tja, uhm...hellup?

hallo dames,

kheb me ff een paar dagen op de achtergrond gehouden, maar heb ff een vraag waar ik jullie hulp bij nodig heb. ik was gisteren bij een collega op visite en die zei het volgende: (ze heeft 2 jaar moeten wachten op een zwangerschap, maar heeft nu een kleine van een half jaar!)
ze zei dus: iedereen heeft een cyclus van 28 dagen ongeacht wanneer je eisprong is.

ik weet sinds 3 weken dat ik mijn eisprong heb op dag 18/19. en ik tel er vanaf dan 14 dagen bijop om op mijn nod uit te komen.
maar hoe zij het zegt hoef ik dan dus maar door te tellen totdat ik bij dag 28 ben??????? dat zijn dan nog maar 10 dagen?????

wie heeft het nou juist? ze brengt me helemaal van de waps zo!!
bedankt
xx kimpansee

Het is onzin dat iedereen een cyclus heeft van 28 dagen. Wat wel een regel is is dat ongeveer 14 dagen na de eisprong je menstruatie op gang komt als je niet zwanger bent. Als jij je eisprong op dag 18/19 hebt dan is jouw vruchtbare periode ook rond die dagen en is begint je menstruatie ongeveer op dag 32/33. Klopt dat?

Hoi Kimpanxee, volgens mij heeft je vriendin geen gelijk, ik denk dat de anoniem hierboven gelijk heeft. Je krijgt 10 tot 14 dagen na je eisprong je menstruatie dus als je een cyclus hebt van 50 dagen heb je op ongeveer dag 36 pas je eisprong, niks 28 dagen dus. Een vriendin van mij had ook een lange cyclus toen ze dus zwanger bleek te zijn, en de huisarts na de laatste menstruatiedatum vroeg rekende deze uit dat ze al 10 weken was, uit de echo bleek ze echter pas 7 weken te zijn. Dit kwam dus door haar lange cyclus en dat je hoe lang deze ook is die 10 tot 14 dagen voor je nod je eisprong hebt. Ben ik duidelijk geweest of schrijf ik het erg warrig op? Nou ja ik hoop dat je het begrijpt anders hoor ik het wel.

Liefs Molly.

Hoi Kimpansee,

Nee, das echt onzin hoor. voor het gemak wordt altijd uitgegaan van een gemiddelde cyclus van 28 dagen waarbij je je eisprong tussen dag 14 en 18 hebt. Bij heel veel vrouwen is dit afwijkend, kijk maar eens op dit forum.
Ik heb altijd al een langere cyclus gehad, onder invloed van hormonen rond dag 20 eisprong en dag 32/33 menstruatie. Nu zonder hormonen ongeveer dag 19 eisprong en dag 32/33 menstruatie dus het is onzin dat ik ook een cyclus zou hebben van 28 dagen.
Ik snap niet hoe je collega daar bij komt hoor, en hoe ze dat dan bedoeld.

Zoals jij het voor jezelf uitrekend is goed hoor, alleen kan het wel zijn dat je de ene keer 12 dagen na eisprong menstruatie hebt en andere keer bijv. pas na 15. Ook dit kan per vrouw verschillen.

Succes
Joan

Hoi, ik denk eigenlijk dat je collega de tijd tussen het begin van het rijpen van het eitje en de eerste dag van de menstruatie bedoelt. Zou best kunnen dat bij vrouwen met een langere cyclus het begin van de rijping niet begint op de dag dat ze ongesteld worden maar pas een paar dagen later. Als je het zo bekijkt, kan het dus kloppen wat ze zegt, maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En wat maakt het uit hoe lang een cyclus duurt?? Het belangrijkste moment is de eisprong en die is toch echt altijd 12 tot 16 dagen voordat je ongesteld wordt!

Liefs, el.

Klopt echt niet hoor. Mijn HA en mijn Gyn hebben me verzekerd dat er tussen de eisprong en je ongi 14 dagen zitten en dat dit het enige vaststaande gegeven is wat we hebben.
gr.Inge

Bij iedereen is het heel verschillend,als het zo was dat iedereen een cyclus had van 28 dagen zouden we allemaal netjes op tijd ongesteld worden en een eisprong hebben.Ik had ook een onregelmatige cyclus,soms was ik 3 weken aan een ongesteld en andere keren sloeg ik gewoon weer een maand over,bij mij was dit wel te wijten aan de prikpil.maar iedereen heeft dus een andere cyclus!!!

wannneer je eisprong is hangt er ook vanaf trouwens,tussen de 9e en de 14e dag!!! als het allemaal zo makkelijk was hadden jullie allemaal al lang zwanger geweest....

Terug
Bovenaan