Tips?

<p>Hoi!</p><p>Ik weet vanaf vandaag zeker dat ik zwanger ben. Dit word mijn eerste kindje dus alles is nieuw voor mij. Hebben jullie tips voor mij? </p><p>Liefs,</p>

Van harte gefeliciteerd!!! 
Misschien handig om na je huisarts te gaan? Die vertel je alle info die je nodig heb. Afspraak maken bij verloskundige. Je kan alvast beginnen met foliumzuur slikken als je daar nog niet mee begonnen ben. 
Ook opletten met bepaalde voedsel en roken/alcohol. 
Geniet van je zwangerschap! ???

Gefeliciteerd!
Tips hangen heel erg af van welke kwaaltjes je last krijgt, maar praktisch gezien: Heb je een idee hoe veel weken je nu zwanger bent? Zoek een verloskundige bij je in de buurt en neem sowieso alvast contact op. Vanaf 7-8 weken maken de meeste praktijken hun eerste afspraak + echo. Daarna wijzen alle praktische dingen zich waarschijnlijk vanzelf :) Mocht je vóór je eerste afspraak ergens erg onzeker over zijn of last van hebben, kun je ook gelijk de verloskundige die je hebt gekozen bellen. Dat is voor iedereen wel fijn: jij hebt 1 aanspreekpunt voor alles rondom je zwangerschap, en je verloskundige is gelijk op de hoogte van alles waar jij last van hebt!

Gefeliciteerd!! Nu kun je contact opnemen met een verloskundige. (Bij mij in de buurt is per dorp ingedeeld bij welke praktijk je terecht kunt. Kom je er niet uit, dan weet je huisarts het vast wel) Zij helpt je goed op weg en kan je eerste vragen beantwoorden. Ze zal ook een afspraak voor een kennismakingsgesprek met je maken. 
En verder.. geniet van je roze wolk! Oja.. en ik heb gelijk de Zwangerschap+ app op mijn telefoon gezet. Leuk en informatief en elke dag nieuwe blogjes.

Gefeliciteerd!
Een handig hulpmiddeltje is de oudersvannu app op je telefoon, deze volgt je kindje per week en geeft regelmatig tips waar je aan moet denken qua regeldingetjes, ook is het mogelijk via een lijstje af te vinken wat je allemaal al geregeld hebt.
Verder kun je via het voedingscentrum een tabel downloaden wat je wel en niet mag eten en zijn de mama compleet tabletten van davitamon een goede ondersteuning tijdens de zwangerschap. handige website verder met goede informatie en een leuke zwangerschapskalender vind je op 24baby.nl 
Het lijkt in het begin allemaal veel wat je moet doen en regelen maar je hebt ook even de tijd om veel dingen te regelen, neem die tijd ook:) Doe verder vooral wat goed en prettig voelt voor jezelf en probeer zoveel mogelijk te genieten van je zwangerschap! 

Ik vergeet er alleen nog bij te benoemen dat het een goed idee kan zijn om even naar je zorgverzekering te kijken :) Het kan echt een verschil maken om 1 jaar een aanvullende verzekering te nemen voor de zwangerschap/bevalling/kraamperiode mocht je deze nog niet hebben natuurlijk. Succes :)

Terug
Bovenaan