Toch bekkeninstabiliteit! Advies???

Dag allemaal,

Al vier maanden loop ik met rugklachten die wisselen van heel erg (niet meer kunnen lopen) tot redelijk, maar al vier maanden heb ik pijn. Door huisarts doorgestuurd naar fysiotherapeut en behandeld. Heeft niet geholpen. Nu naar Mensendieck nadat ik zelf vroeg aan mijn huisarts of het misschien bekkeninstabiliteit zou kunnen zijn. Nou, dat is het wel degelijk en niet zo'n beetje ook.

Aangeraden wordt een bekkenband en Mensendieck-therapie.

Wie heeft hier ervaring mee of kan mij advies geven?

Bedankt alvast!!

 
Hoi,

Ik heb al 5,5 jaar bekkeninstabiliteit. Zelfs voordat ik een positieve test had. Bij de eerste kon ik ook niet meer lopen en had krukken in huis. Dit werkte ook niet omdat je dan nog steeds instabiel loopt. Ik heb zelf 2 bekkenbanden en heb ze alleen bij de 1e zwangerschap gedragen. Daarna niet meer. Ik vond het zelf erg vervelend zitten onder mijn buik. Ik dacht er toevallig vanmorgen nog aan om ze weg te doen.

Ik heb ook fysio gehad; hielp niets. Wat ik je wel kan aanraden is een bezoekje aan de osteopaat. Dat had ik veel eerder moeten doen. Het hielp echt enorm! De eerste week voel je je alsof je door een bus bent overreden, maar daarna gaat het echt beter!
Ons werd zelfs afgeraden om niet meer kinderen (dus na de 1e) te krijgen i.v.m. bekkeninstabiliteit. Men was bang dat ik invalide zou raken. Gelukkig weet ik zelf inmiddels hoe ik er mee om moet gaan en ben ik zwanger van onze 4e.
Het heeft wel heel wat tranen en pijn gekost.

Ik zou echt eens navragen of je snel bij een osteopaat terecht kan.

Sterkte!
 
Ik heb inmiddels ook al heel wat jaren last van bekkeninstabilieteit (is begonnen bij de zwangerschap van de eerste). Gewone fysiotherapie hielp niet of maar heel kort. Een stevige bekkenband (een heel smalle die je alleen om je heupen doet en heel strak vast kunt maken)gaf wel wat verlichting, maar alleen als ik die omdeed op het moment dat alles recht stond. Tijdens mijn tweede zweangerschap heb ik het boek "Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap" van Cecile Röst ontdekt. Zij is fysiotherapeute en heeft zelf veel last gehad van bekkeninstabiliteit en toen zelf behandeling / oefeningen bedacht. Er zijn inmiddels veel fysiotherapeuten die haar methode volgen (kun je vinden op de site) en haar resultaten zijn erg goed. Ik heb nu (zwanger van de derde) veel minder last omdat ik regelmatig wat oefeningen doe en heb de bekkenband nog niet eens om gehad.
 
Hoi premiere.mere, ik heb dezelfde ervaring als mammavanbijna3 met de methode van Cecile Rost. Ik heb bij haar ook fysio gedaan en het scheelt echt veel in de pijn. Niet dat het helemaal weg gaat maar je krijgt er zelf weer controle over. Een bekkenband helpt wel iets, maar is eigenlijk heel slecht voor je spierkracht (en die heb je dan weer nodig om je bekken recht te houden). Dus alleen gebruiken als je intensieve dingen moet doen.
En verder vooral afwisselen met zitten/liggen/lopen/staan/fietsen enzo en proberen een beetje in beweging te blijven zonder intensief te sporten. Ik doe nu zwangerschapsPilates, dat helpt ook wel en zwemmen is ook erg fijn.
Sterkte!!
 
Terug
Bovenaan