Toch maar hier wat steun zoeken...

Ik weet niet zo goed waar te beginnen. Er zijn meerder problemen tijdens deze 2e zwangerschap van mij. Het hoofdprobleem is een ingewikkeld iets wat niet vaak voorkomt maar ik zal het proberen uit te leggen... Als gevolg van een eerdere bloedtransfusie bij 1e bevalling maakt mijn lichaam antistoffen aan. Na veel bloedonderzoek van mij en m'n man blijkt dat ik antistoffen aanmaak tegen het bloed van m'n kindje. Het kindje krijgt hierdoor aenemie in de buik, of ook nog na de geboorte. Ik bedoel bloedarmoede.
Dit zou allemaal meevallen als de antistoffen die ik heb weinig actief zijn. Sinds vorige week weet ik dat de antistoffen activer zijn geworden. Er is nu veel risico op aenemie. Hierdoor moet ik elke week een uitgebreide echo waarbij ze kijken of er tekenen zijn van aenemie. Ook moet ik elke 2 weken bloed prikken om in de gaten te houden hoe actief de antistoffen zijn en of het erger word.
Mochten er tekenen zijn o antistoffen activer worden moet ik waarschijnlijk naar Leiden...ik woon bij Rotterdam. In leiden zit een team wat dit probleem kent en ervaring mee heeft. Mogelijke tests en behandelmethodes zijn dan vruchtwaterpuncties en bloedtransfusie voor de baby via de navelstreng. Ook weet ik nu al dat ik sowieso met 37 weken ingeleid ga worden...mocht het slecht gaan met de baby zal hij nog eerder gehaald moeten worden.
Het is nu echt van week tot week afwachten of het ernstiger word of stabiel blijft.
Wij vroegen afgelopen vrijdag aan de arts wat precies de risico's voor het kindje zijn....het zou Kunnen overlijden..en waar we ons ook op moeten voorbereiden is dat t kleintje na de geboorte sowieso moet blijven in t ziekenhuis. Misschien wel met alle toeters en bellen en transfusies.
Dit vind ik allemaal lastig om mee om te gaan. Ik probeer alleen maar stil te staan bij hoe het nu gaat en rustig af te wachten tot de volgende echo.
Wat ook meespeelt is dat een eventueel 3e zwangerschap niet verstandig is. De antistoffen worden dan alleen maar actiever/of daar is meer kans op. Ik ben dus ook met de gedachte bezig dat dit hoogstwaarschijnlijk mijn laatste zwangerschap is, wat er ook moge gebeuren. Ik ben nog maar 23 en zou zonder al deze problemen nog best een derde willen.
Nou een erg lang verhaal maar het opschrijven lucht wel een beetje op. Ik hou me eraan vast dat er gelukkig goede behandelmethodes zijn en ik goed in de gaten word gehouden. Maar toch een relaxte zwangerschap is dit al lang niet meer.
O ja ik ben nu 24 weken.
Groetjes,
Marloes

Jeetje zeg dat valt zeker niet mee!dat maakt idd wel zorgelijk,gelukkig kunnen ze je wel goed helpen en word de baby goed in de gaten gehouden.hopen maar dat rustig blijft en je kleintje er weinig last van heeft.
je ben idd nog erg jong dan zal het vast moeilijk zijn om te horen dat niet verstandig is om nog een 3de kindje te krijgen.maarja als het zoveel risico is voor jullie dan is dat toch het beste he!
sterkte de komende tijd
liefs jootje

pff das ook wat.. en vooral als je dan nog jong bent.. wees eerlijk babiess blijven leuk en vooral als het dan nog kan en je zo jong blijft. ik ben ook nog maar 26. ik zou het zoals je zegt zelf aankijken van week tot week.. gewoon afwachten je kunt er w.s toch zelf niks aan veranderen. heel veel succes ermee

Jee wat heftig. Wel fijn dat je zo goed onder behandeling staat.
Probeer te genieten van week tot week. Nu je weet dat dit misschien je laatste zwangerschap is.

Heel veel sterkte ermee

Een vriendin. Van mij heeft dit ook maar zij is er wel relaxt onder en zwanger van 4, Of je hebt een andere vorm dat kan natuurlijk ook. Of misschien moet je een second opinion aanvragen? In iedergeval veel sterkte, ik snap dat je enorm veel stress hebt als je dat allemaal hoort! Hopelijk blijft alles goed met je gaan!

heel veel succes ermee

hier over 2 dagen 27 weken zwanger en ook genoodzaakt de laatste keer.
we wouden 2 a 3 kids, pas beslissen nadat deze er is
maar omdat bij mij de zwangershcappen zo zwaar zijn en nu zelfs dat ik niet kan werken niks in huis kan doen en eigenlijk niet meer voor mijn dochter kan zorgen is het voor ons nu uitgesloten.
met 2 kids kun je niet de boel allemaal laten liggen en mijn gezondheid is nu al zo snel achteruit gegaan. liever maar 2 kids en dan straks nog iets waard kunnen zijn als moeder.
Het gaat zoals het gaat

ik hoop dat je de toeters en bellen bespaart blijven en dat jij straks lekker kunt genieten van je kleintje!

Hai Marloes,
Wat een klote periode zeg, waar je nu doorheen moet... Zo machteloos.... Je kan er zelf ook niets aan doen, dat je die anti-stoffen hebt...
Lijkt me inderdaad lastig en je staat inderdaad voor het dilemma om straks misschien nog voor een 3e kindje te gaan...
Maar aan de andere kant kan je het ook zo bekijken: artsen weten wat ze doen, vooral dat tesam in Leiden. Jouw kindje komt goed op de wereld, tegen bloedarmoede kan wat worden gedaan.... En je bent al 24 weken ver, mocht er iets aan de hand zijn, dan kan het eerder gehaald worden....
Je bent al rijk met wat je hebt.Wees ook blij....
Ik ben 38 en krijg nu pas de eerste en waarschijnlijk ook de laatste, omdat ik al op "leeftijd" ben....
Heel veel succes enne.... koppie boven water houden, je staat er niet alleen voor.

Wat een verhaal meid!! Blijf positief denken!! Er is een behandeling en ze kunnen erg veel nu. Blijf geloven in een goede afloop meid en 2 kids is ook een rijkdom! Ik kan me voorstellen dat je evt nog een 3e kindje zou willen, maar als je lichaam het niet aankan en het erg gevaarlijk gaat worden zou ik er toch voor kiezen om het bij 2 te laten. Mar dat is jullie keuze. Eerst maar richten op dit kleintje en dat dit kleintje straks goed ter wereld komt en dat alles goed zal gaan met jullie!!

Heel veel sterkte de komende tijd!!!
Liefs ciomama

Terug
Bovenaan