Toch maar niet naar de creche'?

A

Anoniem

Guest
Hi

Mijn kleine meisje is afgelopen dinsdag gaan wennen op de creche. Ze is nu 10,5 week. Eigenlijk heb ik een thuiswerkplek en dus hoeft ze niet persé, maar toen ik me opgaf voor de creche werkte ik nog op kantoor. En ja met die wachtlijsten overal (ik woon in Den Haag) dacht ik, laat ik dan één dag doen, das ook goed voor haar ontwikkeling enzo.
Maar het ging helemala niet goed, ze wilde haar fles niet en was vreselijk overstuur, heb haar nog nooit zo horen huilen. Ik heb een nieuwe wen afspraka gemaakt maar eigenlijk wil ik helemala niet meer dat ze gaat, want sinds ze daar geweest is, is ze helemala van slag. Ze slaapt nog hooruit een kwartier in haar bedje en wordt dan wakker, wil alleen maar bij mij zitten, drinkt heel vaak, en naja ze is zichzelf niet meer....
Is het nou overbezorgd om nu al op te geven, moet ik doorzetten, of moet ik gewoon mijn hart-moederinstinct volgen en kappen met die creche?

Hoi,

Ik vind dit een moeilijke vraag want ik ben een bewuste thuisblijfmoeder omdat ik mijn zoon de rust,regelmaat en reinheid wil geven die hij niet krijgt ( vind ik ) op een creche i.v.m. verplichte slaaptijden.
Pas stond er een stuk in de Ouders van Nu of Kinderen dat de deskundigen toch weer terug gaan naar het gewoon thuis blijven van de moeder tot aan het eerste 1,5 jaar.
Omdat kinderen tot die tijd zich hechten aan de persoon die hun verzorgd dus mama en dat 1 dag tot 3 dagen creche dit niet doet.
Ook dat kinderen tot 1,5 jaar of zo nog niet met andere spelen want dat doen ze nog niet bewust dus dat dat ook niet een reden zou kunnen zijn om ze naar de cheche te brengen.
Dus ik ben dus niet de aangewezen persoon om je duidelijkheid te geven maar wel blij ben  dat ik gewoon thuis ben bij mijn kleine  mannetje.
Doe wat je hart ingeeft en als je gewoon thuis kan blijven werken, kies dan voor je kindje want die gedijt er het beste bij!!!!!

Pfff... wat een moeilijke vraag. Ik zou het je ook niet kunnen zeggen. Ik denk dat het naar de creche gaan toch wel z'n voordelen heeft, maar dan niet in de zin van het samenspelen met andere kinderen maar wel aan wennen aan andere gezichten en geluiden.Er zal toch vast een dag komen dat je echt even weg moet / wil. Dan is het wel zo handig als iemand anders ook voor haar kan zorgen. Misschien kun je je probleem overleggen met de creche en misschien dat je met haar mee kan om samen een uurtje te wennen. Dan went ze wel maar op een veiliger manier omdat jij erbij bent...
Ik zou het echter ook helemaal kunnen begrijpen als je haar thuis houdt. Als ik de kans had....

Succes!
Liefs,
Marian

Hoi Marinha,
Ik ben ook een bewuste thuisblijfmoeder.
Dit omdat ik zelf onze kinderen op wil voeden en ik ze geen dag zou willen missen ook in hun ontwikkeling niet!
Die kleintjes 'groeien' met de dag, en het eerste moment van alles is zo bijzonder en krijg je maar 1 keer! Ik wil er dus niets van missen!
Ik denk dat als je er zelf niet 100% achter staat het nooit zal gaan werken. Tuurlijk is het vreselijk als je kindje het zo zwaar heeft daar en zeker als jij de rest van de week daar de zure appels van moet plukken! Je moet je dus heel goed zelf bedenken of het je dat waard is.....
Ik heb zelf veel op kdv gewerkt en er zijn echt meer kindjes die uiteindelijk nooit wennen!!

Succes en sterkte en doe niets tegen je zin in!!!

Liefs L81

Zoals anderen ook al zeiden, is het natuurlijk heel moeilijk om hier advies in te geven. Ik kan alleen mijn keuze vertellen. Ik werk zelf vier dagen en Sophie gaat die dagen ook naar de creche. Ik voel me daar ook heel goed bij, want ik ben gelukkiger als ik werk en ik zie dat Sophie het heel erg naar haar zin heeft. De eerste dag heeft ze wel wat meer dan normaal gehuild (maar ze is niet zo overstuur geweest als jouw kindje gelukkig), ze dacht ook dat ze met elk kindje dat ging huilen moest meedoen. Na die eerste dag ging het al heel snel veel beter en ze is nu altijd heel vrolijk, ze slaapt daar goed en ze drinkt ook goed. Bij onze creche houden ze trouwens ook geen vaste slaaptijden aan maar volgen ze het ritme van je kindje. De dagen dat ik vrij ben geniet ik extra van Sophie! En (geen kritiek op thuisblijfmoeders, zo bedoel ik het absoluut niet!) ik voed, samen met mijn man, onze dochter ook echt zelf op hoor!
Maar aan de andere kant, hoewel ik overtuigd ben van de voordelen van de creche en ik denk dat bijna alle kindjes het leuk vinden, kan het best zo zijn dat het voor jouw dochter niet de goede manier van opvang is. Dan moet je het vooral ook niet doen, en ook niet als je je er zelf niet goed bij voelt. Misschien dus inderdaad nog een paar keer kort oefenen, en misschien mag je er wel een keer bijblijven zoals een vorige schrijfster al suggereerde.

Succes ermee!

