tobben met voedingsschema baby 3 weken graag advies

Hallo,

Ik ben enorm aan het tobben met de flesvoeding van mijn zoontje van 3 weken. Volgens het consultatiebureau moet/kan ik naar voeden om de 4 uur ipv 3 uur en zou het normaal zijn om 1 nachtvoeding te geven. Het advies was om meer voeding te geven waardoor hij minder honger zou hebben en daardoor langer zou wegblijven.
Mijn zoontje denkt daar anders over… Hij komt om de 3 uur met uitzondering van een voeding overdag, dan zit er wel eens 4 uur tussen. Hij krijgt nu 125 ml per fles en dat 7 a 8 keer per dag. Voor zijn gewicht (4 kilo) is dat dus eigenlijk teveel. Hij drinkt ze nagenoeg allemaal leeg, alleen de laatste fles van 23.00 gaat heel moeizaam (dat is de enige voeding waarvoor ik hem wakker moet maken!). Ik probeer dus te rekken dmv een speentje maar dit gaat behoorlijk lastig. Daardoor is er totaal geen regelmaat in de tijdstippen. ’s Nachts komt hij meestal om 200 en 500. Ik ben, ook door een zware laatste maand van de zwangerschap en een lange bevalling, nu helemaal gesloopt. Wil graag regelmaat en het liefst om de 4 uur, en 1 nachtvoeging maar hoe pak ik dat aan? Wie geeft me het juiste advies of wil zijn/haar ervaringen delen? Bij voorbaat dank!

Noor

 
Hoi Noor,

Ik snap dat je over wilt naar om de vier uur voeden. Je zegt dat je kindje vier kilo weegt en dat dat dus zou moeten. Ik zalmijn verhaal vertellen. Ik hoop dat het je gerust stelt.
Mijn zwangerschap was klote en ik was al maanden uitgeput dus dat gevoel ken ik wel. Mijn zoon is geboren en woog 4250 gram. In het ziekenhuis moest ik om de vier uur voeden maar thuis redde ik niet en het CB zei dat ik om de drie uur een fles moet geven. Dat heb ik echt een week of 5 gedaan. Mijn zoon had dat nodig. Uiteindelijk gaf hij zelf aan dat hij om de vier uur wilde. Hij is nu 15 weken en komt nog steeds om de 4 uur maar slaapt sinds 4 weken 's nachts door. Vandag zei het CB dat hij nog steeds 5 voedingen van 180cc nodig heeft. De nachtelijke onderbrekingen zijn vermoeiend maar blijf overdag met je kindje mee rusten. Ook al werkt je partner, laat hem ook eens een hele nacht orgen en slaap eens in de week op de logeerkamer. Klinkt raar maar af en toe heb je het nodig om er daarna weer volop tegen aan te gaan. Er n allerlei manieren die er toe leiden om je kind snel door te laten slapen. Maar je kindje is nog zo klein en heeft je zo enorm nodig. Op dit moment bepaald hij het ritme en dat is echt normaal hoor.

Succes ermee

Liefs
Patricia

 
Beste Noor,

Dat is ook toevallig, ik had precies hetzelfde geschreven kunnen hebben vorige week. Ons zoontje is nu 4 weken oud en woog vorige week evenveel als jouw kindje en kreeg ook dezelfde voedingen en kwam op dezelfde tijdstippen. Volgens mij moeten we gewoon even geduld hebben. Ons zoontje heeft afgelopen nacht om 22:30 een voeding gehad, toen om 02:45 en daarna om 06:30 uur vanmorgen. Er komt langzaamaan wat meer tijd tussen 's nachts en hij zit nu ook al op 7 voedingen ipv 8. Vanavond gaan we proberen om hem 150 ml te geven en dan eens kijken hoe laat hij wakker wordt voor de volgende voeding. Vergeet  niet om ook nog van je kindje te genieten. Dat lijkt best lastig, met dat druk bezig zijn met voeding, krampjes,  kraambezoek en natuurlijk je moeheid, maar het is ook zo belangrijk! Heel veel sterkte!

