Toch nog een groeiecho

A

Anoniem

Guest
Hoi Meiden,

Een paar weken geleden kreeg ik een echo voor de ligging van de placenta en de groei van ons kindje. Het kindje blijkt ongeveer een weekje achter te lopen in groei, ruim binnen de marges dus nog.

Vandaag bij de vk heb ik het toch nog even gevraagd omdat mijn buik niet echt hard groeit (ondanks dat ik al een paar weken thuis zit en veel rust). Ze willen nu over 2 weken toch nog een echo laten maken om te kijken of dit ook weer een klein kindje is of dat er misschien toch meer aan de hand is. Deze keer vind ik het minder spannend dan de vorige zwangerschap. Ons dochtertje liep toen 10 dagen achter en is gewoon nog steeds een klein poppetje (met haar 15,5 maand is ze 74 cm en 8 kilo). Ik maak me er dus niet echt druk om. Als er reden was tot paniek hadden ze me vandaag wel gelijk doorgestuurd naar de gyn.

Verder hebben ze aangegeven dat ik gelijk moet bellen zodra mijn voorweeen (waar ik nu al een paar weken last van heb) weer regelmaat beginnen te vertonen omdat het dan weleens ontsluitingsweeen kunnen zijn . Twee weken geleden had ik nl. 6 uur lang weeen om de 2 a 3 minuten. Na 3,5 uur had ik gelukkig geen ontsluiting. Omdat het blijft rommelen willen ze niet controleren of er nu wel ontsluiting is omdat ze dan juist de boel kunnen stimuleren. Even in de gaten houden dus.

Hoe is het met de andere meiden waarbij de groei wat achterbleef? Hebben jullie alweer een nieuwe echo gehad?

Syl

Hoi.

Wat spannend zeg. maar wel goed dat ze het in de gaten houden.
Ik krijg elke week een echo om te kijken of het groeit. Ons kindje loopt nu ruim 5 weken achter en het moet als het geboren wordt de couveuse in. Ik maak elke dag een ctg en die zijn nog goed. Maar zodra daar een afwijking op te zien is wordt ons kindje gehaald met de keizersnee. Ik wordt met 37 weken ingeleid omdat het daarna niet meet veilig is om het kindje te laten zitten. Dus binnen nu een 4 weken is de baby er.

Bij onze dochter was het ook zo en dat is uiteindlijk heel erg mee gevallen. Ze wegt nu bijna 9 kilo en is 76 cm. Ze is nu 16 maanden. Dus we wachten het wel af. het zal best meevallen.

Jij nog veel succes.

groetejs mamawil

Hi!

Ik krijg volgende week dinsdag weer een groei-echo. Ik ga er nu maar vanuit dat we kleine kindjes maken en dat geeft wel rust. Gelukkig is de groei-achterstand minder dan twee weken. Verder is de doorbloeding goed en dat is ook belangrijk.

Jeetje nu al voorweeen. Kan mij de stress wel voorstellen hoor. Ik verloor met 19 weken mijn slijmprop al . Precies in de zwangerschapsweek waarin we Sven vorig jaar  verloren. Dat was weer vette stress. Toen had ik ook nog eens een heks van een gyn die geen uitleg gaf. Ik kreeg antwoorden als "Ja dat kan". Of de geweldige one-liner: Veel ellende begint met bloed, maar bloed geeft niet altijd ellende. Nou, ik was zo in paniek waardoor ik helemaal dichtklapte.
De volgende dag was nog 1 bonk stress dat ik  een dag later (zaterdag) weer  het ziekenhuis heb gebeld en toen hebben ze weer gekeken en heb ik wel goede uitleg gekregen.

De angst voor vroeggeboortes is dus helaas herkenbaar. Gelukkig is alles voor de rest rustig gebeleven.

Inmiddels ben ik 31 weken en met de groei-echo  van 30 weken woog het kindje ongeveer 1400 gram, klein maar fijn denk ik dan maar.

Naar mijn gevoel is ons kleine nog niet ingedaald of gedraaid, want ik voel nog regelmatig trappen onderin. We wachten rustig af denk ik dan maar. Ze heeft nog 5 weken.

