Toch niet weer???

A

Anoniem

Guest
Hoi

Ik kom net terug van controle vk en mijn bloeddruk was weer omhoog gegaan. Ik schiet gelijk weer in de stress, want bij mijn zoontje heb ik ook 4 maanden in de stress geleefd met hoge bloeddruk. Extra controles, eiwitten controle, stoppen met werken  enz enz.
Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen, hij was niet te klein, geboren bij 41,5wk zwangerschap en ik kreeg na de bevalling pas zwangerschapsvergiftiging.
Ik ben daar nu weer zooo bang voor. Ik zie zowieso altijd tegen die controles van de vk op. Vréselijk. En dat weten ze ook en ze proberen het altijd heel luchtig te doen. Maar goed, zie ik die bloeddrukpomp, dan schiet ik toch in de stress,,,
Bij mijn zoontje was het sinds 24wk 140/90 soms onderdruk 95. Nu ben ik 20wk en het is nu weer al 125/85. Terwijl bij mijn zoontje de bloeddruk bij 20wk 120/70 was!!! Wat staat mij nu al te wachten....
Bah, ik baal weer behoorlijk. De vk was niet zo bezorgd en ze zei dat het avond is enz, en mijn zoontje heeft er ook niet onder geleden, dus kan mijn lichaam wel wat aan enz. Maar ja, ik schiet toch weer in de stress!
Ik heb thuis een automatische bloeddrukmeter en af en toe meet ik wel eens. Maar dan is het juist helemaal niet hoog. Variërend tussen de 70 en 80 onderdruk. Klopt die dan niet, of ben ik bij de vk gewoon een geweldige stresskip?

Brr ik moest dit even kwijt. Zijn er die dit herkennen?

Groetjes
Karin

Ik ken je bezorgdheid. Ook ik had bij mijn eerste zwangerschap hoge bloeddruk, maar nooit werden er eiwitten in de urine gevonden, terwijl ik toch langzaam opzwol van het vocht en met een carpaal tunnelsyndroom zat. Pas op mijn uitgerekende datum bleek bij een controle door de gyn (vooral door het bloedonderzoek) dat ik toch een zwangerschapsvergiftiging had, maar ook mijn zoontje heeft er nul-komma-nul onder geleden: een gezonde knul van 9 pond met een joekel van een goeddoorbloedde placenta en een dikke navelstreng. "Die had nog wel weken kunnen blijven zitten", riep de gynaecoloog. Ik ben ingeleid, maar omdat de bevalling niet vlotte, werd het een keizersnede.

Ook ik heb thuis lopen meten met  een bloeddrukmeter en ik mat ook altijd lagere waarden dan bij de verloskundige. Achteraf gezien heb ik mezelf daarmee ook wel onnodig gek lopen maken. Eigenlijk stelde het me niet echt gerust. Ik gebruikte dat zelf-meten wel om een beetje van de stress kwijt te raken, voordat ik naar de vk ging (als de bloeddruk thuis immers lager was, dan zou het bij de verloskundige ook wel goed zijn).

De gyn zei, dat ik 10% kans heb op weer een zwangerschapsvergiftiging in de volgende zwangerschap, zeker omdat mijn moeder ook zwangerschapsvergiftiging had, toen ze zwanger was van mij. Ik ben benieuwd.

Ik kan je niet echt tips geven. Ik hoop alleen, dat ik zelf nu iets relaxter in de zwangerschap sta en mezelf niet onnodig gek maak. Bij mijn eerste kind ging immers ook uiteindelijk alles goed. Verder ga ik de lat op mijn werk een stuk lager leggen en zal ik protesteren tegen eventuele nachtdiensten en 24-uursdiensten. Hoewel ik het allemaal erg zweverig vond, ga ik ook in deze zwangerschap weer naar zwangerschapsyoga. Het relaxte en bekende sfeertje daar zal me goed doen.

Hopelijk lukt het jou ook om je relaxt op te stellen. Veel succes ermee in ieder geval. En bedenk je: wat je ook zelf meet en wat je ook doet of wat er ook gebeurt, het gaat toch zoals het gaat, je het er zelf bar weinig invloed op, dus heeft het geen zin om jezelf op te naaien... Ik probeer mezelf in ieder geval op die manier rustig te houden. Ik hoop dat dat voor jou ook werkt.

Veel succes en geniet ervan.
Liefs van Ingrid.

Hoi Karin
Ik weet hoe je je voelt. Jamey is 26-9-2005 geboren en twee weken daarvoor lag ik in het ziekenhuis met hypertensie. Na onderdruk van 115 hebben ze me bloeddrukverlagers gegeven. Die ik nog steeds slik (ja Jamey is nu 5 maanden bijna). Maar ik ben heel erg blij dat ze me zo goed in de gaten hebben gehouden.
Jij "moet" nog even, en ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. En ondanks dat ze mij hebben verteld dat druk maken geen invloed heeft op je onderdruk, toch helpt het niet om je zorgen te maken. Wat wel helpt is rust! Lastig als je al een kleine hebt. Maar zorgen maken zal je onderdruk niet naar beneden brengen. Kan je proberen wat meer rust te nemen, door opvang te regelen voor je zoontje en minderen/stoppen met werken?
Sterkte meid,
Groeten, taatje

Toevallig is er iemand op een ander forum die in een eerdere zwangerschap ook zwangerschaps vergiftiging heeft gehad en nu ook weer kampte met dit soort problemen en zij schreef ;

Blijkt dat vrouwen die een eerdere zwangerschapsvergiftiging hebben gehad, de klachten vaak wel weer krijgen. Maar in mindere mate.

....
Denk dat je er niet veel aan hebt , maar vond het toch wel iets om hier te vermelden.

Sterkte Xanthe

Terug
Bovenaan