To do lijst na bevalling

Pfffffffffffff.......dat zijn nou echt de minder leuke dingen vindt ik, mijn hoofd stond daar nou echt niet naar. Gelukkig heeft mijn man dit allemaal geregeld na de bevalling.

Hoi,

Wij hebben de dag na de geboorte eerst onze zoon aangegeven bij het geboorteloket.  Aanmelden voor je  ziekenfondsverzekering kun je tegenwoordig al via internet doen. En na het weekend (was donderdags bevallen) heb ik de huisarts gebeld omdat je de eerste dagen   na de bevalling onder controle staat van de verloskundige. Ik kan je alleen maar zeggen hoe wij dit hebben gedaan. Hoop dat je er iets aan hebt.

Succes Pien

Dat is mannenwerk toch?

Maar t is wel handig om een lijstje te hebben wat er allemaal geregeld moet worden.

- bijschrijven ziektekostenverzekering
 - aanmelden geboorteloket
 - aanvragen kinderbijslag
 - ......

Wie vult aan?

Ik heb de WA en inboedel al voor de geboorte aangepast.
Veel instanties heb ik een geboortekaartje gestuurd om het rond te hebben:
- huisarts
- werkgevers
- UWV
- Kinderopvang

Mijn vriend heeft ons kind aangegeven bij de gemeente en een brief naar de zorgverzekeraar en overlijdensverzekering.

Voor de kinderbijslag krijg je van zelf een brief die je moet invullen dus dat komt wel.

Ik moet zeggen dat ik het meer werk vond om alle geboortekaartjes in de envelop te stoppen dan de rest.

- gegevens doorgeven aan de drukker voor de kaartjes (of als je zelf maakt via bijv. geboortepost.nl die invoeren en de kaarten dus afhandelen)
- aangifte van de geboorte bij de gemeente (kan in sommige steden in het zhuis als je daar bevalt, maar lang niet overal). Zij geven de geboorte door aan Soc.Verz.Bank dus voor de kinderbijslag hoef je niks te regelen.
- brief bij de huisarts afleveren (je krijgt van de VK dan wel zhuis een brief mee, de huisarts weet dan direct genoeg).
- aanmelden bij de ziektekosten verzekering (telefoontje of i-net is voldoende)
- bij zhuis bevalling de gegevens van de ziektekosten verzekering van je kindje doorbellen ivm de rekening
- je kindje bijschrijven op de uitvaartpolis (is niet iets waar je teveel bij stil wilt staan, maar toch wel verstandig om die paar minuten die het kost er voor uit te trekken).

Verder kan het zijn dat jullie pensioenfondsen gegevens willen zodat bij vroeg overlijden van 1 van jullie het kindje recht heeft op een wezenpensioen, maar dat zijn van die dingen die kunnen best ook na de kraamweek geregeld worden.

groetjes,
Marije

Terug
Bovenaan