Hoi,

Inderdaad heel moeilijk om in te adviseren. Toen Tijs ging wennen op het kinderdagverblijf ging dat in 2 keer 2 uur. De eerste keer mocht ik er zelf bij blijven en de tweede keer moest ik hem daar achter laten. Ik kreeg bij de eerste keer een goed beeld van hoe het er daar aan toe gaat. Dat vond ik erg prettig. Nu met Stef mocht ik kiezen. Of weer 2x 2 uur wennen of ineens 4 uur. Ik heb uit praktische overwegingen gekozen voor ineens 4 uur. Gelukkig ging het heel goed. Ik ga qua dat betreft dan ook weer met een gerust hart werken komende week.

Nu is het nog makkelijk om te werken met je meisje in huis. Maar als ze straks ouder is en je aandacht volledig opeist overdag wordt dat heel lastig. Ik wilde zelf ook graag 1 dag per week thuis werken, maar mijn werkgever wilde dat niet structureel. Maar als het nodig is (b.v. als een van de kinderen ziek is), dan kan ik thuis werken. Het thuiswerken gaat nu alleen als Tijs slaapt, dus dat is lastig.

Vandaar dat ik zou zeggen: probeer het nog een keer en vraag of je zelf erbij mag blijven voor een gedeelte van de tijd. Zodat je kunt zien hoe ze met jullie meisje omgaan en waar het  eventueel misgaat. Misschien zit/zat ze midden in een mentaal sprongetje en liep het daarom zo gigantisch fout. Ze wennen er echt aan en Tijs heeft het er altijd goed naar zijn zin. Hij is nu 2 jaar en 3 maanden en iedere week als ik hem nu ga halen zit hij vol enthousiaste verhalen en straalt hij letterlijk. Hij leert er inderdaad ook heel veel en ik heb vanaf dag 1 geen spijt gehad om hem daar 1 dag in de week naar toe te brengen.

Veel succes met je besluit!

Groetjes,
Susan

Ik werk zelf als leidster op een kinderdagverblijf. Mijn zoontjes gaan 1 x per week mee. Wel op een andere groep. Ik begrijp je gevoel heel goed. Terwijl ik zelf in de buurt ben, vind ik het moelijk om straks mijn jongste weg te brengen. Ik ga over 5 weken weer aan het werk. Ik ken de voor en na delen. Kindjes weten op een gegeven moment niet beter en gaan het als hun 2e thuis zien. Krijgen vaste vriendjes, leren delen, samen spelen en activiteiten doen. Nadeel is inderdaad dat kindjes wel eens huilen, omdat ze weleens moeten wachten op hun flesje...troostende knuffel etc. En ja, in het begin (en soms altijd) slapen ze slechter op het dagverblijf. Dat moet je wel kunnen accepteren. En gewoon denekn..."dat haal ze morgen wel weer in". Ik denk dat je het wel de tijd moet geven. Wennen kost tijd. Van verplichte slaaptijden heb ik nog nooit gehoord. Wij houden ons aan het schema van thuis. En de andere dagverblijven die ik ken, doen dat ook allemaal hoor! Gewoon aangeven dat je het moeilijk vind en duidelijk het schema van thuis opschrijven en mee geven. Misschien helpt het om haar eigen  hoeslaken mee te geven en die daar op het bedje te doen. Heeft ze toch nog haar eigen geurtje.  Succes met je keuze. Geen enkele keus is een slechte. Het dagverblijf niet en thuis blijven ook niet!

Hej,

dilemma.....
Ik ben ook bewust thuis..... heb echter wel ervaring met mijn jongens toen ze vroeger naar een heel fijn kinderdagverblijf gingen. Het kdv was super, op het individuele kind gericht, kleine groepen. Als ik de schriftjes wel eens teruglees, ging het gewoon lekker en soms zat er wel eens een dipje in ja. Het voordeel van kdv is dat je echt je handen vrij hebt en er echt voor je werk kan zijn. Ook met evt. oppas loopt het dan wat makkelijker (is mijn ervaring).
Maar toen ik bij zoon 2 een oppasmoeder aan huis erbij nam om de enorme kosten te drukken (hele salaris naar kdv vond ik echt te gek worden), ging het mis. Juist dat ging mis!! Ik ga niet allemaal oprakelen hoe en wat, maar ik ben toen accuut gestopt met werken.
Wij waren van mening dat we onze zoons niet zomaar hadden gekregen, dat ze de wereld aan goud waard waren en niet bang mochten worden voor-door verkeerde  invloeden van buitenaf. Dat ze goed verzorgd moesten worden met liefde en aandacht en dat ik dat het beste zelf kon doen (). Er kwam een voordeel bij: minder stress thuis! Veel waard.

Nu ben ik dus al een aantal jaren thuis en het bevalt me erg goed. Ik moest echt wennen, maar het was goed. Nu heb ik een bedrijfje aan huis en Linde is heerlijk bij mij. Het gaat allemaal zo razend snel, ik wil er nu 100% bij zijn en genieten. Ook voor mijn jongens is het nog steeds fijn. Ik heb tijd om ze overal naar toe te brengen (zie dat ook als mijn 'werk') volg hun ontwikkelingen, kan inspringen bij 'nood'gevallen, en dat hebben ze ook met 8 en 10 soms nog nodig hoor! Ik voel me er fijn bij, ons gezin ook. Als mijn oudste zoon na 3 km fietsen thuis komt is hij echt altijd blij om mij te zien en zijn verhaal te doen. Leuk toch?
Ik vind buitenshuis werkend moeders trouwens ook top, echt waar! We moeten allemaal maar met onze riemen zien te roeien en we brengen toch maar mooi onze kids groot, of niet dan???!!! >Succes met je beslissing, je hebt vast niets aan mijn geklets, maar ja, wel leuk om even mijn verhaaltje kwijt te kunnen....

Terug
Bovenaan