veel kwaad zou kunnen omdat het maar nipt was en alleen 's ochtends, dus mijn lichaam maakt wel insuline aan. Fout gedacht. Afspraak bij de endocrinoloog kwam erop neer dat ze mij onmiddellijk op insuline wilde zetten.

Dat is wel het laatste wat ik wil! Ik wil absoluut niet ingeleid worden (al twee bevallingen zijn ingeleid en ik krijg heel hoge koorts van die medicatie waardoor de bevalling heel moeizaam is en ik nauwelijks energie heb).

Nu is de afspraak dat ik nog één week probeer met op mijn voeding te letten of ik de ochtendwaardes naar beneden krijg.

Zijn er tips over hoe ik dit best aanpak? Ik eet 's avonds op een normaal uur (rond 18u) en ik eet 's avonds helemaal geen koolhydraten meer. Overdag eet ik heel weinig koolhydraten en enkel de trage (volkoren) varianten. Ik beweeg elke dag minstens 30 minuten. Ik ben een beetje wanhopig, want ik wil absoluut niet ingeleid worden!

Alvast bedankt

Wat vervelend dat je zwangerschapsdiabetes hebt. Zelf heb ik het ook gehad afgelopen zwangerschap. Mijn diëtiste benoemde dat als je nuchtere waarde te hoog is je juist in de avond extra moet eten! Ik pakte dan ook altijd rond 21:00 uur nog een bak volle kwark (10% vet) met fruit en noten. Belangrijk is om binnen een uur voordat je gaat eten nog vetten en eiwitten eet. Als je namelijk te lang nuchter bent gaan je suikers ook pieken!
Dus hoe tegenstrijdig het ook klinkt, juist 's avonds wat meer eten kan helpen om je nuchtere waarde omlaag te krijgen. Dit is in ieder geval wat mijn diëtiste toen benoemde :) 
Heel veel succes en ik ga voor je duimen dat je nuchtere waarde omlaag gaat en je niet ingeleid hoeft te worden! 

Ik zou nog een keer je diëtist bellen en vragen of ze nog meer tips heeft.
Ik heb idd ook wel eens gehoord dat je in de avond ook nog wat moet eten maar dan kan ze je vertellen wat precies. 

Sluit me aan bij voorgaande dames, ik had bij m'n eerste ZD en nu deze keer niet, waarbij toen ik de OGTT moest doen de verloskundige ook aangaf juist in de avond wel nog iets van kh te eten /überhaupt te eten omdat de ochtendwaarde juist kon verhogen.. 
Balen zeg ik snap de spanning, wil zelf ook als het even kan absoluut niet alweer ingeleid worden.. succes mama!!

Ik kreeg inderdaad ook de tip om meer eiwitten en noten te eten om de bloedsuikerspiegel in balans te houden.. werkt bij mij heel goed! Veel minder pieken in mijn curves. Hopelijk lukt het jou ook, heel veel succes!

Terug
Bovenaan