Ik heb zelf nog geen kinderen, maar wilde hier toch even reageren. Hopelijk wordt het niet gezien als bemoeien of zo. Het is toch iedereens eigen besluit om iets wel of niet te doen.
Ik denk dat de afweging moet zijn: "wil ik/willen wij nog een kindje?". Ik denk dat iedere zwangerschap anders is en ook ieder kindje anders. Dat de eerste een huilbaby is, wil niet zeggen dat de tweede dat dan ook is. Het kan natuurlijk wel, maar het hoeft zeker niet zo te zijn. Om een voorbeeld te noemen, mijn kleine nichtje was een huilbaby , maar mijn kleine neefje die daarna kwam is dit helemaal niet.
Daarnaast heb je nu ook meer ervaring met baby's en als moeder. Dat moet toch ook rust geven.
Ook ben je nu waarschijnlijk eerder bekend met de signalen van een PPD en kan je al in een vroeger stadium hier wat aan doen (met bijvoorbeeld medicijnen). Ik dacht niet dat een PPD per definitie terug hoeft te komen, maar mocht dit wel het geval zijn, dan weten jij en je omgeving het toch eerder denk ik, ook omdat "men" er op zal letten.
Ik denk dus dat als je echt heel graag nog een tweede wilt, je het gewoon moet doen. Maar nogmaals, dit is natuurlijk een erg persoonlijke beslissing. Volg gewoon je gevoel en bereid je er goed op voor.
Succes, Esk