Liefs van Winnie
 
Hoi Noor,

Ik ken je gevoel helemaal. Ik heb een zoontje van 23 weken en hij krijgt sinds drie weken zijn voeding om de 4 uur. Ongeveer 4 uur. Soms 3.5 uur soms 4.5 uur. Ik kijk nu vooral naar de behoefte van hem. Ik geeft nu wat fruit erbij dus zo overbrug ik de 4 uur. Enzo drinkt namelijk geen grote flessen. Ook al bied ik hem 180 cc aan hij stopt altijd precies bij 150cc. Of er nu 3 of 4 uur tussen zit. Op het cb zeiden ze dat het zo prima is. Je doet ongeveer hetzelfde bij borstvoeding, geven naar vraag. Enzo geeft alles heel duidelijk aan. Luister naar het huiltje van je kind. Enzo krijgt nu om 2200 uur zijn laatste fles en komt dan nog steeds tegen 0500 uur. Dan heeft hij zo'n honger dat hij 150cc drinkt en weer verder slaapt tot ongeveer 0800 uur. Dus ik kom meestal nog steeds op 6 flessen uit maar dan met kleinere hoeveelheden. Van de 150cc laat hij soms ook nog eens 20cc staan. Ook ik heb de laatste voeding wel eens verzwaard met rijstebloem maar Enzo wordt dan juist eerder wakker.................terwijl heelveel kindjes hier wel weer langer op slapen. Dus het is gewoon zoeken naar het ritme. Laat je kindje dit doen. Bij ons gaf dat zoveel meer rust in huis. Nu slapen wij van 2215 uur tot 0500 uur en dan maak je toch een redelijke nacht om de dag weer aan te kunnen. Echt waar het komt allemaal goed. Geef het wel de tijd, het duurt een aantal weken.

Liefs Celie en succes
 
Nog vergeten.........
Hoi Noor,

Nog even, bij Enzo werkte het beter om de laatste voeding om 2200 uur te geven ipv 2300uur. Hij sliep dan langer door. Het schijnt dan te maken te hebben dat ze al in hun diepste slaap zijn. Dat is misschien ook de reden dat je je baby zo lastig wakker krijgt en niet zoveel drinkt. Komt mij heel bekend voor. Oh ja en met rijstebloem nu nog zeker niet beginnen hoor, hij is nog zo klein.

En als laatste, probeer zo lekker mogelijk te liggen 's nachts wanneer je je kindje voedt, dan rust je ook nog wat. Ik houd het altijd donker en praat heel zachtjes. Verschonen, indien mogelijk, niet 's nachts. DIt zijn ook weer prikkels. En als allerlaatste......geniet van die kleine wanneer je daar in het donker ligt. Ik heb dat niet zo beseft maar achteraf gezien vind ik dat ik me te druk gemaakt heb om zijn soms onmogelijke voedingstijden en te weinig heb genoten. Want de tijd gaat zo snel. De rustige nachten komen echt wel. En vraag niet hoe maar ik heb het ook vol gehouden.

Nogmaals succes

Celie
 
hallo Noor,

ik vin dhet vreemd dat ze je vertellen dat je baby van   weken om de 4 uur eten moet, mijn dochter is nu 6 weken enmag volgens het buro nog om de 3 uur 100cc hebben en dat 6 a7 keer per dag. ik maak haar ook wakker om de 3 uur. dit heb ik trouwens ook met mijn andere dochters gedaan om de 3 uur voeden   gr mariska
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb besloten om me er wat minder druk over te maken en hem zelf aan te laten geven wanneer hij wil eten. Alleen de laatste fles wil ik standaard tussen 22:00 en 22:30 geven. En dan zie ik wel hoe het loopt. Hopelijk net zoals bij jullie, dan komt  er vanzelf wat meer ruimte tussen de voedingen!
Ik moet gewoon geduld hebben, maar ik heb al een dochter van 3 jaar en die vraagt ook behoorlijk wat aandacht, dus dat en alle vermoeidheid maakt het genieten af en toe ook lastig. Mijn man zorgt overigens naast zijn drukke baan goed mee, dus daar hoor je me niet over klagen...
Celie, jouw tip om 's nachts niet meer te verschonen heb ik direct opgevolgd. Die pampers kunnen dat makkelijk hebben.
En Mariska, ik heb al gemerkt dat ieder consultatiebureau andere adviezen geeft, dat is echt afhankelijk van de persoon die tegenover je zit.
Als hij een veoding gaat overslaan 's nachts dan laat ik het hier even weten!
bedankt,
Noor
 
Terug
Bovenaan