Toch ongerust

<p>Hallo,</p><p>Ik ben nu 15 weken zwanger en ik heb met 11 weken een goede echo gehad. Sindsdien maak ik me niet heel erg druk meer (dat deed ik daarvoor wel), maar nu de 20 weken echo steeds dichterbij komt vind ik het steeds spannender. Hoop zo dat het goed zit.</p><p>Wanneer kun je de baby ongeveer voelen? Ik ben sinds 12 weken denk ik 1,5 cm gegroeid met mijn buik (we houden het bij met foto's met zo'n meetlint). Maar nog niet heel erg gegroeid. Ik ben nog best plat haha. Het is echt moeilijk om zo lang te moeten wachten voor de volgende echo.</p><p>Zijn deze onzekerheden normaal? Het is mijn eerste zwangerschap. </p><p>Groetjes </p>
 
Dit is ook mijn eerste zwangerschap en ik voel diezelfde onzekerheid. Zeker in het eerste trimester was ik echt een heks omdat ik me zo angstig voelde. En nu ben ik juist heel erg bezig met angsten voor bijvoorbeeld de bevalling. Uiteindelijk wil je toch het beste voor je kind en dan maak je je daar zorgen om. Maar als alles tor nu toe prima is zal het vast goed komen.
Zobieso zou ik je adviseren ; probeer te ontspannen en te genieten. Want je gaat van dit kindje maar 1 keer zwanger zijn ?
 
Iedere buik groeit anders en het kan echt even voor je gevoel 'stilstaan', dat haalt ie later echt weer in :)
En tja je baby voelen, ik ben nu ook zwanger van de eerste en voelde hem al met 15 weken maar dat is echt heel erg vroeg. Als je placenta voor ligt (geen idee waar die van joi ligt) dan kan het zijn vertelde mijn collega dat je als dagtaak meekrijgt om je baby 1x per dag te voelen tegen het einde van je zwangerschap want die voelde hierdoor haar kind dus zo slecht dat het echt opperste concentratie vergde en dat terwijl ze toen al hoogzwanger was. Nu zijn dit echt twee uitersten, maar ik zou mij er iig niet te druk om maken. Meestal voel je ergens rond de twintig weken wel 'iets'.
 
Ik herken het wel hoor. Ben nu 15 weken van de tweede. Het werd beter toen ik de baby dagelijks goed kon voelen. Maar ook toen heb ik wel in paniek de verloskundige gebeld omdat het al een halve dag stil was. Was altijd gewoon goed. Het laat zien hoeveel je nu al om je kindje geeft. Ik kan je zeggen, dat moedergevoel blijft. Ze is nu 17 maanden en er is altijd weer iets om me zorgen over te maken ♥️ je hart op pootjes. Maar probeer te blijven relativeren. 
Die buik, geen zorgen over maken. De verloskundige houdt de groei van de baby in de gaten. Zelf ben ik van de grote buiken en kan je het bij mij wel vroeg zien. Maar bij een vriendin zag je met 8 maanden echt niet dat ze al zo ver was. Heel bescheiden buikje dat pas rond week 25 zichtbaar werd. En dat is een normaal formaat gezonde baby geworden hoor. Elk lijf is anders. Je bouw, en de sterkte van je buikspieren en huid, de ligging/groei van de baarmoeder enzo hebben daar allemaal invloed op. Die buik zegt verder helemaal niks. Als het met je kindje maar goed gaat. 
Tip: ik heb zowel bij mijn dochter als nu wel gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot een pretecho. Van de week gaan we kijken of het geslacht zichtbaar is bijvoorbeeld, en dan zie je toch ook weer even dat alles goed is. En de verloskundige hier heeft ook een hartjesspreekuur, waarbij ze even het hartje luisteren als je je zorgen maakt (bij een duidelijke aanleiding altijd bellen!). 
Oh en ik voelde mijn eerste vanaf 17 weken, na 20 weken dagelijks meerdere keren, bobbels onder de oppervlakte en alles. En toch een voorliggende placenta. Dus dat je dan de baby helemaal niet voelt hoeft niet hoor. Maar ergens tussen 16-22 weken ga je het wel voelen denk ik. 
 
Terug
Bovenaan