Groetjes

Ha die meiden,

Ook hier blijft het nog steeds spannend. Ons kindje heeft een groeiachterstand van iets meer dan 3 weken. Ik krijg om de 2 weken een groei-echo. Vanmiddag moet ik weer. Ik ben er zo gespannen voor. Ik hoop maar dat alles goed is.

Ik heb het gevoel dat mijn buik alleen maar kleiner wordt, herkent iemand dat?

Groetjes van Pam.
(m.v. een dochter van 2 en 33.1 dag in verwachting van de 2e)

Hoi Pam,

Succes vanmiddag! Laat je nog even weten hoe het gegaan is? Dat gevoel dat je buik kleiner wordt dat herken ik wel, maar bij mij zit het kindje inmiddels zo diep in mijn bekken dat mijn buik een stukje gezakt is en een andere vorm heeft gekregen, dat zou bij jou dus ook heel goed het geval kunnen zijn.

Syl

Hoi Eijs,

Nou, het was helemaal niet goed!
Het kindje is helemaal NIET gegroeid in 2 weken tijd. Uitgezet in de curves zou het zelfs gekrompen zijn en dat kan natuurlijk niet.

Vruchtwater was altijd ruim aanwezig, maar ook dat is afgenomen. Het kindje heeft nog wel voldoende, maar het moet niet minder worden.

De doorbloeding van de navelstreng was goed. Ze weten dus niet hoe dit kan.
Het probleem is ook dat mijn eigen gyn. op vakantie is. Dit was dus een andere gyn. Zij wist niet goed wat ze er mee aan   moest, ook tav  de hoeveelheid vruchtwater. Ze weet niet precies hoeveel dit de vorige keer was.
De gyn. denkt dat het goed mogelijk is dat mijn buik kleiner geworden is, puur omdat er niet veel vruchtwater is. Het kindje ligt wel met het hoofd naar beneden, maar ligt niet vast.
Er is nu afgesproken   dat ik maandag en donderdag een ctg krijg. Dit om het kindje in de gaten te houden. Donderdag weer een echo om de doorbloeding te meten   en naar de hoeveelheid vruchtwater te kijken. Over 2 weken weer een groei-echo. Mijn eigen gyn. doet dit dan weer.
Verder is het nu afwachten. Als ik kindje maar iets minder voel moet ik gelijk aan de bel trekken.

Ik voel me nu zo onzeker. Hoe gaat het nu allemaal aflopen. Onze dochter woog gewoon 6,5 pond bij haar geboorte. Wij zijn zelf erg lang ( Ik 1.82m en mijn man 1.95). Dit kindje wordt nu op 1500 gram geschat met 33 weken. Het buikje heeft de grootste groei-achterstand, die komt nu op iets meer dan 5 weken.

Wat is het toch lekker om   het even van je af te schrijven.
wat ik wel heel gek vond dat er helemaal niet over rust gesproken is. Ik werk op dit moment niet, maar ik heb wel een peuter van 2. Anders hadden ze hier toch wel wat over gezegd?

Gr. van Pam ( m.v. een dochter van 2 een 33.2 weken in verwachting van de 2e)

Brr dames spannend hoor. Ik hoop dat de ukkies nog even lekker warm blijven zitten en nog even wat willen gaan groeien.
Houd ons maar op de hoogte en schrijf het lekker van je af!

Monique

Jeetje Pam, dat is even schrikken zeg! En wat vervelend dat dan je eigen gyn er niet is. Dat maakt je nog onzekerder natuurlijk. Probeer alle rust te pakken die je kunt pakken, bij mij is zowel bij de vorige als deze zwangerschap aangegeven dat dat een van de weinige dingen is die je kunt doen om de groei eventueel te bevorderen, kwaad kan het zowieso niet.

Het blijft natuurlijk wel even spannend zo, dat is niet echt fijn. Gelukkig gaan ze je wel goed in de gaten houden met de CTG. Ik hoop dat je kleintje gewoon nog even lekker blijft zitten en dat het misschien uiteindelijk toch nog even een sprintje maakt naar het einde toe.

Lekker van je af blijven schrijven hoor. Er zijn hier meerdere mensen die ook in onzekerheid zitten dus we weten wat je doormaakt!

Syl
32+2

Terug
Bovenaan